Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ringleiding wel of niet

Gestart door edwin123456, 13 januari 2022, 17:39:15 PM

edwin123456

Beste Collega's

Ik weet het niet meer pffff , ringleiding wel of niet gebruiken ,veel tegenstrijdige berichten , in verband met brand, anderen blijven zeggen, bij een vaste baan ringleiding
gebruiken. Wat is het alternatief  of andere oplossing om gelijke spanning te hebben op de baan? Graag even een duidelijk antwoord, want ikzelf weet het niet meer.

Met vriendelijke groeten edwin.

gekendevent

waarom gevaar voor brand ? Als je netjes afzekert  en de draaddiameter is voldoende dan is er geen enkel probleem .
oud gekende telefoon

Rangeerduivel

Ze zeggen...wat zeggen ze...laat ze zeggen ! (bond zonder naam)

Zoals Johnny al aangaf, waar zit het risico voor brand bij aanleg van een ringleiding?  kinderpraat!

Als je de twee polen gescheiden houdt kan er niets gebeuren, en is er iets mis dan merk je dat wel direkt vooraleer je de treinkamer kan verlaten... ;D
Een ringleiding geeft wel een pak meer bedrijfszekerheid omdat raillassen aan de stroomdoorvoer al eens durven verzaken, dus, doen zou ik zeggen!

;)

Metpetergaathetbeter

Ik was begonnen met mijn zolder in orde te maken en heb het dusdanig opgelost dat alle electriciteit(stopcontacten en verlichting) bij het verlaten van de zolder uitgezet (kunnen) worden.

Als je je daaraan houdt met deze werkwijze is er geen enkel risicico meer of het moeten zaken van buitenaf zijn....

59erke

Ringleiding zou ik sowieso doen, zoals Rudy zegt is veel beter voor stroomafname. Betreffende de veiligheid kan je altijd een hoofdschakelaar inbouwen zodat je alles in 1 klik stroomloos zet. Dit kan bijvoorbeeld heel simpel door een verdeelblok met schakelaar te
gebruiken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Het woord ringleiding suggereert dat die in een ring loopt. Of dat handig is hangt van de vorm van de opstelling af.
Bij een langwerpige baan kun je ook een rechte voedingsleiding aanleggen en van daaruit naar de sporen aftakkingen maken.

Michael

Edwin, bekijk onderstaande tutorial neem er wel de tijd voor maar dan wordt een heleboel duidelijk. Alles netje uitgelegd in het Nederlands.

https://www.youtube.com/watch?v=bo2FEVUOMzA&t=9s
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

als je digitaal gaat rijden geen gesloten ring leiding want op het einde van de open ring moet een terminator gezet worden (als je problemen hebt )
hoe je baan is opgebouwd hangt er vanaf
het beste is vertrekken van uit het midden en zo een T maken
zo heb je de beste stroom verdeling
kijk naar dit filmpje dan word er op 14.33 uitgelegd waarom je GEEN ring leiding mag leggen bij dcc
https://www.youtube.com/watch?v=I5ief4AZ5ys&ab_channel=ChadwickModelRailway
dan in het door michael geposte filmpje met die lampjes
je wil zo weinig mogelijk aansluiten op je dcc leiding.
hoe meer je daar op aansluit hoe minder er voor je treinen over blijft
trek een 12 volt leiding onder je baan en stuur vandaar uit alles wat scenerie aan gaat

zo doe ik het en ik heb geen storingen
hier een link naar de terminators
https://www.dccconcepts.com/product/new-bus-suppressors-terminators-2-pack/

je kunt ze ook zelf bouwen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Brunel

Naar mijn mening zijn er veel spookverhalen over ringleidingen in omloop. Het is gewoon een voedingsleiding, niks bijzonders aan. De draad moet wel goed zijn aangelegd, maar dat geldt voor alle bedrading onder je baan. Vooral voldoende dik draad en goede verbindingen bij de aftakkingen. De vorm doet er niet toe. Is afhankelijk van de vorm van je baan. Als die de vorm heeft van een ovaal, krijgt de voedingsleiding vanzelf de vorm van een ring. De ring sluiten is nergens voor nodig, maar ik zie het probleem ook niet om dat wel te doen. Een railovaal is ook een ringleiding.

raf

bekijk dan mijn gepost filmpje eventjes daar word het uitgelegd waarom je het niet moet doen
analoog geen probleem maak een ring leiding zoveel je wil
digitaal NIET doen want zoals ik ook reeds zei het hangt er vanaf hoe lang je baan is
het digitale signaal (dcc ,mfx enz.)kan zich zelf in de problemen helpen
daarom ook die terminatoren op een grote baan
en ook op de zelfde plaats waar je leiding onderbroken is ook je baan daar dubbel onder breken want anders blijft het probleem bestaan

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 januari 2022, 19:52:16 PM
Ik was begonnen met mijn zolder in orde te maken en heb het dusdanig opgelost dat alle electriciteit(stopcontacten en verlichting) bij het verlaten van de zolder uitgezet (kunnen) worden.
Als je je daaraan houdt met deze werkwijze is er geen enkel risicico meer of het moeten zaken van buitenaf zijn....

Wat heeft dat specifiek  te maken met al dan niet gebruik van ringleiding, Peter ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: gekendevent op 13 januari 2022, 17:42:31 PM
waarom gevaar voor brand ? Als je netjes afzekert  en de draaddiameter is voldoende dan is er geen enkel probleem .
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar .  Van waar kom je met die bewering dat een ringleiding brandgevaar verhoogt ?

Je moet bij ELKE elektrische leiding de regels volgen van stroom / vermoegn / Spanning / draaddikte ne beveiliging / afzekering.

Als je die respecteert dan  is het risico hniet hoger of lager.

Wat kostprijs en meters kabel en beveiliging onder de baan betreft moet je gewoon de keuze maken voor een  DIKKE lange  aansluit kabel met plaatselijke aftakkingen   ("open" ringleiding)    of een aantal minder dikke toevoerleidingen naar een aantal aftakpunten op je baan van waaruit je dan je sporen aansluit.     

En tenslotte ove rhet  "sluiten" van de ring...   Daar gaan we de mist in.  Een echt eringleiding is inderdaad ghesloten  zoals de  "token ring" netwerken van IBM  indertijd.
Bij DCC ga ik Raf bijtreden en zie ik inderdaad niet in waarom je dat zou doen.     De term "ringleiding" is misschien verkeerd gebruikt daar.   
Wel is het inderdaad slim op je voedingspunt (lees : centrale of booster) ergens midden in de leiding te zetten zodat je  minimalse spanningsvallen hebt naar de uiteinden toe.   
Door de ring te sluiten zou je dat inderdaad ook kunnen verminderen, maar  het gevaar van dcc signaal conflicten wordt dan wel reëel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Het verhaal waarom je de ring niet moet sluiten is kletskoek. Jaren geleden is het op het forum van de noorderburen ook aan de orde geweest. Sommigen beweerden dat ze de ring moesten openen omdat het anders niet werkte. Ik heb toen zelf metingen gedaan en mijn conclusie was dat het onzin was. Ik vermoedde dat ze fouten hadden gemaakt bij de aanleg. Daarom vroeg ik toen om foto's te tonen hoe het gemonteerd was en toen bleef het stil. Daarna op dat forum nooit meer aan de orde geweest.

Michiel

#13
Bij mij lopen 3 lijnen van module naar module:

  • Het DCC dradenpaar, 1.5mm2
  • Het 16V~ dradenpaar, ook 1.5mm2
  • De S88 terugmelding, CAT5 kabel
Je wilt niet in het midden beginnen, maar op een uiteinde van de reeks aan te sluiten modules. Dit omdat de S88 een enkelvoudige lijn is, en wanneer je je " ringleiding" in het midden aansluit, met twee takken links en rechts, kom je in de problemen met je S88 lijn. Dus, gewoon een begin kiezen aan een kant, en dan de 3 lijnen van module naar module doorlussen is het makkelijkst.

De 16V~ lijn wordt gebruikt voor de voeding alle apparaten (bezetmelders, keerlusmodules, servodecoders, ....). De DCC enkel gebruiken voor de treinen, en dus niet voor het voeden van apparaten. Ik gebruik geen terminatoren op de DCC lijn, en dat blijkt ook te werken (mijn baan is maar 5m lang)

Met een normale centrale kan je in schaal N al meer dan 10 treinen tegelijke laten rijden. Je moet echt al een heel grote baan hebben om met boosters te gaan werken. De 16V~ hoeft niet meer dan 3A (48VA) te zijn. Apparaten verbruiken heel weinig stroom, en servo's voor de wissels laat je een voor een schakelen (dat is configureerbaar in vb Koploper).

Dus met een eenvoudige opzet: 1 Digitale centrale, en 1 16V~ trafo kan je een behoorlijk grote baan voeden met een lineare "bus" van 3 lijnen: DCC, 16V~ en S88 feedback. Wanneer je begint met huisjesverlichting, lantaarnpalen en animatoren met servos kan je best een tweede 16V~ lijn gebruiken, en LED verlichting (liever geen gloeilampen, die verbruiken teveel). Maar zover ben ik zelf nog niet.

Maar dat is dus hoe ik het doe. Ieder heeft zo z'n eigen systeem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 januari 2022, 10:33:43 AM
Het verhaal waarom je de ring niet moet sluiten is kletskoek.
Nou, als jij het zegt, dan is het wel zo ....    einde discussie
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.