Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

sluitlichten

Gestart door Dirk, 11 januari 2022, 10:48:29 AM

Dirk

Allen,

Wat zijn de mogelijkheden om een sluitlicht te maken aan een wagon, voornamelijk containerwagens en ketelwagens (DCC) ik weet dat er kleine ledjes zijn, maar die geven toch wat veel licht, en een ledje op een naast een buffer is geen zicht. Ook het probleem van de weerstand, hoe lossen de knutselaars dat op?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

tja ik heb het tussen het frame zitten van de ketel wagons
gelijkrichter met 7805 smd en een weerstand .past net
kijken voor een foto straks
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

#2
Wat wil je dan eigenlijk wel? Ben je van plan het sluitlicht met een decoder te sturen? Of een aparte oplossing? Moet je ook een sluitlantaarn hebben? Weerstanden zijn er ook in alle maten en formaten.

Wat de lichtsterkte aangaat, dat hangt af van hoeveel stroom je door de led stuurt niet de afmeting van de led. Voor binnen in mijn wagons ga ik naar 0.1mA (100µA) per led. En dan is er nog geen pwm om dat eventueel nog lager te krijgen.


De batterij is een lithium 1225. Op het printje staat nu enkel een overbrugging en een schakelaar. Maar het is voorzien voor een regelaar LT3008. De verlichtingsprint is met een reedschakelaar en een flip-flop uitgerust. Er is nog werk aan, maar de basis werkt al. Print is 0.6mm dik. Op de foto staan de 6 leds aan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gekendevent

#3
zo heb ik het : inmiddels wel de LED ff wat platter gevijlt en dat is beter en natuurlijker.Je kan eventueel de buitenkant nog zwart maken ook.


oud gekende telefoon

Dirk

@ Havoc,
is wel een goede oplossing voor rijtuig verlichting, maar voor een open platte wagen lijkt jet me een beetje te groot.
@ gekendevent
Dat ziet er strak uit, welke behuizing is dit? geprint?
@ Raf
Heb je die componenten los aan elkaar of heb je een printje gemaakt?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 11 januari 2022, 11:14:09 AM
gelijkrichter met 7805 smd en een weerstand .past net
De 7805 is niet nodig. Bij DCC heb je een nagenoeg vaste spanning, dus een gelijkrichter en een weerstand is voldoende.

raf

#6
ik heb ze los aan elkaar maar daarna met een borsteltje wat resin er overheen en in de cure
dus alles is geisoleerd
hier zie je de pickup van de wielen (3 rail)

en hier zit dus alles onder in .dit chassis is wel heel dun en dus moest er een plaatsje gefreesd worden om de gelijkrichter in weg te kunnen steken.

bij de volgende wil ik van de gelijkrichter wat af schuren misschien dat het lukt

@ klaas
sorry maar ik ga liever uit van 5 volt omdat ik dan ook nog een condensator kan zetten
en ik geen joekel van condensator moet zetten met afmetingen van 10 X 16 mm
maar een tantaal smd van 7,3 X 4,3 van 470µf

en de plaats die dat die 7805 in neemt gaat denk ik geen enkel verschil maken


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

gekendevent

#7
dit is gewoon een rode mini led 1.8 mm bijgewerkt en geel geschilderd.Draadjes gaan gewoon door 2 x 1 mm gaatje in de wagon.Het printje is een regelbare stroomsturing led ooit gekocht op een forum.
ook ff de stroomafname voor 3 rail foto's erbij :









oud gekende telefoon

raf

https://www.youtube.com/watch?v=FxNXhW2wNzE&ab_channel=chikes4862

ledje type smd 0402
meer dan licht genoeg
ik ben bezig met de lantarens maar de eerste waren niet zo goed gelukt
maar ik heb nog een leven lang tijd
hier was de test nog zonder de condesator want die was nog niet binnen toen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 11 januari 2022, 12:43:47 PM
sorry maar ik ga liever uit van 5 volt omdat ik dan ook nog een condensator kan zetten
en ik geen joekel van condensator moet zetten met afmetingen van 10 X 16 mm
maar een tantaal smd van 7,3 X 4,3 van 470µf
Oja, als je ook een voorziening wil voor het overbruggen van stroomonderbrekingen, dan wordt het een ander verhaal.
Als je het heel mooi wil maken dan voeg je ook nog een knipperschakeling toe, want in het echt knipperen die losse sluitlantaarns ook om de batterij te sparen.

raf

dan moet er echt een printje bij met een 12f200 processor er op
het kan met losse onderdelen maar dan kom je altijd groter en prijziger uit
maar daar heb ik ook dus printjes voor gemaakt

de processor en de gelijkrichter frees ik nog eventjes in zodat die iets dieper komen te liggen om de print zo vlak mogelijk te krijgen .

er zijn nieuwe printjes onderweg van jplpcb die kleiner zijn maar wel dubbel zijdig
zodat ze in mijn personen wagons in de toiletten passen


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.