Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Iemand die 100 stuks van het volgende kan maken...

Gestart door eve, 08 januari 2022, 16:58:54 PM

eve



Havoc

Toleranties? En wat is het meest belangrijke, de 20mm over de totale lengte of elke van de 3 andere? Je gaat die nooit alle 3 tegelijk kunnen voldoen.

Probleem met decolteerwerk is dat voor 100 stuks er niemand aan gaat beginnen om een automaat in te stellen. En er zo 100 met de hand draaien?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Toleranties : vooral de 3,2 mm over 17 mm moeten zo juist mogelijk zijn.

ronny-vdv

Erik,

Misschien eens informeren bij een school met een technische studierichting.
Mvg,

ronny-vdv

Havoc

Citaat van: eve op 08 januari 2022, 17:24:22 PM
Toleranties : vooral de 3,2 mm over 17 mm moeten zo juist mogelijk zijn.
Dat wordt al een probleem want er is nergens een maat van 17mm in je plan ;)

3.2mm diameter, dat is héél waarschijnlijk 1/8" (3.175mm). Dat zou als rondgeslepen staaf moeten te vinden zijn in het UK. Als dat een beginmateriaal zou kunnen zijn dan heb je natuurlijk al een groot stuk direct in orde. Probleem is wel dat dit dan meestal geen automatenstaal is (zilverstaal vind ik wel) dus lastiger bewerken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

beertje


eve

OPNIEUW, want ik heb een foute maat opgegeven.


by Erik Verleysen on Flickr

Toleranties : als ik 2,3 mm vraag, wat kan ik dan als afgewerkte maat verwachten ?

De door mij geciteerde 17 mm moeten 13 mm zijn. Sorry.

Het is de aanzet tot een nieuw model.

Mvg, Erik.

Havoc

Citaat van: eve op 08 januari 2022, 19:43:36 PMToleranties : als ik 2,3 mm vraag, wat kan ik dan als afgewerkte maat verwachten ?

Dat hangt af van de tolerantie die jij vraagt en de prijs die jij wil betalen. Daarom is het nuttig als je kan zeggen waarom het die 2.3mm moet zijn.

Als ik me tracht te herinneren wat er over die locs is voorbijgekomen, dan is die 2.3mm nodig omdat dat stuk in lagers draait. Dus zou het goed zijn als je meer kan zeggen/meten over die lagers. En waarschijnlijk ook over het gat dat in de tandwielen is en hoe je het tandwiel op die as wil zetten. Een verbinding met loctite vraagt andere maten en passing dan een perspassing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

beertje

Eric,
Dat ga niet gemakkelijk zijn om deze maten te draaien,vervorming.
waarom geen buisje van 2.5mm en daarin 1.5mm lijmen of brasseren.
rvs is te verkrijgen bij ballien.
Mvg.

Klaas Zondervan

De diameter van 2,3 mm is onhandig gekozen. Ik kan geen basismateriaal vinden van die maat. Je moet dus starten van 2,5 of 3 mm.
De diameter van 1,5 mm, hoe precies moet dat zijn? Moet er een wiel op geperst worden? Ik weet uit ervaring dat het heel lastig is om met hobbygereedschap een goede perspassing te maken.

modèlisme

Hello,

Ik heb dat 35 jaar geleden laten maken.
Alleen heb ik afwijkende afmeting.

Lengte is 20mm , het verdikt gedeelte is 10 mm met een diameter van 3,2mm en de uiteinden hebben een diameter van 2 mm.
Ik heb daarvan nog een vijftigtal in stock.
Paul Bellon.
 


Dirky

Ik bewonder de moed waarmee Erik op zoek gaat naar oplossingen in een wereld waarvan hij weinig kaas heeft gegeten.

Ik zou 100 asjes kunnen maken maar dat zou totaal onbetaalbaar zijn. Ik heb dan ook 2 van mijn gebruikelijke leveranciers aangesproken i.v.m. dergelijke asje en het probleem ligt echt bij het aantal. 100 is veel te weinig om een deftige prijs te krijgen als er dan al interesse is... De instelkosten zorgen al voor een groot aandeel in de eindprijs en de extra administratie om dan eventueel op zoek te gaan naar en de aankoop te doen van 5m staafjes staal van 3/32" doet daar nog een schep bovenop.

Ik denk dan ook dat er op zoek moet worden gegaan in de UK bij leveranciers van 00/H0 onderdelen voor zelfbouw...

Dus sorry Erik, maar ik kan je niet verder helpen!

beertje


Hierbij een voorbeeld buisje is 2.4mm inwendig 1.5mm