Hulp gevraagd voor een "slinger" met 0402 SMD leds

Gestart door EddyK, 08 januari 2022, 08:17:24 AM

Havoc

Citaat van: EddyK op 08 januari 2022, 12:43:05 PM
Bedankt Klaas, dus als ik er 4 zou steken op 12v moet dit lukken? Mits een aangepaste weerstand?
Maar als ik dit door de website van Raf laat berekenen, dan heb ik geen weerstand nodig.
Is dat aan te raden?
Zonder weerstand lukt het nooit. Dus je gaat dan beperkt zijn tot 3 leds in serie. Voor jouw toepassing zou je dus telkens 3 leds in serie kunnen zetten en dan langs elke kant met 1 gaatje door de gevel en de weerstand achter de gevel (of onder de baan). Een andere oplossing is natuurlijk een voeding gebruiken die meer spanning kan geven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: EddyK op 08 januari 2022, 12:43:05 PM
Maar als ik dit door de website van Raf laat berekenen, dan heb ik geen weerstand nodig.
Die rekenwebsites veroorzaken een groot probleem. Als die gebruikt worden door mensen die geen kennis van zaken hebben, dan komen er de meest fantastische resultaten uit. Zoals een weerstand die nul is of zelfs negatief. Ik gebruik die online tools nooit omdat ik snap hoe je zo'n berekening moet uitvoeren. Dus ik reken het liever zelf uit. En dat advies wil ik iedereen geven: zorg dat je het snapt en ga zelf rekenen.


Floris

Heb je niet gewoon nog een oude treintrafo in de rommelbak? of een oude adapter van een overleden apparaat?
Wat ledjes aansluiten betreft, heb daar nooit voor hoeven rekenen, want doe t op een boerenlullenmanier: gewoon maximaal 4 in serie, heb een laatje met een paar standaard weerstanden (ik heb geloof ik 10K, 1K5 en 470), begin met 10K, kijk of t fel genoeg is, zo nodig andere weerstanden parallel eraan knopen. Hoef eigenlijk nooit fel licht, dus volgens mij werken ledjes bij mij standaard op 10% van hun capaciteit ofzo.
Ga je de schakeling testen, doe dan een weerstand (ik neem 1K5) in een van de draden vanaf de trafo, zo is de boel altijd beschermd ook al doe je wat verkeerd, zeker als je ledjes ergens moeizaam ingebouwd hebt is t vrij vervelend als je ze opblaast. Als je de trafo opendraait zie je t verschil in helderheid wel tussen een correct werkende schakeling met 10K-weerstand (vrij zwak licht) of als je iets hebt zitten verkloten en de boel gered is door de weerstand in de trafodraad (vrij fel licht)

EddyK

Dus als ik meerdere Leds wil gebruiken, dan is dit toegestaan?

Havoc

Ja, dat is perfect. Maar met ongeveer 20 mA door je leds gaan die véél licht geven. Ik zou zeggen probeer eerst eens met zo 1 rij leds en kijk of die weerstand niet te klein is (te klein = teveel licht). Je kan rustig nog hoger gaan maar dat moet je zelf bekijken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gekendevent

voor witte leds is dit goed.Weerstand zal mss zelfs nog hoger moeten als je geen schijnwerpers wil
oud gekende telefoon

Klaas Zondervan

Hoe kom je aan die 150 ohm?
In de toepassing waar het hier over gaat hebben leds genoeg aan 2mA, dat komt neer op een weerstand van 1k5.

Maar doe gewoon wat Floris aanraadt. Begin met een weerstand van 1k of 1k5, dan zit je altijd veilig. En bekijk het resultaat.

EddyK

Super!!!
Zeer handige en informatieve tips.
Hartelijk bedankt