Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hulp gevraagd voor een "slinger" met 0402 SMD leds

Gestart door EddyK, 08 januari 2022, 08:17:24 AM

EddyK

Hallo,
Ik had graag een "slinger" gemaakt met pakweg 6 stuks warmwitte 0402 SMD Leds om aan een gevel van een huisje in HO schaal te hangen.
Hoe pakken jullie zoiets aan?
Mijn kennis van elektronica is beperkt tot projectjes "doe nu dit met dit en dan dat met dat". Ik kan smd solderen, dus dat is geen probleem.
Mijn probleem ligt vooral naar weerstandjes. Het kan niet zijn dat je fijne leds hebt en dan joekels van weerstanden ertussen.
Bestaan er smd weerstanden die even klein zijn dat je ze er tussen kan plaatsen?
In serie of parallel?  5v of 12v?
Hoe pakken jullie zoiets aan?
Alvast hartelijk bedankt om mee te denken.

raf

nu ga ik vloeken [vloeken]

je hebt smd ledjes en wil grote weerstanden gebruiken ??
waarom gebruik je dan geen smd weerstanden
maar met hoeveel draden ga je naar de slinger ???
als je de leds parallel zet heb je maar 2 draden en als je dan naar je voeding toe een gewone weerstand zet is je probleem reeds opgelost (dit als het allemaal dezelfde ledjes zijn )
1 K voor 12 volt zou moeten kunnen maar ik zou iets meer zetten zodat het geen schijnwerper word
het nadeel is dat je slinger iets meer verbruikt aan stroom

gedaan met vloeken nu [/vloeken]
gr raf


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

EddyK

Oeps,
Sorry dat ik als leek op elektronica mensen aan het vloeken breng met een simpele vraag.
Ik vroeg of er SMD weerstanden bestaan en wou zeker geen grote weerstanden gebruiken. Dat liet ik toch doorschijnen?
Ik ken er niets van en wou gewoon eens weten hoe je dit zou kunnen maken. Zoals de titel vermeld: "hulp gevraagd ..."
Dus als deze vraag agressie opwekt dan vraag ik aan de moderatoren om mijn post te verwijderen.
Oprechte en welgemeende excuses.

doomslu

Eddy,

niks van aantrekken hoor. Raf heeft waarschijnlijk te snel gelezen en gereageerd. Er bestaan zeker geen vragen die agressie opwekken (bij de meesten  ;) ).

(Tussen haakjes, er bestaan wel vragen die agressie opwekken, maar dat is omdat ze ten onrechte telkens weerkeren en steeds gericht zijn op het schenden van het imago van sommige fabrikanten)

Helaas kan ik niet op antwoorden op jouw vraag, maar er zitten hier veel mensen die dat wel kunnen en met plezier zullen doen. Even geduld.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Er bestaan zeker SMD-weerstandjes, maar die heb je in principe niet nodig.
Je kan immers gewone weerstanden elders plaatsen, bijvoorbeeld in je huisje of onder de baan - zolang ze maar in serie zitten met je voeding

Voor 6 leds op 12 Volt zou ik kiezen voor twee seriekringen, met een gemeenschappelijke "min", twee "plus"-kanten met elk eenzelfde weerstand (1k of meer)

Suggestie: voor een slinger lijken 6 leds weinig. Ik zou gaan voor 12, of 18, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gekendevent

#5
waarom SMD weerstanden er tussen ? Zet gewoon de SMD leds in en daarna een weerstand in je gebouw (SMD of 1/4 W ) .SMD weerstanden bestaan zeker en zelfs in verschillende maten.
Ik heb zelfs een lichterkette gemaakt zoals faller die heeft met verschillende SMD kleuren smd leds in serie en dat werkt prima.Is fijn soldeerwerk en ik heb daar smd leds voor gebruikt met lipjes aan.Eigenlijk micro leds axial.

link leds : link



oud gekende telefoon

raf

het vloeken ging over dat ik poste dat ik leds parallel zet zonder er een weerstand tussen te zetten
de weerstand (zoals ik schreef)zet ik tussen de draden naar de voeding .
ik gebruik maar 1 weerstand voor pakweg 20 leds (0,5 watt)
dit (zoals ik schreef)gaat maar op als het allemaal dezelfde leds zijn
en nee ik ben niet kwaad ik krijg alleen niet begrijpend neer geschreven wat ik in mijn kop heb zitten .
het is niet mijn fout het is de fout van de pc die het neer zet zeg maar

gr raf en ik zie het wel wat het geworden is
ps met een slinger bedoel ik blijkbaar ook iets anders dan jullie
in mijn kop is een slinger iets onder aan een klok dat heen en weer slingert
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Wel, het hangt er vooral van af of je de leds apart wil kunnen sturen of niet.

Als je ze apart wil sturen dan is er geen andere oplossing dan elke led zijn eigen weerstand geven. Je kan wel draden uitsparen door 1 kant van de leds gemeenschappelijk te maken. Dus alle anodes of alle kathodes aan dezelfde draad en dan de andere kant met een aparte draad en weerstand.

Als dat niet nodig is dan kan je ze allemaal in serie zetten. Alleen heb je dan meer spanning nodig (ongeveer 3-4 volt per led in de keten + nog iets voor je weerstand). Als je genoeg spanning hebt is dat de beste oplossing. Als je teveel leds hebt dan kan je opdelen in stukken zoals Gerolf hierboven schrijft.

In parallel zetten is niet zo'n goeie oplossing. Het kan soms werken maar het kan ook een bron van ergernis zijn. Dat gaat ook afhangen hoe en waar de leds staan of dat echt minder draden zijn.

@raf: ik dacht na het lezen van de titel ook aan iets dat heen en weer slingerde met ledjes erop...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Ha dus ik was niet alleen

Johan ik koop altijd smd leds met de paar 100 tegelijk
dan zitten ze allemaal op rol en zijn ze van dezelfde fabricage badge zeg maar
dan is het verschil zo minimaal dat het parallel zetten geen probleem is

als je de leds afzonderlijk wil aan sturen dan kun je alsnog de weerstanden op een gaatjes print monteren en in het gebouw of onder de baan zetten (met een stekker BV)
en dan kun je nog steeds maar 1 weerstand gebruiken voor elke groep

de Ts heeft ook niet laten zien of gemeld over hoeveel leds het gaat
en of ze allemaal dezelfde zijn of verschillende kleuren

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

EddyK

Aan iedereen alvast hartelijk bedankt voor de reacties.
@Raf : in West-Vlaanderen zeggen we: "ne kjee goe vloekn kan deug doen"... ;) Ik probeer de volgende keer duidelijker te zijn in mijn omschrijving, dat was een goeie tip.
Dus zoals reeds gezegd ken ik niet van elektronica, ik kan gewoon uitvoeren wat een handleiding zegt, dus excuus voor sommige onbedoelde stommiteiten tegen het vak.
Het is de bedoeling om iets in dit genre te maken

Een band van lichtjes langs een gevel.
Ik dacht dat iedere led zijn weerstand nodig had en dacht daarom dat ik er best iets als een smd weerstand tussen stak omdat deze dan ook klein genoeg zouden zijn om niet op te vallen.
Maar als ik de tips goed interpreteer, dan zou het volgende moeten werken?


raf

ja en neen
een led heeft een bepaalde spanning nodig om te kunnen branden .
https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator
vroeger werkte deze site maar nu niet meer alleen het berekenen gaat nog
pak dat je led 2 volt minimum nodig heeft dan kun je er 5 zetten in serie voor12 volt en dan een weerstand van pakweg 125 ohm
bij 6 kun je geen weerstand meer zetten en dat is niet goed
https://www.leds-buy.nl/faq-losse-leds-monteren-deel-2/

bekijk beide sites eventjes daar staat het beter uitgelegd dan ik kan typen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Witte leds hebben 3 volt per stuk nodig. Dus bij 6 in serie moet de voedingsspanning minstens 20 volt zijn.

EddyK

Super Raf, bedankt, een hele hulp.
Dus als ik mijn schema aanpas naar hetvolgende dan zou het in princiepe moeten lukken (op voorwaarde dat de LEDs 2 volt zijn, bij 3v kan ik er maar 4 steken?)

EddyK

Bedankt Klaas, dus als ik er 4 zou steken op 12v moet dit lukken? Mits een aangepaste weerstand?
Maar als ik dit door de website van Raf laat berekenen, dan heb ik geen weerstand nodig.
Is dat aan te raden?

EddyK

Johnny,
Fantastische lichteffecten, dat doet toch zoveel meer met een model.
Hoe heb je dit allemaal aan elkaar gezet en hoe voed je dit?