Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ombouw DC > AC

Gestart door wisselstromer, 03 januari 2022, 20:58:10 PM

wisselstromer

hallo

ik kan via een vriend een Roco TEE Ram (art72069) en een piko ludmilla (art52766) kopen

beide DC sound , maar ik rijd AC. zijn deze makkelijk om te bouwen? en zijn de onderdelen om dit te doen "makkelijk" verkrijgbaar?
iemand ervaring met dergelijke ombouwingen?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

RoDY

Als beiden loks recent geproduceerd zijn kan je vaak de AC onderdelen aanschaffen op desbetreffende websites.

Roco: https://www.roco.cc/doc/et/1/de/8072068930.pdf

Piko: https://www.piko-shop.de/en/artikel/ersatzteil/xref_suchtext-52766.html
Van Piko lijken de AC onderdelen niet meer beschikbaar

dani

#2
dat is zeker doenbaar ...    Ik heb zelf ook al wel een paar loks omgebouwd.
Het lastigste is meestal om de passende sleper te vinden en te bevestigen
En bij sommige types motoren  (de platte motoren van bvb Lima of Fleischmann) moet je ook een ander motorschildje plaatsen  (geïsoleerd)

Rijd je digitaal ?  Dan is het daarna  al een stukje  eenvoudiger....
Als je analoog rijdt, dan ga je omschakelrelais en zo moeten voorzien.
Of je installeert een heel simpel  decoderje van enkele euroo's en  gebruikt dat  "op analoge wijze" zonder digitale saus.  Dat werkt ook
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

De TEE Ram van Roco is van huis uit al digitaal met sound.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 januari 2022, 10:17:16 AM
De TEE Ram van Roco is van huis uit al digitaal met sound.
dat maakt het dan enkel maar eenvoudiger :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Niet te vroeg juichen. ik heb mijn exemplaar van de Roco TEE Ram (2-rail, DC)  en de bijbehorende onderdelenlijst bekeken.
Dat hij al digitaal is, is een voordeel. Maar de ombouw naar 3-rail stroomafname is nog een hele uitdaging.
Onder de AC-versie horen 2 slepers, onder elke kop 1. Die worden, afhankelijk van de rijrichting, automatisch omgeschakeld zodat altijd de voorste sleper stroom afneemt. Je kunt die omschakeling overbruggen en dan kun je ook met 1 sleper volstaan.

Bij de DC-versie worden alle 6 de assen van de motorwagen aangedreven, bij de AC-versie hebben de 2e en 3e as van het voorste draaistel geen aandrijving. Dat is omdat de tandwielen en de sleper elkaar in de weg zitten. De tandwielkast en de bodemplaat van het voorste draaistel zijn dan ook verschillend. De DC-versie heeft geen bevestigingspunt voor de sleper. Maar wellicht kan een handige knutselaar de zaak zelf aanpassen zonder andere onderdelen te kopen.

Bij het kopdraaistel onder de stuurwagen zie ik geen afwijkende bodemplaat voor AC, maar kennelijk is er wel een montageplaatje nodig om de sleper daar te bevestigen.

dani

oh crap....    geen "standaard ombouw " dus.    Dat heb je natuurlijk met die stellen, en zeker met de Roco aandrijvingen.
Soms is het een eitje, soms is het een reuze klus...  IN dit geval dus het tweede blijkbaar
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan


wisselstromer

aan allen
bedankt voor de info
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer