Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

kort koppeling ice trein van marklin

Gestart door raphaelderaet, 03 januari 2022, 11:59:20 AM

raphaelderaet

Beste treinvrienden

Ik heb een tweede hands trein aangekocht (ice trein , uit een hobbypakket dus een oud model  )
Het treinstel ontspoort regelmatig in bepaalde bochten , kan ik de kort koppeling niet vervangen door een andere zodat het treinstel eenvoudiger een bocht kan nemen
Zo ja welke kan ik gebruiken

groeten

rafie
groeten

  rafie

nmbssncb

Artikelnummer 29761 (vereenvoudigde versie van de 37712)?
Indien ja, dan zijn de koppelingen type S4 (niet stroomvoerend).

Is de ontsporing echt te wijten aan de kortkoppelingen?

Alternatief indien NEM schacht aanwezig: Roco Universeel kortkoppeling of Fleischmann kortkoppeling.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 03 januari 2022, 12:19:17 PM

Alternatief indien NEM schacht aanwezig: Roco Universeel kortkoppeling of Fleischmann kortkoppeling.

Willy

Ik denk dat een kadee koppeling zich nog beter leent daarvoor, omdat die op het koppelpunt ook nog licht knikt...
Andere kortkoppelingen zijn op zich, buiten de kinematic, star.

;)

raphaelderaet

 willy

Wat is een :  Alternatief indien NEM schacht aanwezig

groeten

rafie
groeten

  rafie

Rangeerduivel

Citaat van: raphaelderaet op 03 januari 2022, 13:53:06 PM
willy

Wat is een :  Alternatief indien NEM schacht aanwezig

groeten

rafie

Tja, simpel toch, zijn de rijtuigen voorzien van NEM schachten waar je kortkoppelingen met een zwaluwstaartje kan in pluggen?

;)


Metpetergaathetbeter

als je de ref.nr van je loc hebt kun je dat zelf bekijken online als je die intikt of er Nem-schacht opzit

Rangeerduivel

Citaat van: raphaelderaet op 03 januari 2022, 11:59:20 AM
Het treinstel ontspoort regelmatig in bepaalde bochten , kan ik de kort koppeling niet vervangen door een andere zodat het treinstel eenvoudiger een bocht kan nemen



"Op voorwaarde dat het een NEM schacht is" lijkt hier niet relevant, het is volgens mij wel een NEM schacht, maar het zou Marklin niet zijn om zo een systeem uit te vinden!
Enig alternatief behalve de default koppeling is de symoba 104 (of 204), elke andere kortkoppeling gaat steeds ontkoppelen (uit elkaar vallen) om de eenvoudige reden dat de NEM schacht hier vertikaal staat ipv horizontaal. Dat bedoelde ik ook met het onderstreepte zinnetje.
Wegens te dicht bij de vouwbalgen is het volgens mij op het eerste zicht niet mogelijk een universele kortkoppeling van bvb Roco

of Marklin

te gebruiken, dergelijke koppelingen vallen normaal niet van elkaar als ze een kwart toer worden gedraaid.
Daar komt ook nog bij dat de kans groot is dat de hier door mij aangebrachte oplossingen geen grotere bufferruimte maken, en dan ben je terug bij af.
De kans is ook groot dat de oorzaak van het ontsporen niet bij de kortkoppeling ligt, gezien Marklin van oudsher berekend is om door korte bochten te laveren.

;)

nmbssncb

Het "lijkt" inderdaad een verticale NEM schacht, wel heel bijzonder.
Als het een "verticale" NEM schacht is, kan eventueel de Märklin vaste stroomvoerende kortkoppeling gebruikt worden, een soort dissel:

Märklin dissel koppeling


Willy


nmbs < Willy > sncb
===============

raf

of een scharnierende koppeling printen zou ook kunnen

dan is het wel een vaste verbinding en wil je de wagons uitelkaar halen dan zal je ze uitelkaar moeten trekken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

eventjes iets getekend en hopelijk krijg de TS het geprint


zo kan de koppeling scharnieren in het horizontale vlak en blijt ze normaal onder de buffers
de bedoeling pennetje omhoog en de oog er overheen hangen .beetje afgekeken van lima en co

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

De Raf lijkt wel slimmer te zijn dan hij er uit ziet ! ;D ;D

Probleem is wel dat topicstarter ons maar laat gissen, geen foto van zijn model dat hij "oud" noemt, zelfs geen reactie die enig soelaas brengt... ::)

Nochtans is hij vandaag nog om 09u30 op het forum geweest!

;)

raf



zo de koppeling werkt maar ik heb wel het pennetje van 1 mm moeten vervangen door een messing pen.
voor de rest loopt het heel soepel en past de koppeling heel strak in de NEM schacht
hoe plaats ik een stl ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raphaelderaet

 treinvrienden

Bedankt voor de vele informatie.

ik heb contact gehad met Raf en zal proberen met mijn 3 printer een koppeling te maken
Wat ik wel gewijzigd heb : de tussenwagon ,daar heb ik wielen gestoken die iets groter zijn van diameter en  het resultaat is dat hij niet ontspoort
Maar bij grotere en scherpere bochten heb ik nog een probleem , dit zal ik proberen om te lossen met de geprinte koppelingen

groeten

Rafie
groeten

  rafie

Metpetergaathetbeter

waarom steek je daar niet die vaste marklin kortkoppeling van vroeger in, maar dan kun je je treinstel op die plaats ook niet meer ontkoppelen. Ondertss is er al een andere firma die net dezelfde koppeling en concept maakt en verkoopt