Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rijden in treinschakeling

Gestart door bb67400fan, 03 januari 2022, 11:27:57 AM

bb67400fan

Dag allemaal,

Ik ben bezig met een project op de modelbaan dat de trein 39340 Gent-Noord - Genk-Zuid omvat.
Om jullie een idee te geven; in de realiteit is dit een trein van 30 Shimmns'en, altijd getrokken door twee locomotieven Traxx of HLE 13 (vroeger zelfs HLE 21!)
Het lijkt dan ook logisch dat ik op de modelbaan ook een treinschakeling van twee locomotieven wil vormen voor de trein van 30 Shimmns'en.
Iemand een idee hoe je twee locomotieven samen kan laten rijden? Vermoedelijk iets veranderen in de instellingen? Ik gebruik een Mobile Station 2 van Märklin en rijd dus op wisselstroom.
Of is dat helemaal niet mogelijk?  :-\ Alvast bedankt voor jullie tips!


Rangeerduivel

Ik heb 2 x Mehano HLR77 rijden met beide dezelfde (ESU 2.5) sounddecoders er in.
Neus aan neus gekoppeld, dus de rijrichting moet je daarvoor verschillend instellen, voor de rest moeten alle CV s identiek zijn.
Ze moeten uiteraard beiden hetzelfde adres hebben.
Wij weten allemaal dat je met een Ecos geen 2 locs hetzelfde adres kan geven, dus deed ik dat met de MultiMaus, en dat werkt perfect.
Je kan met de Ecos wel een treinschakeling creeren met twee verschillende adressen, maar Ik heb geen ervaring met 3rail en weet dus niet welke mogelijkheden een mobile station daarin biedt...

;)

bb67400fan

Citaat van: Rangeerduivel op 03 januari 2022, 12:46:51 PM
Ik heb 2 x Mehano HLR77 rijden met beide dezelfde (ESU 2.5) sounddecoders er in.
Neus aan neus gekoppeld, dus de rijrichting moet je daarvoor verschillend instellen, voor de rest moeten alle CV s identiek zijn.
Ze moeten uiteraard beiden hetzelfde adres hebben.
Wij weten allemaal dat je met een Ecos geen 2 locs hetzelfde adres kan geven, dus deed ik dat met de MultiMaus, en dat werkt perfect.
Je kan met de Ecos wel een treinschakeling creeren met twee verschillende adressen, maar Ik heb geen ervaring met 3rail en weet dus niet welke mogelijkheden een mobile station daarin biedt...

;)
Bedankt voor je antwoord, Rudy! Ik weet dat de Mobile Station 2 van zijn oren maakt als je twee treinen hetzelfde adres toekent. Of ze dan beide hetzelfde adres krijgen, moet ik nog eens uitzoeken. Uit de handleiding van de Mobile Station kan ik niet echt afleiden of een treinschakeling hiermee mogelijk is. Proberen waard alleszins. Dank voor de tips!  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: noach_taillieu op 03 januari 2022, 13:12:56 PM
Ik weet dat de Mobile Station 2 van zijn oren maakt als je twee treinen hetzelfde adres toekent. Of ze dan beide hetzelfde adres krijgen, moet ik nog eens uitzoeken.

Daarom ook dat ik vermeldde dat ik de adressen invoerde met de MultiMaus, die maakt daar geen probleem van, wel van 3rail, dat vindt ze niet zo lekker... ;D
Maar ik denk, als je buiten je mobile station om die adressen kan invoeren, dat het wel moet lukken.
Een alternatief zou zijn, je programmeert 1 loc bij jou, en de andere bvb bij een kennis die deze loc niet heeft...

;)

Jurgen

Met een Central Station 1 kan je, net als bij een Ecos, een treinschakeling maken van 2 locs met andere adressen. In de Mobile Station 1 wordt dit dan ook overgenomen.

Helaas beschik ik niet over een Central Station 2 of hoger, hierdoor weet ik dus niet hoe je dit in een Mobile station 2 kan overzetten. En hoe je het in een Mobile Station 2 moet instellen zonder Central Station weet ik al helemaal niet.

Maar ik vermoed dat dit dus wel mogelijk moet zijn, hiervoor kan je misschien de handleiding eens nalezen. Dit zal hier ongetwijfeld in vermeld worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

i_m_johny

#5
Met de Mobile Station 2 van Marklin is het prima te doen om verschillende locs inderdaad met hetzelfde adres in te stellen en daardoor ze in één treinstel te gebruiken.

Groeten,

Jan

dani

Als je met een mobile station werkt dan moet je zelfs geen 2 loco's instellen...
Je neemt dan 1 loco met 1 adres en geeft die bvb de naam  "consist"   en je configureert je 2 loco's apart  met diezelfde instelling(en).
Zet ze dan samen op het spoor gebruik de "consist" om ze te sturen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


raf



hier kun je dat dus instellen bij een V5
ja hebt dus als je het goed gedaan is de mogelijkheid om op elke loc appart de verlichting te schakelen op zijn eigen adres
deze functie kun je ook gebruiken als je een schakel decoder in een trein stel zet bv om niet met lange draden door heel het stel te moeten gaan .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: i_m_johny op 03 januari 2022, 15:29:06 PM
klopt
inderdaad.. uit ervaring geleerd.
Al de tips en info over Ecos'sen en  Lokprogrammers en zo zijn wel leuk maar volgens mij is de vraagsteller daar weinig mee gebaat,  aangezien die duidelijk zegt dat hij een  MS2 heeft.
Ik heb het gevoel dat Noach  (nog)  niet zo erg onderlegd is in de digitale treinbesturing (n dat is niet om je over te schamen want we hebben allemaal moeten leren), dus laten we het simpel en to the point houden.

My 2 cents
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani als je goed kijkt naar de afbeelding dan staat het cv nummer 19,6:0
er bij en dus kan hij dit op zijn ms2 programmeren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Driesel

Hey Noach,

Als ik zo wat rondneus op het net, dan kom ik tot de conclusie dat dit met de Mobile Station 2 niet eenvoudig is.
Onder het MFX-protocol gaat dit dus blijkbaar niet https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38856.0 en https://www.marklin-users.net/forum/posts/t23034-Consisting-2-engines-into-1-on-the-mobile-station-2
Dani spreekt hier over 'consist': dat werkt inderdaad bij het DCC-protocol, maar geen idee hoe dat op de MS 2 werkt. Misschien moet je dit eens onderzoeken.

Dus als het geen MFX-locs zijn en je kunt de adressen wijzigen zou ik inderdaad beide locs op hetzelfde adres zetten. Dan maar hopen dat er niet te veel verschil zit in het motorverloop van beide locs.
Andere optie is om van één van de locs een dummy te maken (motor eruit).

En dat is inderdaad een mooie samenstelling die je wil namaken: die zal wel wat plaats vergen in H0 ;D

bb67400fan

Bedankt allemaal voor jullie interessante tips! Ik zal het maar eens moeten uitzoeken...

bb67400fan

Citaat van: Driesel op 04 januari 2022, 11:07:33 AM
Hey Noach,

Als ik zo wat rondneus op het net, dan kom ik tot de conclusie dat dit met de Mobile Station 2 niet eenvoudig is.
Onder het MFX-protocol gaat dit dus blijkbaar niet https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38856.0 en https://www.marklin-users.net/forum/posts/t23034-Consisting-2-engines-into-1-on-the-mobile-station-2
Dani spreekt hier over 'consist': dat werkt inderdaad bij het DCC-protocol, maar geen idee hoe dat op de MS 2 werkt. Misschien moet je dit eens onderzoeken.

Dus als het geen MFX-locs zijn en je kunt de adressen wijzigen zou ik inderdaad beide locs op hetzelfde adres zetten. Dan maar hopen dat er niet te veel verschil zit in het motorverloop van beide locs.
Andere optie is om van één van de locs een dummy te maken (motor eruit).

En dat is inderdaad een mooie samenstelling die je wil namaken: die zal wel wat plaats vergen in H0 ;D
Ha, dat kan verklaren waarom mijn 1312 van LS Models niet samen wil rijden met mijn 1307 van LS Models (de 1312 is een MFX-loc, maar de 1307 heeft een Zimo decoder, geen ESU).
Dus als ik het goed begrijp mogen het geen MFX-locs zijn. Gelukkig is de 1357 er nog.  ;) En over de lengte; het valt gelukkig nog mee! Maar we maken het zo realistisch mogelijk. Ik post nog wel eens een foto.

bb67400fan

Citaat van: dani op 04 januari 2022, 09:25:20 AM
Citaat van: i_m_johny op 03 januari 2022, 15:29:06 PM
klopt
inderdaad.. uit ervaring geleerd.
Al de tips en info over Ecos'sen en  Lokprogrammers en zo zijn wel leuk maar volgens mij is de vraagsteller daar weinig mee gebaat,  aangezien die duidelijk zegt dat hij een  MS2 heeft.
Ik heb het gevoel dat Noach  (nog)  niet zo erg onderlegd is in de digitale treinbesturing (n dat is niet om je over te schamen want we hebben allemaal moeten leren), dus laten we het simpel en to the point houden.

My 2 cents
Dat heb je inderdaad goed begrepen  ::) Voor mij gaat het meer om het bouwen van de samenstellingen. Over de besturing weet ik maar weinig af... Vandaar dat ik hier even de vraag stel of het rijden in treinschakeling mogelijk is met een MS2. Maar ik ben alleszins al wat wijzer geworden. ;) Het plan om in de toekomst over te stappen naar een Ecos is er al wel een tijdje.