Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

3202A platte wagon

Gestart door perk, 02 januari 2022, 17:14:50 PM

perk

Dit is nog een werkje in uitvoering, maar omdat ik toch moet wachten tot de verf droog is zal ik al maar eens iets posten.

Na de relatief simpele 3000C wou mijn vrouw iets waar ze auto's, kratten en ander spul op kan plaatsen.  Dus iets meer open.
Wat zoeken bracht me tot foto's van een 3202C en de plannen van de 3202A staan op de Tassignon website.

Dus aan de slag ermee, we recupereren de wielbasis en koppelingen van de 3000C, maar het chassis is totaal anders dus de vering en de rest zijn hertekend.
Ik gebruik componenten voor alle scharnieren en opties, dus het model is een assembly van uiteindelijk tegen de 40 delen, dat laat aanpassingen vlot toe later.
Het is het meest complexe dat ik al getekend heb, vooral omwille van het schipperen tussen detail en het kunnen printen later.

fusion3202A by Patrick Verret, on Flickr

na de eerste print begreep dat ik me iets verkeken had op de afmetingen.  Dit is met 16cm geen klein wagonnetje meer.
Hier naast een Marklin 4423 waar ik de wielen van geleend heb.
Het prototype leerde me dat ik veel te fijn had getekend, alles brak af als je er nog maar naar keek.

20211227_190912 by Patrick Verret, on Flickr

ik verzwaar de wagon weer met 2 stookjes daklood.

20220102_142620 by Patrick Verret, on Flickr

en momenteel ben ik aan het testen op het eerste prototype welke kleur het beste uitkomt, ongeveer 10 mengelingen geprobeerd.

20220102_145711 by Patrick Verret, on Flickr

straks rustig de finale kleur kiezen en afwerken, het is allemaal heel delicaat en je moet echt oppassen of dingen breken af.
Voor alle duidelijkheid, dit rolt niet zo uit de printer.   Je moet nog een hoop onderdelen samenlijmen.


Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

svvander

Mooi... (en ik ben stiekem blij dat ik mij niet alleen verkijk op afmetingen en het veel te fijn tekenen van sommige zaken). Maar dit mag er zeker zijn hoor, heel knap!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

mooie wagon en ja veel te fijn tekenen ken ik ook
zeker met de mono 4K die het wel allemaal print maar inderdaad je kijkt er naar en het breekt af
misschien toch eens die flex hars gebruiken want je kan die mengen met andere hars volgens anycubic

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

dat gaat al heel lekker zo! Dr zijn een paar dingen die nog nog aan zou passen, de buffers ogen me nog een beetje vreemd qua verhoudingen, ik zou de bufferstempels wat groter maken, en de aspotten zijn veel te klein. Het zijn standaard-onderdelen die je vast nog wel voor meer wagens wilt gebruiken dus daarom wel de moeite om nog eens goed naar te kijken. Verder heb ik niet al te veel vertrouwen in printresin als wiellager. Misschien een keer investeren in een zak messing lagertjes, bijvoorbeeld alan gibson 4M63.

perk

heel opmerkzaam.

De bufferstempels zijn niet hoe ik ze wou, want de Marklin kortkoppelingen lijken ietsje hoger te zijn dan verwacht.  (ook elders gelezen online).  Dus ik was gedwongen de stempels wat kleiner te maken of alles haakt ineen.

De aspotten zijn ook weeral een compromis van wat ik kon terugvinden op foto's (en daar lijken ze verschillende types te hebben gebruikt) en de mogelijkheden van de printer.   Dus ik heb daar wat dichterlijke vrijheden gebruikt om iets te maken wat er ongeveer op trekt.   Maar je hebt gelijk, ik zal het centrale gedeelte wat groter maken in de toekomst.

Ik moet inderdaad ook eens nadenken over lagers, want PLA is nu ook niet het meest duurzame.

Dus, dit is niet met resin geprint, maar met PLA.   Dus layerhoogte 0.15 voor het meeste en 0.10 voor sommige details.  Met een kop van 0.25 kom je snel tegen de limieten van alles aan.

Later dit jaar wil ik het resinprinten eens gaan ontdekken en dat kan ik wat meer detail geven.

Nu heb ik gemerkt dat je soms karikaturaal moet tekenen omdat het anders gewoon niet zichtbaar is en dat de afmetingen niet altijd even correct uit de printer komen.





Floris

is dit PLA? das wel erg netjes voor PLA zeg!
En ja, marklin-kortkoppelingen zijn een bekend probleem. Zou dan zelf denk ik gewoon een stukje van de onderkant van de buffers afhalen, dan klopt het in elk geval in het zijaanzicht allemaal aardig, maar dat is een kwestie van smaak. Oh, wat ook een aardige bron van wiellagers kan zijn zijn oude DDR-piko-wagentjes, die hebben een blikken beugeltje waar de as in loopt en die wagentjes vind je vaak voor een paar euro, zeker als er flink mee gespeeld is... die lagerbeugeltjes zijn meestal het laatste dat kapot gaat aan die dingen.

krispy

Voor de wielassen bestaan er ook klein messing of koperen hulsjes , LSM gebruikt dat (andere merken ook) waar de punten van de assen indraaien , heb dit ooit ergens los gezien , maar kan verdorie niet meer vinden waar , zou ook een simpele oplossing kunnen zijn ,  ferme wagon
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

perk

ik was ook aan het denken aan een soort messing buisjes, dat is makkelijk zelf te maken.

Momenteel boek ik niet veel vooruitgang, het schilderen lukt me niet.   Ik vind niet de juiste kleur die me aanstaat.
Het nadeel van zelf mengen is dat ik nooit 2x exact hetzelfde kan bekomen.   In kleine hoeveelheden is de minste afwijking al zichtbaar.

Ik merk nu dat de printer dit niet heel netjes heeft gedaan, veel stringing in de print zelf wellicht door de vele details.
'k ben er niet echt tevreden van.

misschien toch eens aan de paashaas een resin printer vragen.     Zeker als ik zie hoe anderen daar huisjes mee doen.


755philippe

Aangezien ik ook wat projekten heb om zelf wagons te printen vind  ik dit draadje wel interessant en blijf ik dit wel volgen. Ik heb zelf al een Demag-gietwagen van Cockerill geprint met mijn Anycubic-resin printer met de nodige heraanpassingen en opnieuw printen. Wat de aslagers betreft die Floris voorstelt die zijn momenteel uitverkocht in Engeland maar heb er gelijkaardige gevonden in Frankrijk op de volgende link : https://micro-modele.fr/fr/recherche?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=4M63&submit_search=
Hopelijk met je hier wat mee want ze staan zelf in aanbieding en je vermijd ook de onnodige taksen.
Mvg


755philippe

Floris

Hoe maak je nu je goederenwagenbruin eigenlijk? Zelf maak ik goed helder goederenwagenbruin met veel rood en een beetje zwart. Maak me nooit al te druk over kleurverschillen want goederenwagens zien er zelden erg netjes uit, maar vind je dat wel een punt dan gewoon in 1 keer een flinke lading bruin maken en goed opbergen, bijvoorbeeld gewoon een potje rode verf nemen en daar voorzichtig steeds een klein beetje zwart bij doen en goed mengen tot het t gewenste bruin is, dan zit t al in een goed bewaarpotje. Wel even goed labelen dat t geen rood meer is.

perk

de kleuren drogen heel anders uit dan ik soms verwacht.   Wat nat echt rood is, kan later best naar de bruine kant gaan.   Momenteel zit ik met een roze opbouw... dat was echt niet het plan  :o
Het blijft experimenteren, elke (echte) foto ziet er weer anders uit ook.

stevend

Dan heb je waarschijnlijk wit toegevoegd ?

perk

er was beige bijgedaan, inderdaad het kwam te bleek uit.     
Nog wat aan het experimenteren geweest maar het is nu welletjes.  uiteindelijk voor een mix van Vallejo Leather Brown en Scarlet Red gegaan.

Voor de moment is dit het eindresultaat, in afwachting van toegang tot een resin printer en ervaring ermee.
De fijne beugels heb ik eraf gelaten, het brak toch maar af.  Liever helemaal geen beugels dan een aantal afgebroken.

De aspotten pas ik ooit nog wel eens aan.  En ik moet een betere oplossing voor decals hebben (ik weet dat sommige firma's dit kunnen printen).

20220106_114629 (2) by Patrick Verret, on Flickr

Ik ben niet helemaal tevreden maar het is goed genoeg op om toertjes mee te draaien op de baan en te zien hoe alles werkt.