Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

fleischman p8 (nmbs) decoder inbouwen

Gestart door 59erke, 30 december 2021, 13:18:33 PM

59erke

Ben hier al een tijdje bezig om in een nieuwe analoge P8 (FM 716802) een decoder in te bouwen maar krijg steeds hetzelfde probleem

Lampje blijft branden gaat alleen even uit bij het programmeren.
Motor werkt niet dus lok rijdt niet
Ook geen zekerheid of decoder geprogrammeerd is (geen schokje van lok tijdens programmatie)

Wat hebben we gedaan

Motor is volledig geïsoleerd van het frame
Draadspoel verwijderd
Alsook rechtstreeks contact van de lamp aan de + voeding. de - zijde is intern nog steeds verbonden aan de wielen

Motor werkt analoog maar vanaf er een decoder opzit is het gedaan. Reeds geprobeerd met 2 decoders met hetzelfde resultaaT.

Iemand tips wat dit zou kunnen zijn ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Het hangt er een beetje vanaf hoe je de decoderdraadjes aansluit, maar in principe, als je de draadspoel verwijdert, dan moet je die vervangen door een draadbruggetje. Anders heeft de motor geen spanning.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 30 december 2021, 14:03:04 PM
Het hangt er een beetje vanaf hoe je de decoderdraadjes aansluit, maar in principe, als je de draadspoel verwijdert, dan moet je die vervangen door een draadbruggetje. Anders heeft de motor geen spanning.

Klopt en heb ik ook gedaan, echter als je de decoderdraadjes voor de motor rechtstreeks op de motorcontacten aansluit, dus zonder het printje gebeurt er ook niks
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

beertje

Koen,
Werkte de loc analoog?
plaats eens een foto van de loc.

Michiel

Heb je al eens nagemeten of de twee motorpolen effectief geen contact maken met een van de twee kanten van de wielen? Fleischmann heeft  dikwijls een metalen lipje tussen motorpool en motor-chassis. Heb je die wel verwijderd? Je schrijft dat de motor volledig geïsoleerd is van het frame. Ik veronderstel dat het lipje dus al verwijderd werd. Indien niet kunnen je twee decoders opgeblazen zijn.  :-\

Heb je de decoderdraadjes al eens tegen een andere motor gehouden, een losse motor (niet Fleischmann), recup. Draait die andere motor wel?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke



Foto'tje van de huidige situatie.

Op het plaatje zit het rode draadje ipv het spoeltje.

@ Michiel op het motortje zat inderdaad een klein plaatje waardoor de 2 polen contact gaven aan de massa van het motortje, dit werd verwijderd.

@ Willy. De lok was analoog in orde, nieuw aangekocht

Heb nu gemerkt wanneer ik de lok op het programmeerspoor zet en de MM volle bak in 1 richting draai de lok eventjes rijdt maar daarna terug dienst weigert.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Het is niet onmogelijk dat de collector vol koolstofprut zit. Dan staat de motor in kwasie-kortsluiting. Analoog draait ie dan nog, maar wordt snel heet. Digitaal schakelt de stroombeperking meteen de motor uit.

Oplossing: collector schoonmaken, vooral de zwarte prut van tussen de lamellen verwijderen met wasbenzine. En dan ook de koolborstels van vet/olie ontdoen. Leg de koolborsteltjes op een papier, en verwarm met een soldeerbout de koolborsteltjes een voor een. Het papier neemt de olie op, en een deel verdampt als rook. Daarna kan je de koolborsteltjes terug plaatsen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 30 december 2021, 19:42:56 PM
Het is niet onmogelijk dat de collector vol koolstofprut zit. Dan staat de motor in kwasie-kortsluiting. Analoog draait ie dan nog, maar wordt snel heet. Digitaal schakelt de stroombeperking meteen de motor uit.

Oplossing: collector schoonmaken, vooral de zwarte prut van tussen de lamellen verwijderen met wasbenzine. En dan ook de koolborstels van vet/olie ontdoen. Leg de koolborsteltjes op een papier, en verwarm met een soldeerbout de koolborsteltjes een voor een. Het papier neemt de olie op, en een deel verdampt als rook. Daarna kan je de koolborsteltjes terug plaatsen.

zou mij verbazen, heb de lok gisteren nieuw aangekocht
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Inderdaad, nieuw gaat het koolstofprut-verhaal niet op.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ondertussen eens geprobeerd met een reservemotortje, dit draait maar in 1 richting, dus niet in beide richtingen.
Verlichting blijft ook steenvast branden dus ik vermoed toch een defecte decoder....

Blijft natuurlijk bij een vermoeden want ik heb hier niet echt de apparatuur om decoders uit te testen (zal mij dit toch eens moeten aanschaffen, misschien ook een centrale ...) 
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

beertje

Koen,
Arduino met jrmi, kunt je ook decoders mee uitlezen en aanpassen.
moet achter de motor de weerstand er ook niet af?

Rangeerduivel

Citaat van: beertje op 30 december 2021, 22:08:36 PM
moet achter de motor de weerstand er ook niet af?

Van in den beginne heb ik geleerd dat je bij het insolderen van een decoder alle componenten op de oude print dient te verwijderen
Ik heb dit tig aantal keren gedaan met steeds goed resultaat...
Ik snap ook niet wat die weerstand en dat rode draadje daar (nog) doen...

Michiel

In de handleiding staat of de decoder overweg kan met de onstoorfilter-componten. Doen wat in de handleiding staat. Niet zomaar alles verwijderen.

Die "weerstand" is een condensator, en die mag meestal blijven zitten. Die rode draad vervangt de spoel, en dat is ook prima. Zo blijft de condensator werken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#13
Rudy dat weet ik ook, probleem is dat ik deze lok ook digitaal uit fabriek heb en me hier op een beetje gebaseerd heb voor de ombouw van de analoge.

Wat ik niet direct gemerkt heb is dat bij de analoge versie gebruik gemaakt wordt van een andere motor (met het bewuste plaatje waar Michiel het over had in reactie 4). Dit heb ik pas later gezien dat het digitale model dit niet heeft.

Betreffende de weerstand is dit geen weerstand maar een diode of iets van radio ontstoring. Bij het digitale model zit dit er ook op. Het rode draadje verbind de printbanen waar vroeger de spoel zat.

Ik heb trouwens ook al geprobeerd de decoder rechtstreeks op de motor aan te solderen met hetzelfde probleem.

Maar los gezien van de motor hoe komt het dat het lampje dan steeds blijft branden ? Zit niet op de print maar rechtstreeks tussen decoder en massa
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik vrees dat de eindtrap van de motorsturing van de decoder gesneuveld is. De eindtrap van de lamp is een andere uitgang en is nog ok. Je kan deze decoder nog gebruiken om vb in een stuurstandrijuig te plaasten.

Ik heb ook een decoder omzeep gebracht door te vergeten dat lipje uit een Fleischmann-motor te halen. Dat is onmiddllijk en onverbiddelijk wanneer je de loc op de baan zet en de DCC spanning aanzet. Sindsdien programmeer ik steeds eerst op een programmeerspoor. En enkel als de loc zich volledig en correct laat programmeren, dan pas gaat ie de baan op. Op een programmeerspoor is een dergelijke kortsluiting tussen motor en wielen meteen duidelijk, en wordt je meteen gewaar (geen programmatie mogelijk)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)