Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

PIKO 2022

Gestart door wisselstromer, 28 december 2021, 12:44:08 PM

lux161

Citaat van: Jurgen op 03 januari 2023, 16:47:43 PM
Ik heb de Piko varianten in ieder geval besteld, het is enkel nog wachten tot de assen omgewisseld werden voor AC.

Het heeft lang geduurd vooraleer ik de beslissing nam om ze te kopen, maar ik wou zeker weten dat ik het UIC-nummer nog niet in mijn bezit had. Ja, ik ben zo iemand die unieke UIC-nummertjes wil in model.  ::) ;D

De reeks 15 heb ik al in bezit, net als de reeks 55. En ja, ook een hele resem aan Memling-rijtuigen. Ik denk dat ik ondertussen 2 volledige stammen kan maken met uitsluitend Memling-rijtuigen.
En toch heb ik nog steeds niet alle UIC-nummers in bezit.

Ik heb ooit ergens hier op het forum eens de vraag gesteld hoeveel rijtuigen er precies die Memling-livrei gehad hebben, maar helaas was er toen niemand die het precies wist.
Onlangs heb ik in mijn mails nog iets teruggevonden, maar ook die link is doodgebloed. Mocht iemand ondertussen het antwoord weten, ik hoor het graag!
Wat weet ik zeker: De Breaks, de I4AB (als restauratie) en de I10 Bistro. En dan een hele nest I6 en I10 waarvan niemand het aantal wist of weet. Of het gewoon niet openbaar wil of kan maken om welke reden dan ook. Sommige heb ik her en der op het www weten terug te vinden, maar lang niet allemaal.

In totaal 27 I6 en I10 rijtuigen in Memling-livrei om de EC Memling (1991-1997) en de EC Vauban (1995-1997) te verzekeren.

Inderdaad is het mogelijk om verschillende stellen met ROCO rijtuigen in Memling-livrei en met uniek UIC-nummer te maken b.v. EC Vauban met 6x I6 (2xI6A + 4xI6B) : mix van uitgaven van 1992/1997//2011/2016.
Lijnen 42,43,162 en 166 (1990 -1998)
2r DCC HO

Jurgen

@Peter: Had het eenvoudig geweest, dan had ik de vraag niet gesteld hoor. De vraag was eigenlijk welke UIC-nummers de Memling-livrei gekregen hebben. Die vraag heb ik hier niet letterlijk gesteld, maar wel destijds in een draadje hier op het forum, al moet je me niet meer vragen waar dat draadje naartoe is.
Door de jaren heen heb ik allerlei info verzameld hierover, aan de hand van foto's op het www en de modellen die geproduceerd werden. Alleen had ik niet van alle modellen foto's van het grote voorbeeld gevonden en/of omgekeerd. Daar zat ik dus nog vast, naast het feit dat ik het totale aantal I6/I10 die de livrei hadden gekregen niet wist. Ondertussen zijn verschillende foto's die ik bij mijn favorieten had, weer verdwenen van het www of ze werden verplaatst. Terug zoeken ga ik niet meer doen, ik weet dat ik van sommige UIC's ooit foto's gezien heb.

@Bernard: Hartelijk dank voor die info. Dankzij deze info weet ik dat ik alvast een lijstje heb met 27 rijtuigen I6/I10 in totaal, met daarbovenop de Memling Bistro en de Memling I4 AB.
Als alles goed is, zou mijn zoektocht dus volledig moeten zijn.

Voor zij die de UIC's willen weten, hier alvast mijn lijstje dat ik samengesteld heb:

CiteerRijtuignummer   Type   Rijtuignummer
11602   I6A   61 88 19-70 602-8
11604   I6A   61 88 19-70 604-4
11605   I6A   61 88 19-70 605-1
11609   I6A   61 88 19-70 609-3
11610   I6A   61 88 19-70 610-1
11612   I6A   61 88 19-70 612-7
11619   I6A   61 88 19-70 619-2
      
12601   I6B   61 88 21-70 601-6
12603   I6B   61 88 21-70 603-2
12604   I6B   61 88 21-70 604-0
12605   I6B   61 88 21-70 605-7
12607   I6B   61 88 21-70 607-3
12608   I6B   61 88 21-70 608-1
12611   I6B   61 88 21-70 611-5
12615   I6B   61 88 21-70 615-6
12616   I6B   61 88 21-70 616-4
12648   I6B   61 88 21-70 648-7
12650   I6B   61 88 21-70 650-3
12656   I6B   61 88 21-70 656-0
12658   I6B   61 88 21-70 658-6
      
12747   I10B   61 88 21-70 047-2
12761   I10B   61 88 21-70 061-3
12772   I10B   61 88 21-70 072-0
12774   I10B   61 88 21-70 074-6
12777   I10B   61 88 21-70 077-9
12778   I10B   61 88 21-70 078-7
12779   I10B   61 88 21-70 079-5
      
12780   I10Bistro   61 88 88-70 080-3
      
13209   I4   51 88 39-70 410-4

Wanneer mijn zoekwerk correct is (of was), zou dit een volledige lijst moeten zijn van alle rijtuigen die ooit de Memling-livrei hebben gedragen, de Breaks even buiten beschouwing gelaten.
Ik heb me destijds ook bezig gehouden welke rijtuigen in model werden geproduceerd, maar dat lijstje is ondertussen niet meer volledig.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ramdani

bij mij rijden ze al rond (zonder ac-assen)
https://www.youtube.com/watch?v=uNS-7bc7itk

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

ATBtrein

kan er iemand even de bedrijfnrs van de Piko memlings doorgeven?

Passen ze in de rij met Roco of LS? 

dank je wel
 

PeterVG

Volgens de foto's in de internetwinkels zijn het volgende wagennummers

Piko: 58541
I6A
61 88 19-70 604

Piko: 58542
I6B
61 88 21-70 620

Rijtuig 12620 staat niet in het lijstje van Jurgen.

Jurgen

#95
Citaat van: PeterVG op 06 januari 2023, 14:32:42 PM
Rijtuig 12620 staat niet in het lijstje van Jurgen.

Dan is de vraag wat er fout is. Het aantal rijtuigen dat Bernard vermeld, mijn lijstje of het rijtuignummer van Piko?  ;D

Mijn lijstje is samengesteld op basis van rijtuignummers met de Memling-livrei die ik her en der op internet heb gevonden en/of de rijtuignummers zoals ze in model zijn verschenen.
Sommige heb ik enkel op foto gezien, sommige zowel op foto als in model en enkele heb ik enkel van de modellen gehaald. Diegene waarvan ik het nummer enkel in model heb gezien, kunnen natuurlijk fout zijn. Al ga ik er van uit dat de fabrikanten wel hun huiswerk gemaakt hadden.

En dus gaat mijn zoektocht weer verder zeker?  ::) ;D Wanneer ik tijd heb (en goesting) zal ik het oude draadje met mijn vraag nog eens opzoeken en nieuw leven inblazen.


Edit: Ik heb het draadje al gevonden, klik hier maar eens! Opgepast, er ligt een dikke laag stof op dat draadje van meer dan 10 jaar oud!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

sommige rijtuigen doorliepen meerdere livreiën

ATBtrein

#97
als ik dit vlug bekijk in mijn lijst dan heeft het 1ste klasse rijtuig het zelfde bedrijfsnummer als Roco 44350, spijtig

hieronder een knipsel uit mijn lijst van de wagons van de I6 en I10 Memling in H0  (met de eindnummering) 

ik zal nog eentje missen, en het is inderdaad zo dat vele bedrijfsnummers terugkomen, maar dan in een andere livrei

R = Roco  MW  Models World LS



Heris 12167  I10B  61 88 21-70 079-5
 

OlivierV

#98
Ik ga morgen mijn Roco's eens naast de Piko's zetten op de club.

Clublid brengt zijn Piko's mee, ik neem een treintje met Roco mee.

Ga er wel mijn Roco's niet voor vervangen gezien dat er meer dan 20 zijn. Tevens gek dat elke fabrikant die i6 rijtuigen wil blijven uitbrengen ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

grootste afzetmarkt kwa personenrijtuigen in principe een markt van (100) duizenden potentieêle klanten

Jurgen

Sinds enkele dagen heb ik mijn Piko I6 Memling in huis. Ze mogen gerust naast mijn Roco's en LS Models staan.

Er zijn wel enkele kleurverschillen onderling. Zo is het dak van Piko donkergrijs, waar LS Models lichtgrijs is en Roco gewoon grijs.
De grijze band rond de ramen is net een tintje lichtergrijs dan die van LS Models, terwijl Roco toch donkerder is.

De grijze band onder de blauwrode lijn is dan weer meer zilvergrijs bij Piko. Roco is donkergrijs en LS Models gaat nog donkerder, richting zwart.

Wat me nu opvalt, bij het eerste klasse rijtuig staat de klasse aanduiding in de gele lijn terwijl die bij een Roco en LS Models onder de gele lijn staat.
Een detail dat ik eigenlijk nooit bekeken heb, maar ik ben nu wel benieuwd of het correct is?

Bij de Breaks kan ik het op deze manier terugvinden op foto's, maar bij de I6 niet. Maar de Memling livrei is precies heel schaars op het internet, ik kan maar 2 I6A rijtuigen vinden en beide hebben de klasse aanduiding onder de gele lijn.

De gele band bij Piko loopt ook door over de eerste ramen naast de deuren, wat niet correct is volgens mij.

Ik heb er geen meetlat naast gehouden, maar op het zicht zit de grootte van het raam in de deuren tussen die van Roco en LS Models in. Ook het eerste raam naast de deuren komt ongeveer overeen met die van LS Models, die van Roco zijn kleiner.

Algemeen genomen is het dus een wel een mooi model geworden, maar de gele lijn had men moeten zien en correct moeten plaatsen. Voor de prijs die men vraagt, 65 euro (gelijkaardig met de laatste Roco die ik gekocht heb enkele jaren terug), had ik dit toch liever ook correct gezien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#101
net als de prijs komt Piko net na LS(laatste generatie) dat net nog wat fijnere afwerking heeft, maar is een leuk budgetaire oplossing/alternatief t.o.v. de duurdere LS.......al bij al een geslaagd model voor een juiste prijs !  Wellicht parkeert piko hem tss I uit de eerste en de allerlaatste uitgave van I6'en van LSmodels

Jurgen

Citaat van: Jurgen op 16 januari 2023, 21:52:23 PM
Wat me nu opvalt, bij het eerste klasse rijtuig staat de klasse aanduiding in de gele lijn terwijl die bij een Roco en LS Models onder de gele lijn staat.
Een detail dat ik eigenlijk nooit bekeken heb, maar ik ben nu wel benieuwd of het correct is?

Bij de Breaks kan ik het op deze manier terugvinden op foto's, maar bij de I6 niet. Maar de Memling livrei is precies heel schaars op het internet, ik kan maar 2 I6A rijtuigen vinden en beide hebben de klasse aanduiding onder de gele lijn.

De gele band bij Piko loopt ook door over de eerste ramen naast de deuren, wat niet correct is volgens mij.

Zoals ik vermeld in het draadje over de Memling-livrei (in het grootbedrijf) heb ik de laatste MSM ontvangen en hierin staat een foto van een rijtuig waarbij de gele band wel doorloopt tot aan de deuren. Ook de klasaanduiding staat in de gele lijn en niet eronder, het klopt dus wel.
Ik vermeld wel nog dat het in MSM om een ander I6-rijtuig gaat dan dat van Piko, maar het is dus wel plausibel.
Al blijkt de blauwe driehoek dan weer te klein, iets wat ik eerder niet opgemerkt heb.

En de opmerking dat het voor 65 euro wel correct mag, die blijft dan wel.  ;D

Ik heb me gebaseerd op foto's die ik op internet vond (zoals ik ook vermeld had). Een foto zoals die in MSM had ik nog nergens tegengekomen en het zijn dus net zo'n foto's die ik zoek voor mijn draadje in het grootbedrijf. Jammer dat er daar zo weinig reactie komt. Ik heb de indruk dat iedereen met de reeks 52 bezig is.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.