Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

PIKO 2022

Gestart door wisselstromer, 28 december 2021, 12:44:08 PM

Peter

Goed nieuws voor degene onder ons die tijdperk II (Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) als voorkeur hebben:
Piko komt "eindelijk" nog eens met een DRG model namelijk de stoomlok Baureihe 78.
in 3 versies namelijk 2-rail DC en DCC sound en 3-rail

390435_e by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Citaat van: Boemeltrein op 01 januari 2022, 13:19:20 PM
En de Zwitserse markt is nog kleiner met zijn 8,7 miljoen inwoners en met heel wat minder clubs dan België, ik kan het weten ik woon er en toch storten al die merken zich op de Zwitserse modellen. Ja, Zwitserland is een treinenland maar in realiteit dan. De kleine markt wordt waarschijnlijk gecompenseerd door de buitenlandse liefhebbers. Het meest opmerkelijke is wel dat de Giruno hogesnelheidstrein door 3 merken wordt uitgebracht.  :o

Ik volg uw besluitvorming niet.
Het aantal inwoners van Zwitserland is kleiner dan van België. Dat staat vast.
Maar het aantal modelspoorliefhebbers per 100 inwoners ligt in Zwitserland beduidend hoger dan in België.
Plus dat de Zwitsers per modelspoorliefhebber meer uitgeven aan de hobby dan de Belgen.

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

Erik door de band zijn Zwitserse modellen net iets fijner(afgewerkt)en net wat of veel duurder dus die besteding heeft geen betrekking op het aantal

Bij ons in de club toch ook 3-4 man die Zwitsers kopen en rijden. Trouwens personentijtuigen  komen/kwamen doorheen geheel W-Europa in EC's (velen hier hebben in hun collectie ook Zwiserse wagens)

oebr

inderdaad. Daniel van LS heeft me eens verteld dat ze van Zwitserse rijtuigen er makkelijk 20x meer verkochten dan van Belgische.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

B_Modelbouw

Volgens mij gaat hier niet over het aantal Zwitsers of Belgen die de modeltrein hobby uitoefenen, maar dat er gewoon globaal meer interesse is in de hobby voor een Zwitsers landschap met Zwitserse treinen dan voor een Belgisch landschap met Belgische treinen... en vandaar dat er meer Zwitsers materiaal op de markt komt.

Misschien wel eens interessant om weten voor MSM ... welk tijdperk rijden we, welk landschap is onze modelbaan en wat voor materiaal rijdt er over onze baan. Deze info zullen de fabrikanten ook wel interesseren (al zien ze dat uiteraard ook in hun aankondiging en verkoopcijfers) en is ons Belgische aandeel helemaal niet zo groot, dan dat we zelf willen geloven. Even los van de hobby, maar waarom zie je op Rail-Away bevoordeeld meer Zwitsers dan Belgisch ? Een trein in een mooi landschap ?

Kortom ... fabrikanten kijken naar de markt en hun voordelen in productie, variatie, ... Piko mag hier gerust mee een van de grote spelers worden genoemd, die kwalitatief materiaal aflevert. En ja, toevallig niets voor mij, dan ga ik er ook niet over klagen ...

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


rgp

Bert,

MSM kan eens navragen is mooi maar niet relevant.  Op zo n vragenlijsten reageren vele nogal emotioneel, maar als het op kopen aankomt, spreekt de werkelijkheid, namelijk de geldbuidel.

Zo n 30 jaar geleden, kwam Roco met I6 Memling rijtuigen, maar de bistro ontbrak.  Roco (Deprest) wou die eventueel wel maken.  Via de modelbouwcommissie van Febelrail al de clubs aangeschreven en ook op de expo van MSCM DE Pijl actief ondervraagt.  Als ik mij niet vergis hadden we bij de 200 "inschrijvers".  De Prest antwoordde: ik moet er 1500 hebben.  Ik antwoordde: die heb je morgen, juist de tijd om een telefoonboek over te schrijven.  De Prest had het niet begrepen.

Ik wil enkel zeggen: zo n rondvraag geeft u een beeld met grote tolerantie.

Het is beter om u op de verkoopcijfers en op uw kennis van treinen en de leefwereld van modeltreinliefhebbers te baseren.

Roland

Jurgen

Kunnen we gewoon weer terug naar het onderwerp gaan? Namelijk wat Piko in 2022 zal brengen.

Aan alle andere zever heb ik geen boodschap, ga hiervoor maar naar de babbelhoek. Daar kan je mijmeren over waarom iets niet is en waarom iets anders wel is, maar val je niemand lastig die deze zever niet wil lezen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Boemeltrein

Men heeft hier nu af op Piko en zijn importeur omdat dit merk amper iets Belgisch uitbrengt in N maar...eerlijk...ik vrees dat het bij de andere merken ook niet veel soeps is, af en toe is er een modelletje. Als je voor H0-oplages een paar 100 stuks nodig hebt met de hoop kostendekkend te zijn wat moet het dan zijn voor de véél kleinere N-markt in België.
En of Zwitserland meer modelspoorliefhebbers heeft? Het duits- en ééntalige tijdschrift "Modelbahn Schweiz" heeft een oplage van 5600 stuks en Eisenbahn Amateur (te vergelijken met Spoorwegjournaal) eveneens duitstalig maar met Duits/Franse beschrijving van de foto's een oplage 5700, hoeveel heeft Modeltreinmagazine/Train Miniature en spoorwegjournaal?  :-\
Geven de Zwitsers meer uit aan hun hobby? JA! het gemiddeld loon is het dubbel van België en de prijzen van modelspoorartikelen op hetzelfde niveau als in België, dus een Zwitser koopt meer treintjes  ;)
Zwitserland met zijn bergen, bruggen en tunnels is voor modelspoorders (zelfs voor menig Duitser) het gedroomde diorama en dat doet ook veel natuurlijk.

Metpetergaathetbeter

Zwitsers verdienen meer maar is alles er ook niet duurder ? ;)

doomslu

Citaat van: Boemeltrein op 15 januari 2022, 14:23:21 PM
...Het duits- en ééntalige tijdschrift "Modelbahn Schweiz" heeft een oplage van 5600 stuks en Eisenbahn Amateur (te vergelijken met Spoorwegjournaal) eveneens duitstalig maar met Duits/Franse beschrijving van de foto's een oplage 5700, hoeveel heeft Modeltreinmagazine/Train Miniature en spoorwegjournaal?  :-\
...
Meer!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Boemeltrein

Ja Peter, veel is duurder maar anderzijds is bv modelspoor, elektro- en media artikelen, kleding, veel voeding, op vlees en vis na hetzelfde als in België idem voor benzine die zelfs goedkoper is. En als een Zwitser en een Belg bv elk 5% van hun salaris spaart voor treintjes dan kan die eerste ongeveer het dubbel besteden en bovenop is de BTW in Zwitserland max 7,7 % :D Wat toch héél belangrijk is  ;D

Metpetergaathetbeter

is de tol of het voordeel dat je hebt als je in een belastingsparadijs woont (en anderen daar veel centen "in t zwart"geplaceerd hebben ) ;)

Herwig

Citaat van: Jurgen op 15 januari 2022, 11:52:32 AM
Kunnen we gewoon weer terug naar het onderwerp gaan? Namelijk wat Piko in 2022 zal brengen.

Aan alle andere zever heb ik geen boodschap, ga hiervoor maar naar de babbelhoek. Daar kan je mijmeren over waarom iets niet is en waarom iets anders wel is, maar val je niemand lastig die deze zever niet wil lezen.

Dit geëerd verzoek helpt dus blijkbaar voor geen moer .....      ;)

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ronny-vdv

Spijtig dat ze de reeks 84 niet uitbrengen in plaats van de bolle neuzen. :(
Mvg,

ronny-vdv