Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

PIKO 2022

Gestart door wisselstromer, 28 december 2021, 12:44:08 PM

vyncky

Citaat van: ACFI op 30 december 2021, 13:49:13 PM
Jipie.

Eindelijk een T14/HL 97. Of een T141 / HL 97. Zo waren er ook twee. Weer een ombouw minder te doen

Zelfde gedacht hier!  8)

Dank u Piko

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Sicco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 december 2021, 17:18:04 PM
begrijp ik wel maar N stelt helaas voor degenen die het beoefenen niet zo veel voor. Daarentegen is Ho eigenlijk wel een markt die blijkbaar interessant is voor Piko? Opeens ? Of wil men daar ook sommige andere spelers treffen met marktaandeel af te nemen ?

Interessant vraagstuk.

Je hebt natuurlijk vraag en aanbod als kip-en-ei verhaal. Als er niks in N gemaakt wordt, gaan mensen niet Belgisch rijden in N, is en blijft de markt klein en gaat geen fabrikant wat maken., enzovoort.
Zo'n vicieuze cirkel is moeilijk te doorbreken, maar het kan onder bepaalde voorwaarden. Het bekendste voorbeeld is de Franse markt. Degenen die zich interesseren in het bredere plaatje in onze hobby weten dat er tot ene jaar of tien geleden relatief weinig werd gemaakt voor de Franse H0 markt. Voor zo'n grote markt waar de modelspoorhobby altijd best aanwezig is geweest! Toen kwamen er ineens ene paar die het toch durfden, deels ook Fransen zelf. En kijk nu eens, je zal nu toch willen beginnen met verzamelen, alles is er te krijgen. En mooi ook. REE, R37, EPM, LSM, Mistral, Piko, allemaal storten ze zich (ook) op de Franse markt.

Waarom lukt het met H0 wel in België. Nou, ten eerste dankzij de initiatieven van OVB en Jocadis wat langer geleden, en LSM, Olaerts en VBV in latere jaren. Die hebben de H0-markt omhooggebracht tot relatieve hoogte voor zo'n klein land als België. Maar kijk eens naar de grote merken: behalve Piko zijn er nog maar weinigen die hun eerdere initiatieven voortzetten op H0-gebied. Het werkt dus alleen met relatief kleine oplages. De VBV en Olaerts zijn ingesteld op kleine aantallen (dat is echt een heel ander proces, een heel grote fabrikant kan dat eigenlijk niet) en Piko is de enige die dat ook min of meer kan door hun manier van ontwikkelen: ze ontwikkelen gelijkaardige types samen voor veel markten en bovendien: ze hebben een eigen fabriek. Maar geloof mij, om al die Belgische modellen te kunnen ontwikkelen is een hoop doorzettingsvermogen nodig, want de marges voor de Belgische modellen zullen bij lange na niet zijn als dat die voor de Franse of Duitse markt zijn. Daarom: koester het, verdoeme! De stijgensde transportkosten kunnen zomaar de doodsteek zijn voor de kleinere markten in de nabije toekomst, ik merk nu al bij sommigen angst voor een nieuwe ontwikkeling vanwege onzekerheid over de afnames.

En N dan? Sja in theorie kan dat principe daar ook werken. In Nederland bijvoorbeeld doet Piko veel in N, terwijl N daar ook redelijk aan het uitsterven was. Maar er zijn altijd wel aardig wat N-rijders geweest en het land is natuurlijk zelf al twee keer zo groot. De markt in België is marginaal. Ja, fabrikanten calculeren soms wat verlies op ene model in om marktaandeel te behalen, als ze het met een ander model kunnen compenseren. Maar het gat is in dit geval echt te groot denk ik.

Wat ik zeg, hou er rekening mee dat je van een nieuw model meerdere duizenden exemplaren moet verkopen, zélfs als je ingericht ben op beperkte schaal producties (dus een klein bedrijf bent met weinig betaalde overhead). Piko is dat niet, ze zijn ook geen Roco of Märklin, maar die aantallen zullen bij Piko nog wat hoger liggen voor het break even.

En nee dit is geen giswerk, ik weet waar ik het over heb.

Metpetergaathetbeter

heeft te maken met het aantal inwoners en verhoudingsgewijs is die Nederlandse markt helft groter  met  11.5 (B) en 17.5 miljoen mensen (NL)

Bart12

Die Vectron DB "unlock the docks" is ook regelmatig in België te zien trouwens.

Michiel

Maar Belgische N'ers verwachten geen 100% Belgisch productiemodel. Ze weten ook dat dat onrealistisch is. Voor een omgeschilderd buitenlands model naar Belgische livrei is er geen oplage van 5000 nodig, maar eerder 300 dacht ik. Dat is een haalbare oplage. Vooral als ik zie hoe uiterst schaars eerder uitgebrachte schaal N modellen zijn, vb van Hobbytrain (die wel af en toe Belgisch durven produceren, net als Fleischmann, Minitrix, Arnold, LSM,...). Je vindt ze praktisch niet meer, en als je er eentje vindt, occasie, kost ie makkelijk 2x de nieuwwaardeprijs. De vraag is er, en vooral dat Belgische modellen voor een (over)groot deel in buitenlandse verzamelingen verdwijnen. En die verzamelaars vind je niet terug in peilingen die men hier in België houdt wanneer men polst naar de interesse. (Mijn speculatie, heb geen absolute cijfers)

Piko produceert N, en brengt een hoop modellen met Belgische omschilderpotentieel. Maar de Belgische vertegenwoordiger is er nog niet in geslaagd om Piko te overtuigen om eens een Belgisch omschildermodel uit te brengen. Mogelijk is het lobbywerk van buitenlandse vertegenwoordingers iets efficienter, en interessanter voor Piko?

Maar wat ik hier allemaal verkondig maakt geen bal uit. Ik hoef hier niemand te overtuigen, en mijn mening is gebakken lucht in het totaalplaatje van Piko's productiepolitiek. Ik sta hier wat op de zijlijn te roepen. Meer niet. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 30 december 2021, 18:17:13 PM
...

Piko produceert N, en brengt een hoop modellen met Belgische omschilderpotentieel. ...
Ik ben geen kenner van N, sorry. Dus, N-ers, geef eens wat voorbeelden?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

een NS 2200diesel(roco deed het al in Ho)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 december 2021, 19:54:46 PM
een NS 2200diesel(roco deed het al in Ho)
Tal van stoomlocs  is het ook mogelijk.

Type 81, type 98, een P8.
Een 27 en zijn gebroeders is geen omschildering, maar misschien niet onmogelijk door de mogelijke varianten?

Bolle neuzen kan sowieso ook wel, al ben ik niet zeker dat Piko een bolle neus in N heeft?
Een 62 en 55 zijn evt ook interessante pistes, daar die in zowel Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland ook wel aan de man zullen geraken omwille van grensverkeer.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: Sicco op 30 december 2021, 16:30:55 PM
De Belgische vertegenwoordiger zal zich inderdaad kapot schamen. Dat hij in België woont. Man man man wat een verschrikkelijk stelletje zuurpruimen, kotsmisselijk word ik er van

We zouden die man of vrouw moeten vieren, voor wat hij allemaal heeft bereikt de laatste jaren met Piko. Maar nee. Mie mie mie mijn modelletje zit er niet bij, onvergeeflijk, mie mie mie

Die man, (ons aller bekend, is trouwens gewaardeerd lid van Amsac!) wordt op handen gedragen voor wat hij bij Piko bereikt heeft, dat is een feit.

En dat N spoorders om modellen vragen is ook normaal, zij worden steeds onder de voet gelopen en komen (wat Belgisch materiaal betreft) zelden of nooit aan hun trekken.
Dus dat mie mie mie gedoe vind ik zeer ongepast en belachelijk. Ieder heeft het recht uit te kijken naar modellen die hem het best liggen en daarom hoef je niet aanzien te worden als een klein kind.
Is Michiel te braaf, wel IK NIET!
Wat het afkeurend gedrag  over mijn mening aangaat, ik vind dat de modellen van Ma|Trix  en Piko van die zogezegde "18 met M6 stuurstand" passen op een speelgoedforum, en bij mijn weten is dit nog altijd het forium van MODELspoormagazine.
Als je daar kotsmisselijk van wordt, even boven de bril hangen en de vinger in de keel kan heel wat verlichting brengen.
Waar gaan we naar toe met het feit van vrije meningsuiting...?

;)


Michiel

Citaat van: doomslu op 30 december 2021, 19:49:56 PM
Citaat van: Michiel op 30 december 2021, 18:17:13 PM
Piko produceert N, en brengt een hoop modellen met Belgische omschilderpotentieel. ...
Ik ben geen kenner van N, sorry. Dus, N-ers, geef eens wat voorbeelden?
Zo meteen voor de vuist weg uit de huidige Piko collectie:

  • NS2200 als reeks 76, maar beperkt inzetbaar
  • G1206 als reeks 76/77, maar vorig jaar door Hobbytrain in beperkt oplage uitgebracht
  • Hondekop als Benelux, maar in H0 scheurde Piko zijn broek aan dit project
  • Silberling als Benelux plan W rijtuig, maar beperkt inzetbaar zonder de rest van de trek-duwtrein
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#40
Ik volg nu ook niet echt het gamma van piko, maar eventueel kunnen Belgische varianten komen van onderstaande

Zoals eerder aangehaald vele stoomlloks, nohab, g1206,...
Reeks 80 van aangepaste Duitse v60
Reeks 84,85 van aangepaste Duitse v36
Reeks 101 misschien van Ns 1100

Ben nu niet direct een expert dus sla me niet dood als de voorgestelde loks technisch niet identiek zijn.

Maar nogmaals als je kijkt dat Fleischmann wel inspanningen levert voor de Belgische N markt waarom zou een ander niet mee op de kar springen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Sicco

#41
Citaat van: Rangeerduivel op 30 december 2021, 20:40:26 PM
Waar gaan we naar toe met het feit van vrije meningsuiting...?

Volgens mij gaat het daar prima mee: een aantal mensen hebben achter elkaar onmiddellijk een afkeurende mening gegeven over Piko (over geen N-spoor, over verkeerde modellen, over onbegrijpelijke keuzes, over hobbymodellen, allemaal) en ik heb mijn mening daarover gegeven. Lijkt mij uitermate goed voor de vrijheid van meningsuiting.
En ik blijf bij die mening. Niet voor het eerst wordt er meteen over vanálles geklaagd, niet over één ding, in wollige bewoordingen waarvan ik sommige écht respectloos vind, dat heeft niks meer met aandacht vragen te maken. Ik ben meestal niet zo vocaal in het uiten van mijn verwondering over wat andere mensen vinden, maar hier op dit forum is het negativisme over bijna alles zo alom, zo Pavlov-achtig, dat het me stoort. Dat een enkeling dat belachelijk vind is te verwachten en helemaal prima.

Wat denk je dat beter werkt:
optie A: zeg vertegenwoordiger, leuk die nieuwe modellen maar die keuzes zijn toch onbegrijpelijk, wat je maakt voor de jonge doelgroep is een flater en je moet je kapot schamen dat je geen n-spoor maakt!
optie B: zeg vertegenwoordiger, fantastisch wat je bereikt de laatste jaren voor onze hobby, prachtige modellen en leuk dat er ook wat voor de jonger aanwas gedaan is, maar zou je ook eens kunnen kijken of dit of dat model gemaakt kan worden, misschien op basis van dit of dat voorbeeld?
Als je meent dat optie A het beste werkt, prima, dan kan ik me de reacties voorstellen. Als je denkt dat optie B beter werkt dan vraag ik me werkelijk af wat men dán wil bereiken met dat soort reacties

Michiel

Sicco, je hebt helemaal gelijk. Constructief blijven is de beste manier. De Belgische vertegenwoordig hoeft zich niet te schamen omdat ie het niet voor elkaar krijgt om de N-gemeenschap te bedienen. Mijn excuus aan de betrokken persoon voor de ongelukkige uitspraak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

Los van alle geklaag hier ben ik blij met de 52 en de I6-rijtuigen.

Ik vroeg me al lang af waarom er geen Belgische variant van dit rijtuig kwam. Het model hadden ze al lang in het gamma, 't was enkel een kwestie van de juiste verf erop te zetten.
Maar ze zijn er, eindelijk.

Wat de adviesprijs van de reeks 52 betreft, dat lijkt me wel een mooie prijs voor een nieuwe ontwikkeling. Als dit model hetzelfde niveau zal hebben als de reeks 80, dan is het helemaal af!
De rijtuigen, daar is de prijs ongeveer gelijk aan andere fabrikanten, daar ben ik iets minder enthousiast over. Maar bon, ik klaag niet.

Over alle andere zaken spreek ik me niet uit, want ze interesseren me niet.

Het jaar 2022 wordt weer een jaar van keuzes maken vrees ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Boemeltrein

En de Zwitserse markt is nog kleiner met zijn 8,7 miljoen inwoners en met heel wat minder clubs dan België, ik kan het weten ik woon er en toch storten al die merken zich op de Zwitserse modellen. Ja, Zwitserland is een treinenland maar in realiteit dan. De kleine markt wordt waarschijnlijk gecompenseerd door de buitenlandse liefhebbers. Het meest opmerkelijke is wel dat de Giruno hogesnelheidstrein door 3 merken wordt uitgebracht.  :o