stoppen voor rood sein

Gestart door bumper, 23 december 2021, 18:36:36 PM

bumper

Hallo,

Op mijn analoge baan zowel met gelijkstroom als met wisselstroom denk ik voor het stoppen voor een rood sein of voor het afremmen voor een twee geel sein gebruik te maken van een arduino. Ik heb in gedachte het volgende : ik plaats twee hall sensoren op een vaste afstand van elkaar en op een vaste afstand van het sein. Afhankelijk van de tijd die verloopt tussen het contact signaal van de eerste sensor en de tweede sensor en de vaste afstand bereken ik de snelheid van de loc. Met deze snelheid en de vaste afstand tot het signaal bereken ik een lineaire afremcurve om tijdig te stoppen voor het rood sein of  voor een reductie indien doorrijden mogelijk is. Hiermede moet de arduino via wat vermogens elektronica de snelheid regelen. Vermits de afstand van de loc die gestopt is tot het signaal niet kritisch is, hij mag er natuurlijk niet voorbij rijden, denk ik dat dit systeem nauwkeurig genoeg moet kunnen uitgewerkt worden.
In mijn zoektocht naar hall sensoren kwam ik volgende info over het meetbereik tegen.
1) +4/+35mT
2) -670/+670G
3) -0.004/+0.004T
4) -477.462/+477.462A/m
Kan iemand mij verduidelijken wat dit betekend, want ik geraak er niet uit.
Ik dacht hall sensoren te gebruiken omdat die vrij klein zijn, en mijns inziens vrij goed en vrij onzichtbaar tussen de rails kunnen weggewerkt worden. En ook bedrijfszekerder dan bijvoorbeeld "reed" schakelaars of andere optische componenten.
Indien er eventueel andere meningen zijn, verneem ik het graag.

Dank en groeten.
Ludo.
 

Gerolf

Ik heb al een aantal keren hall-sensoren gebruikt, ze hebben inderdaad de door jou genoemde voordelen: klein, betrouwbaar, ...

De meetwaarden gaan over de gevoeligheid tegenover je magneet: wanneer schakelen ze (niet).
Vermoedelijk is dat uit te rekenen als je weet hoe sterk je magneet is en hoe groot de afstand is, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik werk met neodymium-magneten (klein en krachtig) en hou de afstand beperkt. Proefondervindelijk merk ik wanneer het werkt.

Hou er wel rekening mee dat een hall-sensor (toch diegene die ik gebruik) magneet-richting-gevoelig is: magneet in verkeerde richting en noppes ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Webbie

Ik ben ook fan van hall-sensoren :)
Wel al mogen ervaren dat er twee types zijn:
- degene die het magnetisch veld meten (= analoge output)
- degene die schakelen als er een magneet in de buurt komt (= digitale output, bv type 3144)

De laatste zijn voor ons het interessantste, anders moet je nog logica voorzien om de uitgelezen waarde te verwerken.
Je kan dan ook interrupts gebruiken ipv telkens de waarde uit te lezen. Dan moet je je daar wel even in verdiepen, want die hebben toch hun eigenaardigheden ;)

De grootste uitdaging zal de afremcurve worden; elke loc/samenstelling heeft een andere curve...
Dat heeft mij tot nu weerhouden om zo'n systeem te bouwen.

Succes!

raf

Hier ook reeds mee bezig geweest en de schakelende zijn volgens mij de meest logische

interupts en dergelijke ?????
ik leg de poort aan de positief met 10 k weerstand en dan schakel ik naar de massa met de hall sensor
dus ik laat de processor een 1 of een 0 meten niet meer niet minder.
(ik schrijf bewust processor anders komt er weer ellende)
een processor is snel genoeg om dit te doen met meerdere sensoren
ik zou nog een derde sensor zetten zodat als het verkeerd loopt bij het bedienen van deze sensor meteen de stroom van de sporen gaat (niet mooi maar het voorkomt ongelukken )

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Zojuist een test gedaan met een Hall sensor type AH3661. Rechtstreeks aangesloten op een arduino. bediend met een Neodym magneetje
van 10mm diameter en 3mm dikte. Reeds detectie van op 2 cm afstand. Hall sensor is 4mm breed, 3mm lang en 1,5 mm dik. Past juist tussen de dwarsliggers. Getest onder een laagje ballast van 2mm dikte (los zonder lijm) en geen schakelprobleem ondervonden. De sensor kan dus onzichtbaar ingebouwd worden. De magneet onder een loc of wagon bevestigen kan geen probleem zijn denk ik, maar dat heb ik nog niet getest. Voor de test heb ik de interne Pullup weerstand gebruikt en geschakeld naar de massa.
Volgende stap een sketch schrijven om de snelheid, of een maatstaf voor de snelheid te bepalen om aan de hand daarvan de afremming te bepalen.

Ludo.
 

janieburton

Lijk mij een zeer betrouwbaar systeem maar stel me de vraag is dit alleen om e loc te laten afremmen en te doen stoppen?

Wat met een rijtuig of goederenwagon die loskoppelt en blijft staan in het baanvak? Die wordt toch niet gedetecteerd en de voorgaande blok wordt dan toch niet op "rood" gezet of heb ik het mis.
 

bumper

Bedoeling is het stoppen van een trein in een station te regelen. Het is niet bedoeld als blok beveiliging.
Een trein met twee wagons moet dichter bij het begin van het perron of bij de in/uitgang van het station stoppen dan een trein met zes wagons. Daarvoor zijn er nummerbordjes geplaatst aan de rand van het perron juist boven het ballastbed. Die kan de treinbestuurder gebruiken om zijn stopplaats te bepalen.

Ludo.