Styreen cutter

Gestart door Pierre, 22 december 2021, 11:53:57 AM

Pierre

Ik weet niet of dit de goede plek is voor dit onderwerp maar als het niet goed is zien we het wel.


Laatst kwam er weer een styreen cutter voorbij op een ander forum en ik heb ook eens lopen nadenken over zo'n ding. Lijkt me toch wel makkelijk. Ik heb eens even gezocht wat ik in huis had voor dit projectje. Gelukkig zooi genoeg.



Eerst een stuk MDF van 12 mm en een stuk van 4 mm gezaagd van 25 x 23 cm. Vraag me niet waarom deze maten maar dat leek me wel handig op mijn werktafel en het ging mooi uit de reststukken MDF die ik had. Dan uit een oude snijmat een (niet zo erg beschadigd) stukje van 16 x 16 cm uitgesneden.





Uit mijn oudijzerbak komt nog een mooi stukje strip met twee bochten wat ik prima kan gebruiken nadat ik de juiste stukken er af heb geslepen.







In het onderste plaatje hout sla en lijm ik twee hoge moeren.





En daar lijm ik het bovenste plaatje overheen.



Ik maak een segment om de styreen stripjes onder elke hoek te kunnen knippen (instelbaar).





De ruimte tussen de arm en het snijvlak is iets te weinig en ook hou ook wat weinig ruimte over voor mijn vingers. Dit is gelukkig makkelijk opgelost door nog een strookje onder aan de arm te lassen.



Het hout zet ik in twee lagen blanke lak.



Dan kan de hele handel in elkaar. De 30 graden aanduiding moet natuurlijk 60 graden zijn. Dit is ondertussen aangepast.








Groet Pierre.


Havoc

Mooi en ook mooi in beeld gebracht.

Hoe heb je die pauwestaarten in je alu hoekje gemaakt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Citaat van: Havoc op 22 december 2021, 14:24:52 PM
Mooi en ook mooi in beeld gebracht.


Inderdaad,mooi gemaakt,wel iets voor de bovengemiddelde klusser.
niet iedereen heeft een lasapparaat in de schuur staan.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Pierre

Citaat van: Havoc op 22 december 2021, 14:24:52 PM
Mooi en ook mooi in beeld gebracht.

Dankjewel.

Citaat van: Havoc op 22 december 2021, 14:24:52 PM
Hoe heb je die pauwestaarten in je alu hoekje gemaakt?

Een kleine staalborstel in de boormachine en dan stempelen.
Groet Pierre.


raf

ik heb een oude boor kolom omgebouwd
een rond stuk gedraaid waar ik het mesje in span en dit past in de boorhouder
ik zal zien of ik er van de week een foto van kan maken .
het mesje is zo een soort van stempel geworden zeg maar
en het kan in elke gewenste hoek gezet worden zonder dat ik de aanslag en dergelijke moet verplaatsen
of een dremel kolom robuust genoeg is ?????
ik gebruik de mesjes die in een echt stanley mes zitten zo met die twee nokjes in

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Mooi werk Pierre! Stukken steviger dan wat je in de handel kan kopen...

Ik gebruik al 15 jaar een soort zelfbouw-mes-pers die supergevaarlijk is vanwege de zeer hoge drukkracht. Werkt als een kniepers dus een theoretische drukkracht op 't einde van oneindig... Het grootste voordeel is dat ik daar gemakkelijk zeer fijne strookjes kan snijden. Styreenprofielen lukken dan weer minder goed want het mes durft wel eens weg te plooien...

007 by Dirky dyniMo, on Flickr

raf

dirk mijn snijding werkt in principe ook zo maar alleen zit het mesje IN de houder iets steviger vast .
straks foto maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

#7
revolutionair goeddoordacht werktuig  ;)

Peter

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik de vele jaren geleden in de modelspoorwinkel bij Rik ? op de grote steenweg in Berchem, door mijn echtgenote gekochte chopper gebruik. Voor het kleine prutswerk dat ik soms nog doe is dat ruim voldoende

Chopper by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter