Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS 3000C - 5

Gestart door perk, 20 december 2021, 22:44:29 PM

perk

de NEM schaft is beschreven in de norm 362 (https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_362_nl.pdf), echter het is nau verbonden met de constructie van de wagon.

In mijn geval kan je niet zomaar de nem schaft kopieren naar een ander model omdat de hoogte afhangkelijk is van het chassis van de wagon en de positie horizontaal.
Ik had eerst modulair de NEM schaft zelf geprint, maar PLA is te zwak hiervoor.   Dus nu maakt ie onderdeel uit van het koppelingsmechanisme.

svvander

Wel dat is mijn probleem juist... ik had al vanalles geprobeerd om het mooi te laten uitkomen. Maar in de meeste gevallen moet ik dan beginnen spelen met het schachtje zelf en dan... ja, dan verklooi ik het helemaal. Maar jouw constructie (daarmee bedoel ik ook het verlengde er van), daar kan ik wel weg mee. Ik zal het later nog wel is laten zien als het terug zover is. Nu ben ik loodgieterij aan het (her)tekenen. Ook een uitdaging.

Bedankt Raf, die had ik ook al.

Maar terug on-topic: heb je al een oplossing gevonden om de logo's etc. er op te krijgen? Ik print die meestal mee... maar met een Resin-printer kan je net iets fijner gaan 0,025 is zelf geen uitdaging meer.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

Sven,

ik heb STL's van het koppelingsmechanisme op zich (voordat het geintegreerd was in de wagon en ik het apart teste).   Stuur me anders een PM met je email adres en ik bezorg je die.

'k moet nog eens nadenken over de decals.   Mijn vrouw is wel tevreden ermee, maar ik vind het niet zo netjes.
Ik ga de volgende keer dat ik iets moet 'decalleren' voor een nieuw project ergens een blad laten printen.

Hoe doe je trouwens een decal print met een resin printer; dat heb ik nog nooit gezien?   Vertel eens  :)    Hoe werk je dat dan af?

de chef heeft me laten weten dat ze nu een echt platte wagon wil, 'Le Belge' zal dus moeten wachten en eerst komt een 3202C aan de beurt.   
Die heeft wel zoveel details en handvaten dat ik vrees of dit doenbaar gaat zijn voor de PLA printer.

svvander

Citaat van: perk op 22 december 2021, 13:01:56 PM
Hoe doe je trouwens een decal print met een resin printer; dat heb ik nog nooit gezien?   Vertel eens  :)    Hoe werk je dat dan af?

Wel ge tekent uw logo in reliëf. Het schilderen is een ander paar mouwen. Ik heb het geprobeerd met een penseel met heel weinig verf op en dan er heel voorzichtig en zachtjes er over heen en weer gaan. Niet super goed gelukt. Maar wat je wel kan doen is eerst het logo overspuiten en dan alles er rond voorzichtig met een fijn penseeltje alles er rond schilderen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 22 december 2021, 13:09:47 PM
Citaat van: perk op 22 december 2021, 13:01:56 PM
Hoe doe je trouwens een decal print met een resin printer; dat heb ik nog nooit gezien?   Vertel eens  :)    Hoe werk je dat dan af?

Wel ge tekent uw logo in reliëf. Het schilderen is een ander paar mouwen. Ik heb het geprobeerd met een penseel met heel weinig verf op en dan er heel voorzichtig en zachtjes er over heen en weer gaan. Niet super goed gelukt. Maar wat je wel kan doen is eerst het logo overspuiten en dan alles er rond voorzichtig met een fijn penseeltje alles er rond schilderen.

Ik heb geetste messingplaatjes met Cockerill er op(ergens liggen).
Die zijn nog afkomstig van Jocadis indertijd.
Het principe is hetzelfde, je spuit ze satijn zwart, en de tekst die er zogezegd boven op ligt en messingkleurig is nadat je het plaatje op bvb een railgom hebt gepoetst.
Je zou misschien nummerborden in geel of gemskleurig resin kunnen maken, ze groen schilderen en ze na drogen over een railgom oppoetsen...

Of heb ik te veel fantasie?
Ik heb nl geen idee hoe fijn men met resin kan printen... :-\

;)

svvander

Een heel goede tip! Of gewoon een soort van sjabloon drukken in 3d? Moet misschien ook kunnen. Ik ga is zien wat ik er mee kan aanvangen (maar dat is voor binnen enkele maanden, mijn eigen baantje geraakt maar niet af).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

'k ben nog aan het spelen geweest, ik had 1 wagon die slecht geprint was (vloer).   

Omgevormd naar platte wagon met echt houten vloertje, daarna assen erop (oude DC assen, geschilderd)

20220105_192147 by Patrick Verret, on Flickr

Ook modulaire ladingen gemaakt voor de anderen, door spullen op een stukje transparant (overhead projector) folie te kleven.

20220105_215947 by Patrick Verret, on Flickr

kraten en vaten zijn eigenontwerp 3Dprint, zakken zijn van klei.

Gewoon om wat meer leven erin te brengen met simpele dingen.


Michael

Knap werk allemaal, fijn als je het tekenen in 3 D machtig bent, zo maak je wel unieke stukken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf




ik heb voor op mijn loodsen deze wapen schildjes gemaakt .alles is dus in relief geprint
daarna het goud en het rood en daar de muren iets dieper liggen kan ik daar met een penseel 0 dus wit in schilderen
de rest wat er bovenop ligt met dry brushing tot het goed gekleurd is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: perk op 06 januari 2022, 09:50:46 AM
(oude DC assen, geschilderd)

Mooi om oud materiaal ook een bestemming te geven ipv weg te smijten!
Ik heb dat ook nog gedaan, maar dan wel met oude plastic Lima asjes, die pinnetjes kan je makkelijker weghalen, het oogt echter en ze wegen minder

;)