Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

NMBS 3000C - 5

Gestart door perk, 20 december 2021, 22:44:29 PM

perk

Lang verhaal... 

ik wou eens een eigen wagon bouwen, en tegelijk wil mijn vrouw een universeel inzetbare wagon waar ze allerlei ladingen voor kan maken.
Mijn eerste plan was een Marklin 4423 te 'verNMBSen', maar ik teken graag.

Op de Tassignon website stond een PDF https://www.tassignon.be/trains/documentation/plans/wagons_part_05_2.pdf en aan het einde een (ruwe) tekening van een 3000C.
Ik vond dit wel iets hebben, niet te lang model voor onze baan, veelzijdig en echt NMBS.  EN nog niet in de handel...

Nadien vond ik een foto van een 3000C in de haven van Antwerpen, genomen rond 1960.   Daar was de wagon roodbruin met verstevigingen en een paar andere kenmerken, waarschijnlijk weer een andere versie.

Dus dit is het resultaat van een hele lange tijd prutsen en proberen.

Schermafbeelding 2021-12-15 193604 by Patrick Verret, on Flickr

Schermafbeelding 2021-12-15 193946 by Patrick Verret, on Flickr

mijn doel was alles zelf te tekenen en printen met de Prusa (0.25 nozzle).   Dus het ontwerp is gemaakt met de limitaties van deze printer in het achterhoofd.
buiten de assen (standaard Marklin 700150 momenteel 'geleend' uit een ander model) en kortkoppelingen moest het eigenbouw worden.

De NEM kortkoppeling is losjes gevolgd, alles op schaal mits soms een beetje afwijken op de buffers voor beter te rijden.
De koppeling is 'geveerd' met elastisch garen, dat werkt redelijk ok.   Ik vond geen veertjes die klein genoeg waren.
In het midden zit een stukje bladlood.   De wagon is af ongeveer 35 gr.

Ik heb 1 prototype gemaakt en daarvan geleerd, dan het 2de model gemaakt.    En weer aanpassingen gemaakt ... 
Ondertussen heb ik serieus respect gekregen voor mensen die zo een modellen professioneel maken, het is moeilijker dan het lijkt.

PLA is niet ideaal hiervoor, te zwak voor kleine dingen en veel meer weerstand bij het rollen dan de gladde Marklin plastic.   Maar PLA is dan wel weer veerkrachtig en de layerheight van 0.15 geeft een mooie houtnerf.
Het model bestaat uit 16 stukken geprint + assen en koppelingen.   Het handvat is messing.

Ik heb geprobeerd decals te printen, maar dat mislukt faliekant.   Het geel dekt van geen kanten en loopt teveel uit.  Volgens mij heeft het te maken met het type inkjet dat ik heb.
Dus overgegaan naar -momenteel- gewoon papier en de achtergrond gematched met de kleur van het model.
Ok, op de foto valt dit hard op maar in werkelijkheid op de baan merk je er amper iets van.

hierbij dus het model 'af'

3000c-2 by Patrick Verret, on Flickr

3000c-1 by Patrick Verret, on Flickr

de vloer is gewoon geprint met voeg en verweerd. 

weeral ... kijk even niet te hard naar de papier decal, in werkelijkheid valt het mee :

20211220_220645 by Patrick Verret, on Flickr

ach ja, de keur is Vallejo Deep Green gemengd met zwart.   En met de hand geschilderd.
1 wagon is met matte lak uit den Action en die blinkt toch iets, de andere is met Vallejo matte lak afgewerkt. 
Het blinkende vind ik iets beter

perk

#1
even luchtig, maar echt waar... tijdens de eerste lockdown heb ik begonnen met messen maken.   Het modelbouwen zag ik even niet meer zitten.
In die tijd heb ik ook een logo gemaakt voor op het mes / schede.
Ik heb ook een hobby imkerij en we gebruiken de naam 'Perkse Bij'

met als logo :

20200823-142305 by Patrick Verret, on Flickr

gezien de commotie rond die 2 letters  ;)  ga ik dat maar beter niet gebruiken voor de wagon te merken

Rangeerduivel

veel alternatieven, evc...eigen vlijmscherpe creatie... :-\

;)

Herwig

#3
     " . . . .Nadien vond ik een foto van een 3000C in de haven van Antwerpen, genomen rond  1960.   Daar was de wagon roodbruin . . . ."[/i]

     Roodbruine goederenwagens waren er vanaf de tweede helft van de jaren 1950 .  Daarvoor waren ze groen .
     Het typenummer werd op de groene wagens, dus voor (pré)  +/- 1956 ,  nog  niet vermeld.
      ( typenummer is niet het wagennummer )

     Groene wagens hadden een gelig  6-cijferig wagennummer.
     Roodbruine       hadden een wit    7-cijferig wagennummer. 

     Mooi geprint H0-wagentje alleszins, maar de beschrifting van de echte groene wagens was niet identiek aan de latere roodbruine . . .

     ( de Nmbs-inventaris die je laat zien van  Tassignon  stamt uit aanvang jaren 1980, als 'k me (zo uit het hoofd) niet vergis )

svvander

Knap werk! Ik heb ook een aantal platte wagons getekend (zonder meer... ik denk dat ze oudere DB-modellen moeten voorstellen :-) ). Maar mijn schachtjes zijn niet zo goed getekend als deze van jou? Mag ik het ontwerp van je schachten kopiëren?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ronny-vdv

Dag Patrick,

Ik weet niet of ik alleen ben, maar de foto's van jouw afgewerkt model zijn niet zichtbaar.
Deze van uw tekeningen wel.
Mvg,

ronny-vdv

just4fun

Citaat van: ronny-vdv op 21 december 2021, 15:51:24 PM
Dag Patrick,

Ik weet niet of ik alleen ben, maar de foto's van jouw afgewerkt model zijn niet zichtbaar.
Deze van uw tekeningen wel.
Hier idem
Paul

Metpetergaathetbeter


perk

ok - ik geef het op....  'k snap die Google photo's niet meer/

'k zal dit weekend eens een Flick account maken en alles daar zetten.
stay tuned :-(

Patrick

perk

Citaat van: svvander op 21 december 2021, 12:55:36 PM
Knap werk! Ik heb ook een aantal platte wagons getekend (zonder meer... ik denk dat ze oudere DB-modellen moeten voorstellen :-) ). Maar mijn schachtjes zijn niet zo goed getekend als deze van jou? Mag ik het ontwerp van je schachten kopiëren?

ja, maar ik snap niet direct wat juist.   de NEM schaft is gewoon rechthoekig.   Wel iets groter moeten maken omwille van de PLA printer toleranties.
'k zal met onze webmaster eens kijken of we de STL's ergens kunnen posten.


svvander

Ja, die NEM-schachten (maar gans de structuur). Dank u.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

#11
ik heb de foto's overgezet naar Flickr nu, laar maar weten als het niet zichtbaar is.
'k ben al die Flickr settings nog aan het ontdekken

doomslu

Citaat van: perk op 21 december 2021, 21:05:52 PM
ik heb de foto's overgezet naar Frickr nu, laar maar weten als het niet zichtbaar is.
'k ben al die Flickr settings nog aan het ontdekken
Nu zijn ze zichtbaar!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Door de modder naar de hei en door het stof terug, dan breng je honing mee


maar in uw geval nog zelfgemaakte wagons ook.....

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.