Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Liliput Koelwagens

Gestart door renstimpie, 18 december 2021, 23:06:40 PM

renstimpie

Naar mijn mening zijn de trappen wat te stevig van vorm op de liliput nmbs koelwagens.

Een avondje tekenen in Fusion 360, een avondje printen & curen en ten slotte ze plaatsen.  Zorgen ervoor dat alles fijner oogt.

De tekening
269674804_10224608172224781_2621561934069208676_n by Tim Somers, on Flickr

De print
267333383_10224608172664792_5727799880475775257_n by Tim Somers, on Flickr

Het vergelijk
269570689_10224608172744794_6990592501494617143_n by Tim Somers, on Flickr

Het resultaat
267454099_10224608172944799_3808543895553206457_n by Tim Somers, on Flickr



adrievans

Dat is wel een verschil zeg. :P
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

raf

#2
mooi gedaan
maar nu komen we aan het probleem en dat is dat we nu deze techniek terbeschikking staat we het steeds "fijner" willen hebben .
ok het oogt mooier en het kan maar ik heb ondervonden dat sommige delen nu zo fragiel worden dat ze bij het zelfs in de dozen terug steken beschadigen .
er blijkt nu resin te zijn die iets flexible blijft heeft iemand daar reeds hervaring mee ???
want dat zou pas echt een groot probleem oplossen

maar mooie trapjes dat wel


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rochevalien

http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/onderdelen/ombouwsets-wagens/90564-0-set-ladders-voor-interfrigo-wagens

Je had je die moeite wel kunnen besparen ( en ondertussen wat ander modelbouwerk doen )

Paul heeft die al jaren in zijn catalogus staan ;)

Herwig

#4
    Zo'n gelijkaardige messingtrapjes heb 'k op een beurs gekocht bij GM&S.  ( of deze nu nog verkrijgbaar zijn ? )
    Als Tim ze nu voor zichzelf wil maken, kan toch ?

renstimpie

Citaat van: Rochevalien op 19 december 2021, 12:48:37 PM

Je had je die moeite wel kunnen besparen ( en ondertussen wat ander modelbouwerk doen )




tja..  gelukkig hebben we allemaal nog een eigen mening..  en doen we maar hé.  Ik heb alvast mijn plezier er aangehad.

raf

Tim groot gelijk ik zeg altijd het mis model BOUW niet model KOOP
ik maak ook veel zelf in 3D en het tekenen alleen al is de fun er van
als het daarna nog past en goed komt ach dan ben ik weer een tevreden modelbouwer

pasop ik heb niets tegen mensen die van alles kopen hé maar met die centen kan ik wel veel meer doen .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rochevalien

 Ja hallo ,dan wil je al eens helpen ...... :-\ :-\ :-\ die messing trapjes zullen in elk geval niet verpulveren als je de wagon in een doos wil steken .

Ik heb zo een lok staan met een geprinte shapeways kap . Het is een zeer mooie lok geworden en nog echt rijdend ook alleen die trapjes die sneuvelen alleen al als je er naar kijkt dus de lok staat nu in de vitrine  .... for ever. 

renstimpie

 
Citaat van: Rochevalien op 19 december 2021, 19:32:37 PM
Ja hallo ,dan wil je al eens helpen ...... :-\ :-\ :-\ die messing trapjes zullen in elk geval niet verpulveren als je de wagon in een doos wil steken .

Ik heb zo een lok staan met een geprinte shapeways kap . Het is een zeer mooie lok geworden en nog echt rijdend ook alleen die trapjes die sneuvelen alleen al als je er naar kijkt dus de lok staat nu in de vitrine  .... for ever. 

Tja, het nadeel aan geschreven taal zeker...  je opmerking kwam zeker niet als een tip over..  maar meer van..  wat doe je nu?

Metpetergaathetbeter

Citaat van: renstimpie op 19 december 2021, 20:21:49 PM
Tja, het nadeel aan geschreven taal zeker...  je opmerking kwam zeker niet als een tip over..  maar meer van..  wat doe je nu?
Tim misschien ondervind je dat nadeel van de gesproken taal ook en misschien een tip dat je het ook anders had kunnen oplossen, maar dan had je weer het plezier van het maken niet gehad  ;)

renstimpie

Komende werken aan dit wagonneke..  Verende buffers van accurascale plaatsen en een nieuwe koppeling (symoba) erop.  Eerst nog trapjes printen voor de overige 10 wagons.

Tim


Metpetergaathetbeter

mocht er nog zoeken heb er hier ook hopen liggen ! ;)

Rangeerduivel

#12
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 december 2021, 21:00:20 PM
mocht er nog zoeken heb er hier ook hopen liggen ! ;)

Van wat nog hopen liggen?
Verende buffers, trapjes of Symoba koppelingen?

;)

Metpetergaathetbeter


Rochevalien

Heb er ook 10 van die dingen liggen ,ooit nog gekocht bij Broux voor 100 frank( het stuk )Ik ga daar echter niets meer aan doen van superdetaillering ,zelfs de originele koppeling blijft erop zitten.
Nog even een Tip  8) Kijk eens goed naar de ladder op de zwart -foto en het printwerk . :o