Nieuwe aandrijfas voor een VBV55 (WIP)

Gestart door eve, 17 december 2021, 16:37:53 PM

Thommy

Ik zie dat er duidelijk erg goed over nagedacht is!
Greetz

Thommy

Havoc

Citaat van: eve op 17 december 2021, 20:47:49 PMDe leveranciers hebben weer legio uitvluchten om leveringen te vertragen : corona (veel gebruikt), Kerstmis (komt elk jaar terug), Nieuwjaar (schijnt ook jaarlijks weerkerend), verlof (waar willen ze in hemelsnaam naartoe ?), inventaris (zou ik ook eens moeten doen of beter : alles buitengooien...).
Ik kan er nog enkele toevoegen: minimum hoeveelheid afnemen, btw nummer hebben, geen standaard stock artikel....

Ik denk niet dat er veel verschil gaat zijn tussen een volle kunststof as en een metalen as met kunststof rond. Het probleem is dat de meeste kunststoffen met de tijd zich "zetten" (kruip) of barsten onder de spanning. Enige oplossing daarvoor zijn materialen zoals PEEK of carbon. En die ga je nooit zonder nabewerken op de juiste tolerantie voor een perspassing krijgen. Of je moet voldoende spelling laten en lijmen. Maar dan moet je met mallen werken om de juiste centering van de as te krijgen of de as na lijmen nabewerken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

En carbon is elektrisch geleidend...
Voor AC assen geen probleem.

Mvg, Erik.

eve

Ik heb eindelijk een wielstel kunnen fabriceren waarover ik tevreden ben.
Tenminste statisch. Ik moet het nog dynamisch testen.


by Erik Verleysen on Flickr

Ik weet nu welke materialen bruikbaar zijn en welke niet.
En welke leveranciers goed materiaal leveren...(100 asjes besteld. Die komen dan binnen en het merendeel is krom : KROM  >:( >:( >:()

En nog ga ik niet voor een grotere serie. Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.
Jaja, ik weet het : ik ben niet van de rapste... ::)
Nog wat studeren en proberen.

Mvg, Erik

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

U blijft mij verbazen Erik. Dit ziet er al prachtig uit.

SuSke

Citaat van: eve op 05 januari 2022, 15:35:30 PM
Ik heb eindelijk een wielstel kunnen fabriceren waarover ik tevreden ben.
Tenminste statisch. Ik moet het nog dynamisch testen.

En nog ga ik niet voor een grotere serie. Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.
Jaja, ik weet het : ik ben niet van de rapste... ::)
Nog wat studeren en proberen.

Mvg, Erik

En ondertussen doe je het toch maar
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 05 januari 2022, 15:35:30 PM

Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.


Zoals we gewend zijn van je Erik, een prachtoplossing, al was ze ditmaal aan mij niet besteed.
Maar kan je als alternatief de heren "gedupeerden" hun boontjes niet zelf laten doppen, maw zelf laten monteren?

;)

krispy

Citaat van: Rangeerduivel op 05 januari 2022, 19:04:04 PM
Citaat van: eve op 05 januari 2022, 15:35:30 PM

Per wielstel zit ik er nog meer dan een uur aan.


Zoals we gewend zijn van je Erik, een prachtoplossing, al was ze ditmaal aan mij niet besteed.
Maar kan je als alternatief de heren "gedupeerden" hun boontjes niet zelf laten doppen, maw zelf laten monteren?

;)

Dat denk ik er eigenlijk ook van , lever de onderdelen los met simure handleiding wat te doen
Dit zou voor de meeste moeten volstaan denk ik ,dan moet ge daar zelf geen tijd insteken , die dat gemonteerd willen moeten het dan maar vragen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Havoc

Als ik goed begrijp wat dat "monteren" aangaat denk ik niet dat ge er zonder draaibank uitkomt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Thommy

Citaat van: Havoc op 05 januari 2022, 23:11:45 PM
Als ik goed begrijp wat dat "monteren" aangaat denk ik niet dat ge er zonder draaibank uitkomt.

zelfs zonder persje/passtukje zie ik dat niet echt goed komen. En ik heb veel materiaal liggen maar dat heb ik toch ook wel allemaal niet voor zo'n kleine dingen (m'n andere hobby is brommers en moto's dus allemaal te groot en grof voor dit).

Greetz

Thommy

krispy

@ eric , vraagske ivm met die assen , zijn de wielen aan beide zijde geisoleerd? , is veel gemakkelijker om te assembleren  ;)

wat betreft de opmerkingen ivm allerlei materiaal nodig om te assembleren , ik heb reeds verschillende assen van roco vervangen , wielen afgehaald en opnieuw opgezet , en dit altijd zonder materiaal en nog nooit probleem mee gehad
Men mechano loks hebben ook al nieuw tandwielen gehad maw flens eraf , nieuw tandwiel erop en flens terug plaatsen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

eve

Bij deze versie zijn de wielen aan beide zijden geïsoleerd.

Ik heb reeds in "mijn loopbaan" enkele honderden assen behandeld. En inderdaad, binnen de minuten per as.

Maar dit is een speciaal iets...
Ik beschrijf het kortelings wel.
Maar ik heb nu tijd te kort.
Gepensioneerd, weet u wel.

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter


eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 januari 2022, 09:37:41 AM
Citaat van: eve op 06 januari 2022, 09:20:58 AM
Gepensioneerd, weet u wel.
of is het gepassionneerd ?

Gewoon koppig.

Ik heb de productietijd per as al met een factor 4 kunnen verkorten.
Ik wil naar 10.

Mvg, Erik.