hall sensoren voor draai richting detectie

Gestart door raf, 12 december 2021, 12:44:11 PM

raf

hallo iedereen
ik heb een stuurstand rijtuig van classix en daar zou de verlichting van geschakeld moeten worden .
niet de verlichting binnen maar vooraan in de kop
nu hangt het van de rij richting af of wit of rood geschakeld moet worden
nu zou ik onder aan 1 magneet en 2 hall sensoren willen gebruiken
het probleem is dat ik wel in pic basic kan programmeren maar ik krijg het voorlopig niet voor elkaar
komt ook door mijn slecht geheugen vermoed ik
de 12f629 die ik wil gebruiken heeft maar 1 ccp module voor de detectie
iemand een idee hoe dit te doen of heeft reeds iemand zo iets gemaakt
een decoder in bouwen is ook een optie maar dan moet de stam wel met altijd dezelfde lok gekoppeld blijven en dat is niet de bedoeling

gr raf en hopelijk weet iemand een oplossing
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Raf, het zou helpen als je even uitlegt hoe je die magneet en 2 hallsensoren wil gebruiken.

Ik zie niet direct hoe je dat gaat doen tenzij je de magneet op een as lijmt en dan de 2 hallsensoren boven de as en fasedetectie wil doen. Dan is het genoeg om elke hallsensor aan een ingang te hangen, 1 ingang als referentie te nemen en als die bvb 1 wordt (flankdetectie), inlezen welke waarde de andere heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Hallsensoren op een kwart omwenteling ten opzichte van elkaar zetten.

Tijd tussen aanspreken sensor 1 en sensor 2 noem je t1-2
Tijd tussen aanspreken sensor 2 en sensor 1 noem je t2-1

t1-2 groter dan t2-1, dan vooruit
t1-2 kleiner dan t2-1, dan achteruit.

Dit is de basis. Hoe je dat in software vertaalt dat weet ik niet.

Het duurt dan wel een omwenteling voordat de verlichting omschakelt.

raf

de magneet is een neodine en die zou ik op de as willen kleven om zo het minste onbalans te veroorzaken op de wagon
dana de twee hal sensoren onder een hoek zetten zodat inderdaad er een verschil is tussen de twee wat de puls aan gaat
ik heb alles op een losse boogie gekleeft (die dient toch voor niets)en daar ga ik dus mee testen
eerst eens de scoop er aan hangen om te kijken welke signalen ik uit dat ding krijg
bedankt om mee te denken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Om de onbalans op de as te verminderen kun je tegenover de magneet een blokje van een niet-magnetisch materiaal kunnen kleven. B.v. messing.

Geert

Interessant om te volgen, maar er bestaan bewegingsensors, zoiets als sensors voor de duikhoek voor een modelbouw onderzeeër  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

raf

ja geert maar die werken niet en zijn te groot om op een HO model te zetten
en die sturen alleen een servo aan of een regelaar

marklin heeft in de silberligen iets zitten met een schakelaartje maar hoe dat werkt ???
palletje zit op de as en dat komt tegen een schakelaartje en slipt dan door op het asje
of zo iets
onze voorzitter ging er eens naar kijken of hij nog zo iets had liggen
want dan kan het met 1 transistor en wat weerstanden gemaakt worden
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik zou dat ook op die mechanische manier doen:
Een stripje veerbrons met een beetje tussenruimte tussen twee vaste contacten, het uiteinde wordt meegenomen door een rubberen rolletje op een as.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Gerolf heb je daar ergens een foto van want ik heb me reeds zot gezocht
ik heb wel in de rommel doos twee ienieminie schakelaartjes gevonden
en eentje is genoeg om de draai richting te bepalen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: Gerolf op 13 december 2021, 10:04:13 AM
Ik zou dat ook op die mechanische manier doen:
Een stripje veerbrons met een beetje tussenruimte tussen twee vaste contacten, het uiteinde wordt meegenomen door een rubberen rolletje op een as.
Dat is ook het systeem van Märklin denk ik.
Als ik me ni vergis heb ik zo een stuurstand van een SIlberling op zolder in een doos liggen ...
Ik zal eens zoeken .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Fotootje geplukt van internet (naam van de fotonemer staat in beeld gebrand, met dank dus)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

De constructie met zo'n klemcontact op de as gebruikt Roco ook op sommige modellen.
Het is simpel en toch eenvoudig  :D maar heeft ook een nadeel. Als de trein even schokt raakt het contact kortstondig verloren en knippert het licht. Dat zou je kunnen ondervangen door er een flip-flop achter te schakelen.

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Ik heb het inderdaad al bij Roco en Märklin gezien, met de nodige elektronica erachter. Over de slijtvastheid heb ik zo mijn twijfels.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

De slijtvastheid kun je verbeteren door de as heel licht te olieën.