spoorlijn Dinant-Givet

Gestart door guy holbrecht, 10 december 2021, 11:13:01 AM

guy holbrecht

Vandaag gelezen in de Franstalige pers: Er werd een overeenkomst ondertekend door de respectievelijke ministers van België en Frankrijk om de heropening van twee grensoverschrijdende spoorlijnen te onderzoeken. Het gaat in principe over de lijn Dinant-Givet, waar personenvervoer centraal zou staan, en de lijn Mons-Valenciennes die op goederenvervoer zou gericht zijn. Mocht Dinant-Givet terug geactiveerd worden, dan komt één van de mooiste lijnen van het land, zoniet de mooiste, weer in bedrijf.

Metpetergaathetbeter


ACFI

dat zou prachtig nieuws zijn.

het is ook wel een beetje het verhaal van het monster van Loch Ness. Alle paar jaar spreekt men er wel over. En misschien gebeurt het nu wel omdat er ook een luik in de regio Mons is.

acfi

Havoc

Citaat van: ACFI op 10 december 2021, 11:39:03 AMhet is ook wel een beetje het verhaal van het monster van Loch Ness. Alle paar jaar spreekt men er wel over.

Zolang het geen Ijzeren Rijn verhaal wordt...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Wel ik zou daar de rendabiliteitsstudie eens van willen zien ?

Want als dat de norm is, kan men nog veel spoorlijnen heropenen en ....... De dotatie aan nmbs en onze belastingen verhogen.

Roland

Rochevalien


guy holbrecht

Er wordt inderdaad al lang over gesproken, maar blijkbaar is nu de politiek ook wakker geschoten, zowel hier als in Frankrijk. We zien wel wat het wordt. De mogelijke heringebruikname zal alleszins met heel wat kosten gepaard gaan. De lijn ligt er al jaren volledig verwaarloosd bij: dwarsliggers volledig weggerot, welige plantengroei van zowel struiken als bomen, vele overwegen dicht geasfalteerd, brugjes in erbarmelijke staat, een burgemeester die dwars ligt en wellicht komen er nog heel wat problemen bij kijken.

Michael

Citaat van: guy holbrecht op 10 december 2021, 11:13:01 AM
Vandaag gelezen in de Franstalige pers: Er werd een overeenkomst ondertekend door de respectievelijke ministers van België en Frankrijk om de heropening van twee grensoverschrijdende spoorlijnen te onderzoeken. Het gaat in principe over de lijn Dinant-Givet, waar personenvervoer centraal zou staan, en de lijn Mons-Valenciennes die op goederenvervoer zou gericht zijn. Mocht Dinant-Givet terug geactiveerd worden, dan komt één van de mooiste lijnen van het land, zoniet de mooiste, weer in bedrijf.

Eindelijk een keer iemand die lijn 154 als één van de mooiste lijnen in België ter sprake brengt, ik ben al jaren onder de indruk van deze lijn, jammer dat de stations zo verwaarloosd zijn, mijn nieuwe module baan wordt er dan ook eentje met station van Godinne en voor de rest een knipoog naar lijn 154.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loco

Het gedeelte in Frankrijk is dubbelsporig en perfect onderhouden. Er rijden dagelijks moderne diesel motorwagens. Tot Givet rijden er nauwelijks of geen goederentreinen. Het enige wat ik de voorbije jaren heb gezien is de trein naar de steengroeve langs de Maas enkele kilometer voor je Givet binnen rijdt. Meestal met en Class 66, en uiteraard ook de treinen voor het onderhoud van het spoor tot aan de haven van Givet aan de kant met België. Daar is de laatste 10 jaar (sinds de heropening en vernieuwing van de lijn) nog nooit een goederentrein toegekomen. Maar alles is wel voorzien om ze te ontvangen. Van Givet tot Charlevilles-Mézière heb ik nauwelijks goederenverkeer gezien, tenzij ballastwagens.
De oude lijn naar België is totaal verkommerd en moet volledig vernieuwd worden. Logisch. Hier en daar ligt er nog een stukje spoor. Er is sprake geweest om hiervan een ravel (fietspad over een oude spoorwegbedding) te maken. De plannen liggen op tafel bij wijze van spreken. Dit zou wel een toeristische meerwaarde zijn. In Wallonië hebben ze immers de elektrische fiets ontdekt en men is met volop bezig met een fietsenknooppuntennetwerk aan te leggen. Daar is wel een toekomst voor, maar voor het heropenen van de lijn zou ik toch ook een rendabiliteitsstudie willen zien. Of gaat dit allemaal betaald worden met Europees geld?

Havoc

Misschien op lange termijn. Als er ook vrachtwagens elektrisch moeten zijn. Elektrische 30-tonners zijn zeker niet voor morgen. Voor buurttransport misschien wel. Dus weer meer vervoer per spoor?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rixke rail

Ik dacht dat de sncf op een bepaald moment zelfs bereid was de helft van de infrastructuurwerken op Belgisch grondgebied te bekostigen, maar aan Belgische kant was de interesse zoek, waarschijnlijk om reden door Peter (loco) aangehaald ...
Er was ook tegengetrubbel door het gemeentebestuur van Hastière, als ik mij niet vergis. De burgemeester aldaar wilde geen trein meer door zijn gemeente ...
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Citaat van: loco op 11 december 2021, 23:22:56 PM
Er is sprake geweest om hiervan een ravel (fietspad over een oude spoorwegbedding) te maken. De plannen liggen op tafel bij wijze van spreken.

Ik dacht dat dit zelfs al vast stond en dat dit echt concrete plannen waren met zelfs een aanbesteding. Maar ik kan me vergissen, ik heb het lang opgevolgd, maar heb het fietsen het afgelopen jaar wat verwaarloosd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Denk dat er evenveel van gaat komen zoals van de Ijzeren Rijn
Hoogstwaarschijnlijk
NIETS
Met vriendelijke groeten
Peter