Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

beveiliging kanaalbrug

Gestart door erik de noorman, 08 december 2021, 10:15:30 AM

Driesel

Normaal gezien worden zo'n bruggen voor het wegverkeer steeds beveiligd door slagbomen, zodat er niemand in het water kan rijden.

Het treinverkeer wordt beveiligd met seinen. Het treinverkeer heeft voorrang op het wegverkeer. Dus bij doorrit van de trein wordt het wegverkeer opgehouden door de verkeerslichten.

De Straussbrug in Zeebrugge had vroeger dubbel spoor: het was de verbinding tussen Zeebrugge en Knokke. Door de uitbreiding van de haven werd halfweg de jaren '80 een nieuwe spoorlijn tussen Brugge en Knokke aangelegd via de achterhaven van Zeebrugge. Over de brug reden daarna enkel nog lokale goederentreinen en af en toe speciale ritten (zoals naar een grote bootshow begin de jaren '90 en naar de marine-basis). Jaren later werd het spoor op de brug ontdubbeld zodat er plaats vrij kwam voor een tweede rijvak voor het wegverkeer (voordien was slechts één vak beschikbaar voor beide richtingen!). In het wegdek ligt ook een spoor voor de tram: dus de brug dient dus voor zowel het weg-, tram- en spoorverkeer!

Deze brug werd reeds geklasseerd als monument. Maar er zijn nu plannen om een tweede grote sluis te bouwen ter hoogte van de oude Visart-sluis en daarvoor zou de Straussbrug toch moeten wijken!

erik de noorman

Dries dank voor de info. Kan het afdekken voor het treinverkeer (rangeren) met handseinen dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Erik.

Herwig

#17
 
Hier een mooie reeks foto's van de Zeebrugse brug van het Strauss-type, over de sluis.  Met de verkeerslichten en slagbomen.

       https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Straussbrug_(Brugge)#/media/File:Spoorlijn_202_R03.jpg  ( ter illustratie, dank aan Erfgoed )

[ De oude spoortoestand met nog de wissel ten oosten van het station. Nu is het éne spoor langs het station doodlopend en liggen er betonbielsen ]

B_Modelbouw

In de Antwerpse haven zijn er tal van gecombineerde bruggen met zowel wegverkeer en treinverkeer. Hier was de standaard dat de bruggen steeds werden afgesloten met slagbomen en verkeerslichten.

- wanneer de brug open is (doorgang voor scheepvaart / landverkeer gesperd) dienen alle verkeerslichten voor het wegverkeer rood te zijn en de slagbomen gesloten, deze staan vlak voor de brug zelf. Voor het treinverkeer dienen de twee voorgaande seinen Rood te zijn, een seinpaal staat vlak voor de brug.

- wanneer de brug gesloten is (scheepvaart gesperd / doorgang voor landverkeer) en er is treinverkeer dan zijn de verkeerslichten aan de brug gedoofd (vroeger moesten deze groen oplichten), maar zijn de vooruit geschoven verkeerslichten rood (lichten opgesteld voor de locatie waarop het spoor de weg opkomt) en zijn de vooruitgeschoven slagbomen gesloten.

- wanneer de brug gesloten is (scheepvaart gesperd / doorgang voor landverkeer) en er is wegverkeer dan zijn de verkeerslichten aan de brug groen of geel knipperen, de vooruitgeschoven verkeerslichten staan of gedoofd of geel knipperen, de trein heeft een gesloten sein.

Tussen de verschillende cyclussen zijn er nog een pak voorwaarden en stappen die dienen doorlopen en overwaakt te worden (vooraanmelden, slotinrichtingen, vergrendelingen, ...),


In model zou ik me enkel beperken tot slagbomen/verkeerslichten voor de brug en een trein sein
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC