Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

beveiliging kanaalbrug

Gestart door erik de noorman, 08 december 2021, 10:15:30 AM

erik de noorman

Op het nieuwe gedeelte van mijn baan is een brug geplaatst over een kanaal. De brug wordt gebruikt zowel voor treinverkeer als wegverkeer (beperkt) gebruikt. Nu mijn vraag wordt de brug bij gesloten toestand (doorvaart schepen) beveiligd door een bareel of een of andere beveiliging zowel voor trein als wegverkeer. De brug bevindt zich in een havendok waar enkel rangeerbewegingen worden uitgevoerd en beperkt vrachtvervoer (geen openbare wegverkeer).

Erik

Gerolf

Moderne beveiliging:
https://www.google.be/maps/@51.239774,4.449171,3a,72.7y,315.59h,85.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1smPrlABCii-vRUkNH2cWmig!2e0!7i16384!8i8192

... dus ik vermoed dat er in TPIII ook wel een dergelijke beveiliging was (slagbomen en/of verkeerslichten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

volgens mij voor de auto's gewoon slagbomen en voor de treinen seinen zoals overal langs het spoor

de tram in oostende stopt ook voor de rode lichten en de slagbomen dacht ik
want door rijden zou dom zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Over het kanaal Gent-Terneuzen ligt een draaibrug waar wegverkeer en een spoorlijn over lopen.
Zo te zien is er voor het spoor geen slagboom: google maps.
De goederentreinen stoppen hier ook niet vlak voor de brug. Ze worden gestopt door een sein voor de oprit naar de brug.

Herwig

#4
Zeebrugge-Dorp, oude brug bij het station:    slagbomen ( op heden )        lijkt wel wat op uw H0-modelsituatie 
Is op vandaag slechts een secundaire weg, oude Isabellalaan. Want de hoofdwegen, Kust- & 'nieuwe' Isabellalaan,  liggen ten noorden (noord-oosten) van Zeebrugge-Dorp )         
      https://www.google.com/maps/@51.3268148,3.1982208,3a,90y,86.06t/data=!3m7!1e1!3m5!1ss_Yd5_j5nHqC_ac0NrcsVw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Ds_Yd5_j5nHqC_ac0NrcsVw%26cb_client%3Dsearch.revgeo_and_fetch.gps%26w%3D96%26h%3D64%26yaw%3D159.34001%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?hl=nl

adrievans

Gezien je zegt dat er weinig verkeer langskomt zou ik zeggen van die knipperende overweglichten voor auto's (kun je ook gebruiken als er een trein over de brug wil)en eventueel sein voor het spoor.
Spoorbomen is te veel luxe voor een simpele weg.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

adrievans

#6
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ACFI

Gevonden via hoohle op dit forum:



Straatsbrugbrug.

ACFI

Klaas Zondervan

Het voorbeeld Zeebrugge is een bijzondere. Er ligt een spoor in de rijbaan, daar zit een slagboom voor.
Maar een tweede spoor ligt naast de rijbaan, daar is geen slagboom.

Bij het voorbeeld Alphen a/d Rijn zie ik de relatie met een brug niet.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 december 2021, 12:33:06 PM
Het voorbeeld Zeebrugge is een bijzondere. Er ligt een spoor in de rijbaan, daar zit een slagboom voor.
Maar een tweede spoor ligt naast de rijbaan, daar is geen slagboom.
Het spoor in de rijbaan is voor de tram. Die ziet verkeerslichten EN slagbomen. De trein neemt de 2-de brug zonder slagboom. Maar ik kan me wel inbeelden dat die brug gekoppeld is met de seinen die langs beide kanten van de brug staan. Als je wat ook google maps rondloopt dan zie je dat er aan het einde van de sectie met bovenleiding een sein staat en aan de andere kant aan de 2 sporen die naar de brug gaan staan ook seinen. Ik kan me niet inbeelden dat ze voor zoiets enkel en alleen vertrouwen of de bestuurder van de trein kan zien of de brug open is of niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Het spoor bij Zeebrugge is waarschijnlijk alleen voor goederentreinen. Ik denk dat de brugwachter en de dispatcher van het spoorverkeer met elkaar contact opnemen als de brug open moet.

Herwig

#11
   ". . .  Het spoor bij Zeebrugge is waarschijnlijk alleen voor goederentreinen. . . . ."

   Juist. Slechts goederenverkeer ten oosten van het station en de Visart-sluis, inclus. deze brug.
   Passagierstreinstellen stoppen nl. aan het (eind)station Zeebrugge-Dorp.   
   Er waren aan het station de voorbije jaren spoorvernieuwingen/vereenvoudigingen.
   =  lijn 51A/1 van Brugge naar Zeebrugge-Dorp

adrievans

Citaat van: Klaas Zondervan

Bij het voorbeeld Alphen a/d Rijn zie ik de relatie met een brug niet.
/quote]

er is geen relatie tot brug alleen tot knipperlichten in mijn eerdere post
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

erik de noorman

#13
Allemaal bedankt voor de reacties en beeldjes. Mits er toch enkel maar gerangeerd word en sporadisch wegverkeer is (laden en lossen op de kade) is een bareel een beetje te veel van het goede. Ik zou rangeer grondseinen kunnen plaatsen voor de brug maar lijkt mij ook niet logisch. Ik heb volgende oplossing in gedachte: het rangeerverkeer afdekken met handsein een prieser met oranje vlag of bord. Voor het wegverkeer bord opgepast beweegbare brug. Bij een open brug kan het handsein ook rood gegeven worden voor het wegverkeer.

Erik.

Herwig

#14
 
  een priester die rangeerverkeer met een oranje vlag afdekt   ?        Wacht, waar ligt m'n leesbril  ;)  :)