Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mobil station

Gestart door duracell-batterie, 05 december 2021, 18:38:25 PM

duracell-batterie

Een mobile station moet dat niet eens in de loop van de jaren geupgrade worden? Nu staan er veel artikelnummers niet in en kan ik geen loc toevoegen! Ben na vele jaren stilstand mijn baan aan opstarten en krijg geen locs erin. Of wat doe ik fout?

perk

moeten is veel gezegd, maar die kan inderdaad geupdated worden : vhttps://www.marklin.nl/producten/productinformatie/modelbaanbesturing/mobile-station-2
hoe je dit gaat doen als je alleen maar 1 mobile station hebt is wat de vraag, misschien even langs de winkel ? 

Heb je alleen maar heel recente locs die erin moeten, of werkt het voor de hele oude ook niet?
Zelf heb ik de mobile station al lang in de kast liggen, overgegaan naar CS2.

Patrick


duracell-batterie

Zijn oude maar ook recente die ik mij aangeschaft heb met de bedoeling als ik de baan opzet niet alles ineens te moeten kopen. Maar ben niet meer mee met de nieuwe ontwikkelingen. Dus met de cs2 van +- 100 euro kan ik verder? Groetjes

perk

Als je ook geen oude meer kan toevoegen zal er wel iets anders mis zijn zeker?   Zet anders even de stappen en exacte foutboodschap hier neer.  Misschien kent iemand er meer van.

Waar ga je een CS2 (Control Station) aan 100 Euro vinden?   Dat is iets heel anders dan de Mobile Station en zelfs 2dehands ga je 3-400 euro kwijt zijn.

Patrick




duracell-batterie

#4
Artikel 60657 bij modelspoorgigant of is dat het goeie niet? Een transfo heb ik al! Of gaat die niet meer?
oei sorry te rap cs3 650 eur!!! Moet dat echt?

ACFI

Je kan starten met een 60657 . Dat is het huidige zwarte model.

Je hebt ook nog een gleisbox nodig voor het aansluiten van de mobile station aan de sporen. (#60113)

En een voeding, een oude transfo kan je niet herbruiken.

OP gelijk welke beurs kan je deze makkelijk op de kop tikken, tweedehands of nieuw uit een startset. Maar ja, corona maakt dat nu wel moeilijk.

Ik vermoed dat er bij cc-rails in Berlare wel enkele beschikbaar zullen zijn tweedehands. Bij het merendeel van de winkels zal het vermoedelijk enkel nieuwe toestellen zijn.

ACFI

perk

#6
maar waarom iets kopen als het gewoon een configuratie probleem zou kunnen zijn?

post hier eens wat je vandaag de dag hebt en welke exacte foutmelding of dergelijks je krijgt.


Ronald

Precies. En ga naar een Marklin dealer en laat je MS2 evt updaten en controleren. Kun je prima mee werken en kan ook nieuwere locs aan hoor :)

oli 11/01

Een up-date van de MS is nodig om 40 loks in plaats van 20 in de loklijst te kunnen plaatsen.
Als Je al 20 loks in Uw loklijst hebt, is het normaal dat Je geen lok meer kan toevoegen.
Probeer er 5 van de lijst af te geven, het moet werken.

duracell-batterie

#9
Heb vandaag mijn mobile station gereset in de hoop alles goed te krijgen! Helaas bij de nieuwere locs log ik in de ene via databank en sommige gaan vanzelf zoals de 37274-39340-37206 maar bij 33231-33232-26530 meld ik aan met moeite via databank maar die reageren niet op commando's! maar 36743 is van de serie 96 en meld aan met br 89 compleet ander nr en is niet te besturen rijd alleen een slakkengangetje. De33788 meld aan vanzelf maar rijd ook niet! Bij de 33231 krijg ik een driehoekje op scherm en adres blijft pinken!!Zie foto lukt niet
Mijn mobile station is wel al 15jaar oud!

 





ACFI

Je mobile station is van de eerste generatie. Daar stopt het bij 10 locomotieven in gebruik.

Als je een tweede mobile station aansluit, dan kan die ook 10 locomotieven besturen.

je locomotieven hebben verschillende types van decoders.

Sommige zoals uit de 37xxx en 39xxx kunnen zich automatisch aanmelden. Op de doos staat dan het logo MFX.

Alle overige locomotieven kunnen zich niet aanmelden. Die moet je definieren in je mobile station.

Voor veel van de oudere locomotieven, o.a. de Delta locomotieven uit de 33xxx serie, moet je het adres van de locomotief instellen via een bankje met dipswitches. Eens je dat gedaan hebt/gecontroleerd hebt, kan je de loc toevoegen aan de mobile station (ook op de nieuwste CS3 Superdeluxe moet je dat zo nog altijd doen).

In de database van de mobile station zitten de modellen met de code die marklin in de fabriek ingesteld heeft voor de locomotief. Als iemand de code gewijzigd heeft in de loc, dan zal de locomotief niet kunnen opgeroepen worden met de standaard parameters.

Ik heb zelf een mobile station uit 2006 met een HLD 260 rangeerlokje. alle modellen tot 2005 zitten in de database. De rest moet je toevoegen door te vertrekken van een voorbeeldlocomotief en dan de juiste parameters zoals locnummer, naam, ... in te vullen.

Er zijn al lang geen updates meer voor de mobile station van Marklin. Bij de introductie van de CS2 is de support bij Marklin gestopt. ESU had voor de CS1 nog wel een upgrade pakket en dan zijn er nog enkele updates gekomen dacht ik. Ik gebruik mijn MS1 nu als een controller bij een ESU centrale, als ik hem al aansluit.

ACFI

PS. is er geen treinenklub in de buurt die je kan helpen?

Jurgen

Hey Peter,

Om te beginnen moet je weten dat Märklin verschillende soorten decoders heeft, Delta, Digital en MFX.

Bij die laatste is het allemaal heel makkelijk, je plaatst de loc op het spoor en de decoder doet de rest. Gewoon wachten en je loc zal vanzelf verschijnen in je Mobile Station 2 (MS2) wanneer hiervoor nog plaats vrij is in het geheugen. Zoals gezegd is de opslagcapaciteit van de MS2 beperkt tot 10 locs. Aangezien je vandaag je MS2 gereset hebt, zal dit dus geen probleem meer zijn.
Locs met een MFX-decoder kan je herkennen aan het MFX-logo op de verpakking van de loc. Wanneer je de loc gaat opzoeken in de online catalogus van Märklin kan je dit logo ook terugvinden, samen met alle functies van de loc.
Hou er wel rekening mee dat je mogelijk niet alle functies zal kunnen bedienen met je MS2 omdat ook hier een beperking opzit in het aantal functies die je kan bedienen. Wil je alle functies gebruiken, dan zal je toch moeten overschakelen naar een grotere (en duurdere) centrale.

Een Digital-decoder is ook volledig digitaal, maar zal zichzelf niet aanmelden in je MS2, dit moet je manueel doen. Dit kan aan de hand van het artikelnummer uit de database. Hou er wel rekening mee dat, wanneer je in het verleden het adres gewijzigd hebt, je dit ook manueel zal moeten aanpassen in je MS2 nadat je de loc hebt ingevoerd. Ook aan de hand van het adres van de decoder kan je de loc zelf manueel toevoegen in je MS. Meestal staat in de handleiding van de loc wel vermeld welk adres die heeft, maar hou er dus rekening mee dat je dit in het verleden gewijzigd kan hebben.
Staat het artikelnummer niet in je database, dan kan je ook een ander artikelnummer van een gelijkaardige loc gebruiken. Doorgaans zal je van locs met een Digital-decoder wel alle functies kunnen gebruiken via een MS2.
Een loc met een Digital-decoder herken je makkelijk aan de grijze doos, zonder een MFX-logo.

De derde soort decoder is de Delta-decoder. Hier heb je 2 varianten, met of zonder dipswitches. Met dipswitches heb je slechts een beperkt aantal adressen mogelijk, die staan in de handleiding van de loc vermeld. Om het adres te wijzigen, moet je de loc openen en de dipswitches aanpassen.
De andere variant is dus zonder dipswitches, hier kan je het adres wijzigen via je MS2 en heb je wel wat meer mogelijkheden. Ook hiervoor verwijs ik naar de handleidingen van zowel je MS2 als je loc.
Bij locs met een Delta-decoder heb je doorgaans geen digitale functies. Enkel bij de laatste generaties kon je een lichtfunctie schakelen als ik me niet vergis. En ook hiervoor maar 1 plaats, de handleiding van de loc.
Het toevoegen van een loc met Delta-decoder gebeurt op dezelfde wijze als een loc met Digital-decoder. Ook hierbij is het dus belangrijk te weten op welk adres je de loc in het verleden hebt ingesteld.


Is de limiet van je MS2 bereikt, dan zal je een loc moeten verwijderen om er een andere in te voeren. Helaas valt hier niets aan te wijzigen.

Mijn vermoeden is dat je aan de limiet van het geheugen zat waardoor je geen locs meer kon toevoegen. De locs die op dit moment niets doen, zullen waarschijnlijk een ander adres hebben gekregen in het verleden waardoor ze niet reageren. In de interne database van de MS2 is per artikelnummer namelijk het standaard, van fabriek uit gegeven adres geprogrammeerd. Bij de digitale reeks 22 was dit bijvoorbeeld adres 22. (Niet bij de 33231-33232... aangezien dit Delta-locs zijn, wel bij bijvoorbeeld 37231-37232... want dit zijn Digital-locs.)

Wat je 36743 betreft, de BR89 is de Duitse variant, Märklin slaat hier wel vaker de bal mis in de benamingen. Dit kan je wel wijzigen als je dat wenst, maar geeft geen verschil in de functies of besturing van je loc.
Mogelijk blijft deze loc nu langzaam rijden omdat je loc dit als laatste commando heeft gekregen voor je de stekker eruit getrokken hebt. Ook is het mogelijk dat het adres van je decoder in het verleden gewijzigd werd. Je zal in je MS2 het adres achter deze loc moeten wijzigen naar hetzelfde adres als dat van de Digital-decoder.


Ik kan me inbeelden dat wat ik hier net neergepend heb nogal overweldigend is en heel veel info bevat. Ik heb ook het idee dat de digitale wereld héél nieuw is voor je. Misschien kan je ook eens langs gaan bij een club in je buurt, of je vaste handelaar voor meer informatie. Neem je MS2 en 1 van je locs mee zodat jullie alles samen eens kunnen bekijken. Ik denk dat dit veel meer duidelijk gaat maken dan wat wij hier op het forum ooit gaan kunnen neertypen.
We weten dat er achter duracell veel power zit, maar misschien moet je er toch even een batterijtje uitnemen en langzaamaan opstarten.  ;)

Edit: Geklopt door Steven...  ;D Maar persoonlijke hulp in real life lijkt me idd wel de beste oplossing.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

duracell-batterie

Dag Steven en Jurgen
Ben al heel wat wijzer geworden en zal bij enkele de switchen moeten verzetten. Had ergens in lang verleden problemen en heb er verzet binnenin. Maar na verhuis en uitbreken en weer beginnen opzetten zit alles na vele jaren heel diep voor moment! Wat winkels betreft is er in de buurt niks meer! Eeklo, Sijsele, Gent zijn allemaal weg. Brugge weet ik niet! Ik koop toch meestal 2de hands of ergens onderweg op reis. Heb verschillende gekocht in Bastogne maar die zijn ook gestopt intussen. Vraagje kan ik een nieuwe mobiel station een zwarte aansluiten op mijn oude transfo 60052 of moet ik deze ook vervangen? Kwestie van meer of 10 loc's te kunnen in geven want nu 10 is wel beperkt voor mij! Ik kan al een middagje of 2 verder met deze info en ga deze week de schoevendraaiers boven halen. Ik heb wel interresse en budget voor een nieuwe bediening als die meer loc's in geheugen krijgt! Dan kan ik meteen wat led lampjes mee bestellen want ik werk nog met lampjes van de fietsverlichting. Niet lachen hé! Wat raden jullie aan om huisjes te verlichten? Alvast een dikke merci voor de hulp. Groetjes

ACFI


       
  • De oude Mobile Station 1 kan je niet combineren met de huidige Mobile Station 2 (eerst uitgebracht als een grijze vairant 60653, dan als een zwarte 60657).
    Met de huidige versie van de Mobile Station (de zwarte) kan je tot 40 lokomotieven bedienen.
  • Door europese regelgeving mogen geen producten meer op de markt gebracht worden die werken met een klassieke transfo (de regelgeving is veel en veel complexer maar voor treintjes komt het hier op neer). Je moet dus een netadapter gebruiken om de MS2 van stroom te voorzien. Je kan de oude transfo wel nog altijd gebruik om accessoires van stroom te voorzien dus wissels, lampjes in huizen etc.
  • Bij mijn startset van 2006 zat een speciale aansluitrail om de MS1 aan te sluiten aan de baan. Die kan je niet meer gebruiken. Je hebt nu een railbox/gleisbox nodig. Hier sluit je de MS2 en de voeding op aan. Met de klassieke rode en bruine draad sluit je dan het spoor aan. Op de gleisbox kan je later dan eventueel een tweede MS2 (geen MS1) aansluiten zodat je met twee personen de treinen kan bedienen.
Op de site van Marklin Nederland vind je hier https://www.marklin.nl/producten/productinformatie/modelbaanbesturing/mobile-station-2 veel meer info over de MS2 en ook links naar artikels uit Marklin Magazine met veel meer uitleg en ook praktische voorbeelden.Ik zou je zeker aanraden om eerst de artikels uit MM2020/6 en 2021/1 te lezen.

Op ruilbeurzen is het redelijk makkelijk om quasi nieuwe MS2 + voeding en gleisbox aan te kopen voor een redelijke prijs (minder dan kataloog) maar met corona zijn die er even niet.

Je woont in het Meetjesland (?) dan is Overmere Donk wel al wat verder weg. CC-Rails verkoopt tweedehands materiaal, bij gebrek aan beurzen zou je daar kunnen aankloppen.
Sowieso bij aankoop van nieuw of tweedehands moet je controleren of de firmware versie (dat is de programmatuur opgeslagen in de MS2) een recente versie is. De huidige versie is 3.121 .
De spoorclub AMSAC zit in vormingsstation Gent-Zeehaven. Ik vermoed dat daar ook wel marklinrijders zitten en je eventueel kunnen verder helpen.

ACFI

perk

geklop in snelheid... 'k wou net ook zeggen dat je eens langs cc-rails kan gaan.
Het is niet direct een traditionele trein winkel maar sinds kort doet hij ook nieuw Marklin materieel denk ik.

mijnen CS2 (en een HELE boel andere spullen) komt 2dehands van daar en elke keer als ik ga ligt er wel een of andere bediening te koop.

zeer leuk winkelje om rond te snuisteren. 

Patrick