hoe bouwen jullie een perron van een station

Gestart door den T, 04 december 2021, 21:33:17 PM

den T

dank u wel Koen voor je link.
Ik heb ze gelezen. Uiteindelijk ga ik er wel komen.
groeten
Julien

Dirky

Citaat van: Rangeerduivel op 05 december 2021, 02:00:15 AM
Als ik mij goed herinner heeft een van onze kleinseriefabrikanten hier op het forum een aantal jaren geleden de maten opgenomen met de bedoeling zelf perronboorden op basis van die van Faller te produceren.
ik weet niet hoe ver dit project is geraakt, dus als hij dit draadje leest zal hij misschien wel reageren....
ik stuur hem alvast een PM hieromtrent.

;)

Inderdaad ooit van plan geweest maar net zoals met veel andere zaken denken de meeste modelspoorders dat een kleinseriefabrikant werkt voor 2€ per uur. Als ik nu perronboorden aan de lopende meter moet maken zijn die uit XPS gesneden met een snijdraad...

perronboord by Dirky dyniMo, on Flickr

Koen

Citaat van: den T op 05 december 2021, 13:57:37 PM
Fijn bedankt Peter
het perron zelf bouw je dat op uit bv. MDF?
grtjs
Julien

Ik stabiliseer de boorden en kleef aan de binnenkant een tape. Nadien giet ik het geheel op met een zeer fijn  plaaster die gebruikt wordt in de kunstwereld. De bovenkant werk ik dan af met zeer fijne steentjes. Aangezien het bij mij om een Franse baan gaat, maak ik gebruik van een roodachtige kleur. Deze steentjes (of bijna poeder) koop ik in Frankrijk aan (bijv. Bij Maketis).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

den T

Dag Koen
Bedankt voor je info,
Mijn baan is ook Frans georiënteerd en achter die rode gravel was ook naar op zoek.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen in de bouw van je baan naar Frans voorbeeld . Ik ga zeker  je toppic, in - Ooit zal het klaar zijn- , er op na lezen.
fijne groeten
Julien

Koen

Citaat van: den T op 17 december 2021, 13:02:30 PM
Dag Koen
Bedankt voor je info,
Mijn baan is ook Frans georiënteerd en achter die rode gravel was ook naar op zoek.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen in de bouw van je baan naar Frans voorbeeld . Ik ga zeker  je toppic, in - Ooit zal het klaar zijn- , er op na lezen.
fijne groeten
Julien

Veel plezier en succes met de bouw van je baan. Als ik met iets kan helpen, laat maar weten.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

den T

Hallo Koen

Heb jij misschien een foto van de bovenkant van je perron? Ik heb zelf al wat rode gravel , maar ik denk dat die wat grof is.
Gelukkig nieuwjaar voor jou en iedereen.
Julien

Koen

Dag Julien,

Ook voor jullie de beste wensen voor 2022!
Ik heb snel nog even een foto genomen van het perron alsook van de gravel die ik gebruikte.
Hopelijk ben je er iets mee.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

den T

Hallo Koen
dankuwel
leuke foto, ja mijn gravel is duidelijk grover.
Welke ballast gebruik jij tussen de sporen? dat ziet er knap uit.
ik ben ook bezig met balasten en gebruik materiaal van ER decor(ooit meegebracht van een beurs) maar dat lijkt nu geen echte kiezel. Als ik het nat maak zwellen de korreltjes precies wat op.
Ik ga nu alvast even terug laten opdragen alvorens ik verder ga, om te zien wat het wordt, want zo lijkt het mij, niet goed te komen. Iemand ervaring mee?
groeten
Julien

Klaas Zondervan

Als de korrels opzwellen dan is het geen echte steenslag. Op de website van ER-deco kun je de katalogus downloaden. Daarin wordt niet genoemd van welk materiaal de ballastkorrels zijn, wel dat het lichtgewicht is. Het zou misschien kurkmaalsel kunnen zijn. Ik vind dat zelf geen aanbeveling. Geef de voorkeur aan echte steenslag, dat blijft bij de verwerking beter liggen.

den T

raar materiaal Klaas, want ik kan het tussen mijn vingers verpoederen en dat lukt met echte steentjes toch niet. Ik vermoed ook geen kurk.
Ik verwacht dat ik opnieuw moet beginnen en naar iets beters ga moeten uitkijken.

Michiel

Een perron met rode sintels in schaal N, gemaakt met leempoeder, en een kleurtje gegeven.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Dag Julien,

Ik maak gebruik van grijze ballast van Woodland (mengeling van fijne en middelgrove korrel). Daarna met de airbrush gekleurd.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren