Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

hoe bouwen jullie een perron van een station

Gestart door den T, 04 december 2021, 21:33:17 PM

den T

Beste

ik zoek al een tijdje naar een goede bouwwijze van een perron maar vind nergens alle gezochte info. Ik weet dat de hoogte kan variëren, mijn modelstation is landelijk en secundair . Wat is de gangbare hoogte hier en wat is de afstand tot het spoor?  Hoe bouwen jullie nu zo'n perron op ? ik meen dat er nog geen artikel, daaromtrent, in Modelspoormagazine verschenen is?

alvast bedankt
Julien

Klaas Zondervan

De maximale hoogte en afstand tot het spoor vind je in NEM102
De maten HL1 en BL3 zijn bepalend.

Voor de constructie kun je zelf iets verzinnen, b.v. een op maat gezaagde plaat multiplex of je kunt het perron opbouwen van latjes en karton.
Er zijn ook materialen in de handel om perrons te bouwen, b.v. van Faller of Artitec.

den T

dank u wel , Klaas
hiermee kan ik al van start gaan.
groeten
Julien

RobVille

Hallo,

Omdat mijn perrons vaak in flauwe bogen liggen, maak ik deze zelf. De hoogte bepaal ik aan de hand van de tredes van de wagons. Deze is weer afhankelijk van de hoogte van het ballastbed, code rails, verkanting. De afstand tot het perron is proefondervindelijk. Ik zorg ervoor dat alle locomotieven en wagons de perronkant net niet raken.





Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Klaas Zondervan

Rob, wat je laat zien is de tweede zelfbouwmethode die ik noemde. Een laag karton of andere dunne plaat er op en je heb al een perron.

De hoogte van een perron wordt altijd gemeten vanaf de bovenkant van de spoorstaven. Dus de totale hoogte is altijd hoger.

den T

goeie tip Rob
dank u
mooie modelbaan trouwens
Julien

Rangeerduivel

Als ik mij goed herinner heeft een van onze kleinseriefabrikanten hier op het forum een aantal jaren geleden de maten opgenomen met de bedoeling zelf perronboorden op basis van die van Faller te produceren.
ik weet niet hoe ver dit project is geraakt, dus als hij dit draadje leest zal hij misschien wel reageren....
ik stuur hem alvast een PM hieromtrent.

;)

Koen

@Julien,

Peter Van Gestel heeft destijds een mooie manier van bouwen uitgewerkt en op het forum geplaatst. Het vraagt heel wat werk maar het resultaat mag er best wezen.
Ik heb dezelfde werkwijze gevolgd. Het vraagt geduld en doorzettingsvermogen als je lange perrons hebt (bij mij 3 perrons van 3m50) maar het voordeel is dat je mooie bogen kan maken.
Ik zal het draadje proberen terug te vinden en de link te bezorgen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

den T

Dankuwel Rudy en Koen voor jullie opzoek werk, ik kijk er naar uit.
grtjs
Julien

PeterVG

Hoe eenvoudig een laag NMBS perron bouwen in schaal HO.

We snijden uit evergreen styreenplaat van 0.75 of 1mm dikte een strip. De breedte van de strip is zodanig gekozen dat de bovenzijde van de strip ongeveer 4.6mm boven de dwarsliggers uitsteekt en dit wanneer deze strip langs het spoor geplaatst is.
Op deze strip kleven we langs de voorzijde bovenaan een strip met dikte 1mm /1mm. Dit zal de perronrand worden welke typisch wit of wit/geel gekleurd is.
Indien uitgehard snijden we van deze strip perronstukken welke op schaal 1m meten. Dit is ongeveer 11,7 mm in HO.
Eventueel kan je de stukjes in een basiskleur verven. Ik koos voor Revell 75, een betonkleur.



Om het perron makkelijk te plaatsen lijmde ik de perronstukken op rol aan mekaar. We leggen een lat op uitgerolde papiertape. In de lijm van de tape plakken we de perronstukjes mooi tegen mekaar. De voorzijde van de perronstukjes ligt naar onder gekeerd. We kleven op de achterzijde fijne styreenstripjes als steun. Twee stuks volstaan, één bovenaan en één onderaan.
Het perron kan na uitharden van de tape gehaald worden. Het perron op rol kan mooi in een bocht of recht langs het spoor gekleefd worden.
De afstand van het perron tot de zijkant van het spoor bepaalde ik na rijtesten met rollend materiaal op 4mm.
Ik koos ervoor om een L-profiel uit styreen van 4mm tegen de zijkant van het spoor te lijmen. Tegen de opstaande rand van het profiel lijm ik de perronwand.





Perronboord kleuren

stap 1
De basiskleur werd gegeven met Revell 75 betongrijs enamel.
De zijkant werd dekkend geverfd.
De topboord welke door de NMBS steeds wit gehouden werd kreeg wat drybrush strepen in verschillende dekkingsgraden met de grijze verf. Deze zal later als preshading doorschijnen om het wit te breken.

stap2:
Mig pigmenten in verschillende tinten bruin werden opgebracht en weer grotendeels weggeveegd.

stap3:
Met Vallejo Gloss varnish werd het pigmentpoeder gezekerd.
Hoeft niet echt gloss te zijn maar deze zat in mijn airbrush dus dat ging wat sneller.

stap4:
Als inspiratie voor de juiste tint perronkleur lag het boek reeks 45 van Nicolas collection open op p119.
Een waas van lichtbruin werd over het perron gespoten.
Gemengd uit vallejo air: 71.002 medium yellow (2 druppels) - 71.080 Rust (2druppels) - Vallejo verdunner ( 10 druppels) - Vallejo flow inmprover (1 druppel).
Hiermee werd een licht waas over het perron gespoten met de airbrush.

Stap5:
Met Vallejo Air wit en borstel werd de perronboord bovenaan wit geverfd. De grijze tinten blijven doorschijnen (preshading)

stap 6:
Nogmaals een zeer licht bruin waas spuiten ditmaal vooral over de witte boord om lichte verwering te bekomen.

stap 7:
zekeren met Vallejo Matt Varnisch

Klaar


Koen

Nooit te oud om te leren

den T

Fijn bedankt Peter
het perron zelf bouw je dat op uit bv. MDF?
grtjs
Julien

Metpetergaathetbeter

wij begonnen met de allerbreedste wagon te gaan gebruiken om te zien waar het perron diende te komen, op de clubbaan zijn die van het hoogste type. Anecdote ooit toch een wagon gehad die toch de bovenkant bleek te raken dus wij gebruikten de op één na breedste wagon !

PeterVG

Citaat van: den T op 05 december 2021, 13:57:37 PM
Fijn bedankt Peter
het perron zelf bouw je dat op uit bv. MDF?
grtjs
Julien

Ik gebruik Architectenkarton. Werkt wat handiger dan MDF en zwelt ook niet op.

59erke

Eigenlijk kan je gebruiken wat je wilt  hout, architectenkarton, isolatieplaten enz.

Waar je wel op moet letten is de hoogte van je perron. Laat verschillende soorten wagons, loks, rijtuigen eens passeren want bij sommige rijtuigen durven de uitstekende trapjes wel eens wat breder zijn.

Onderstaande links kunnen wellicht ook wat helpen, is bedoeld voor N maar de tips zijn zeker ook bruikbaar voor HO

https://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/zelf-perrons-maken
https://www.nproject.org/nl/algemene-tips/hoe-bereken-je-de-perronhoogte
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan