Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek

Gestart door oebr, 04 december 2021, 12:54:12 PM

Klaas Zondervan

Het lijkt me dat de ontbrekende maten goed uit de foto zijn af te leiden. Ze zijn volgens mij ook niet erg kritisch.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 december 2021, 21:39:28 PM
Het lijkt me dat de ontbrekende maten goed uit de foto zijn af te leiden. Ze zijn volgens mij ook niet erg kritisch.
Dus als die pinnetjes niet in de vork gaan dan is het OK? Komaan zeg.... Als die pinnetjes te smal zijn, dan slagen ze de openingen in de vork uit na een tijd. Is het nu echt zooooooooo moeilijk om 4 maten van een stuk te meten?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Nou nou, relax. Het was maar een goedbedoelde tip.
Voor mij is het moeilijk om ze te meten want ik heb dit merk niet.

Ik heb de foto een beetje opgeblazen en ik kom voor de pennetjes op een diameter van 1,2 mm. Maar als je ze 1 mm maakt gaat het ook werken. Die pennetjes gaan echt niet de sleuven in de cardanbus uitslaan. Ze rammelen toch niet heen en weer tussen de twee zijkanten?
Volgens mijn meting steken de pennetjes 1 mm buiten de bol. Die maat is zeker niet kritisch, die mag je gerust iets langer maken.

Floris

Citaat van: Havoc op 05 december 2021, 21:42:20 PM
Is het nu echt zooooooooo moeilijk om 4 maten van een stuk te meten?
Jazeker, dat is zo moeilijk. Heb de maten na herhaaldelijk vragen of iemand eens kon meten ook uit een foto gehaald.

Klaas Zondervan

Intussen heb ik mijn nieuwste Roco loc eens uit elkaar getrokken. Daar zit een soortgelijk bolletje in.

diameter van de bol: 4 mm
diameter van de pennetjes: 1,2 mm
lengte over de pennetjes: 6 mm.

Dus precies de maten die ik uit de foto heb gehaald.

Het is weliswaar geen VBV loc, maar het lijkt er op dat die cardankogels eenheidsworst zijn.

OlivierV

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 december 2021, 12:50:40 PM
Intussen heb ik mijn nieuwste Roco loc eens uit elkaar getrokken. Daar zit een soortgelijk bolletje in.

diameter van de bol: 4 mm
diameter van de pennetjes: 1,2 mm
lengte over de pennetjes: 6 mm.

Dus precies de maten die ik uit de foto heb gehaald.

Het is weliswaar geen VBV loc, maar het lijkt er op dat die cardankogels eenheidsworst zijn.

Klaas, heb je per abuis ook het modelnummer van je nieuwste roco-loc? Dan kunnen we het onderdelenblad erbij halen. :)
Had ook al zitten zoeken naar Roco-modellen met metalen kardanbolletje.

@ Floris, plastic opruwen en lijmen is inderdaad een oplossing, maar liever toch iets dat aansluit bij het concept van de jongens van Surbrodt of wat men in het begin bij de 61 en 60 proto deed. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Olivier, het Roco nummer is 52511.
Ik heb meteen het onderdelenblad er bij gezocht: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf
Het gaat om de cardankogel aan de wormzijde. De kogel aan de motorzijde is kleiner, die heb ik niet gemeten.

eve

Citaat van: eve op 04 december 2021, 14:01:31 PM
Zowat een week geleden heb ik een oplossing uitgewerkt voor de VBV55 gebroken tandwielen, zowel voor de "witte tandwielen"-versie, als voor de "zwarte tandwielen"-versie.
Een onderdeel dat niet standaard op de markt verkrijgbaar is, heb ik moeten laten fabriceren. Dat kost enkele dagen tijd.
Als jullie nog wat geduld hebben zal ik mijn oplossing hier aanbieden.

Mvg, Erik.

Het zal nog wat langer duren...

Volgens de beschrijving van het onderdeel was een belangrijke afmeting 2,3 mm. Deze maat heb ik nodig en ik deed een proefbestelling (32 €).
Bij aankomst van het materiaal bleek de maat 2,44 mm te bedragen. Totaal onbruikbaar !

Een hoop grol.
Weg geld.
Weg tijd (nieuwe oplossing zoeken).
Bij niet vinden van oplossing, meer geld weg.

Effe te rade gaan bij Moortgat.

Mvg, Erik


OlivierV

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 december 2021, 09:59:20 AM
Olivier, het Roco nummer is 52511.
Ik heb meteen het onderdelenblad er bij gezocht: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/52511_202197.pdf
Het gaat om de cardankogel aan de wormzijde. De kogel aan de motorzijde is kleiner, die heb ik niet gemeten.
Bedankt Klaas!

Ook de Traxx Lineas van Roco heeft dat bolleke. Ik kijk morgen het materiaal eens na.
https://www.roco.cc/doc/et/1/de/8073214930.pdf
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Belofte maakt schuld.


Links het van biervliet onderdeel met plastic bolletje, rechts het roco onderdeel uit mijn lineas traxx met metalen bolletje (cfr ls models).

Op kleur na ziet het er vrij identiek uit, de as is even dik, tandwiel is hetzelfde.

Enig nadeel, 10,40 euro voor het Roco-vervangonderdeel. https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=135867

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ERVIN

Op een loc van +200€ is 10.40€ nu niet echt een nadeel te noemen hé Olivier , als daar de problemen mee zijn opgelost , graag dan. ;)

krispy

@oliver , heb je het dan eens in de vanbiervliet getest , of in gestoken om te zien dat het gaat ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

OlivierV

Hoi,

Net even 1 wormwiel met kardanbolletje in de 2316 gestoken. Dat werkt PRIMA (paar rondjes op de treinbaan, past ook prima).



Citaat van: ERVIN op 09 december 2021, 18:00:48 PM
Op een loc van +200€ is 10.40€ nu niet echt een nadeel te noemen hé Olivier , als daar de problemen mee zijn opgelost , graag dan. ;)
Ervin, het is 2x 10,40, dus 20,80 euro per loc extra, op een loc die uit de winkel € 250 kost. Het had natuurlijk direct goed kunnen zijn dan hadden we die kost kunnen vermijden. Misschien als de locs wat zakken in prijs, naar 220 euro voor een analoge bijvoorbeeld, dan komen we met onze onderdelen op dezelfde prijs uit als vroeger maar zal hij blijven rijden. :)
Die discussie moeten we hier wel niet voeren natuurlijk.


Misschien kunnen we bij Roco een groepsaankoop doen? Zelf heb ik reeds 4 locs (dus bijna 84 euro)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ERVIN

Ja daar heb je natuurlijk ook gelijk in Olivier , het zou in eerste instantie niet mogen. En inderdaad je hebt 2 van die dingen nodig , daar had ik ook niet aan gedacht. :-[

En 4 locs  , dan loopt het natuurlijk snel op.