technische draad: Supering / Verbetering VBV 55 - 22 - 23 - 25 aandrijfmechaniek

Gestart door oebr, 04 december 2021, 12:54:12 PM

oebr

Dit is een niet-emotioneel draadje waarin we gaan proberen om mogelijkheden te vinden of desnoods te ontwikkelen om de aandrijvingen van de VBV reeksen 55-c18 en reeksen 22-23-25 te verbeteren voor intensief gebruik.

Gelieve reacties op de service of de mankementen van de basismodellen verder te plaatsen in het draadje 55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.0.html

Hier alleen suggesties voor oplossingen en/of technische bemerkingen posten aub.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

reeks 55 / c18:

oplijsting van zwakke punten:

- barsten in tandwieltjes - ook bij de tweede reeks bogies:

ter illustratie deze post van Arno:

Citaat van: AFB op 19 december 2020, 15:19:18 PM


Het tandwiel bovenin is gebroken maar dat is helaas op de foto niet te zien. Ik heb de as omgedraaid zodat er maar 2 assen aangedreven blijven. De originele plaats van deze en alle andere assen die ik kapot had was in het midden.


Dit is het gescheurde tandwiel. Het betreft de scheur op 12 uur. Sorry dat ik geen betere foto heb.

Vriendelijke groeten,

Arno

- gebarsten bogies:  allicht minder makkelijk op te lossen dan tandwieltjes en assen vervangen.



Citaat van: evan op 02 november 2021, 21:59:05 PM
Bon hier gaan we...


Eerste generatie B-Models 55:  (As 2.35mm)

IMG_1201 by Evan Daes, on Flickr

Amerikaans systeem tandwielen met reeds een vervangen tandwiel.  En dat is een heel ander materiaal dan het origineel en ik heb er in m'n Canadese locs goede ervaringen bij.
IMG_1204 by Evan Daes, on Flickr

Origineel gebarsten tandwiel:
IMG_1207 by Evan Daes, on Flickr


Recente Generatie 55 en 1800 CFL:  (As 2mm)

IMG_1202 by Evan Daes, on Flickr

IMG_1205 by Evan Daes, on Flickr

Hier geen problemen mee qua tandwielen, maar wel problemen op K-wissels want dit is zogezegd een 3 rail model dat uitvoerig getest is... NOT!



Leuk he als je treinen door een Chinees laat maken en er zelf geen jota van kent.  Dan hebben de Chinezen je goed liggen en ook je klanten  >:(
Maar goed voor de rest stopt hier m'n bijdrage en over het her-motoriseren van de AM motorstelletjes deel ik later nog wel wat. 

Groeten,

Evan
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

suggesties van forumleden ivm dit probleem:

- volle assen (met isolatie nabij de wielen) gebruiken zodat een tandwiel op de as zit ipv er deel vanuit te maken

- andere kunststof ?

mogelijkheid repliceren https://www.diametal.be/reverse-engineering/


- metalen tandwieltjes gebruiken --> alle tandwielen moeten dan vervangen worden



Citaat van: evan op 24 december 2020, 08:28:47 AM

Dat is dus het oude bekende Amerikaanse systeem van meer dan 30 jaar oud (Athearn en Life Like P2K).  Dus zeker 20 Jaar geleden kenden ze het probleem van de gebarsten tandwielen en was het een bekend probleem door inferieur Plastic.  Ik weet niet hoe lang VBV hun modellen met dit principe bestaan, maar de keuze van systeem en product was dus niet optimaal.  Precies of hun Chinese leverancier oud spul wilde slijten aan een "onwetende" Belg   ::)


A-Line is destijds op de kar gesprongen om de klanten van Athearn en Life Like bij te staan met betere kwaliteit tandwielen.  Walthers heeft de P2K lijn van Life Like overgenomen en heeft de tandwielen ook verbeterd.

_   Artikel.  A-Line #40005

Eens mn atelier hier in orde is zal ik mn VBV 5510 eens uit elkaar gooien en zien of die A-Line onderdelen passen.

Voor mensen die zelf al ns willen proberen...   https://www.rd-hobby.de/Catalog/Detail/96509

Citaat van: Alberke op 25 december 2020, 14:44:04 PM


Vooral de manier van monteren; een tandwiel op een te grote as persen is heel simpel in de productie, maar geeft na een tijdje dus de bekende problemen. Een beter systeem bestaat er in om de as te voorzien van "tandjes", zodat het tandwiel vastbijt als het er op  geschoven wordt. Op die manier staat het niet meer onder druk, maar ja, dat kost weer tijd in de productie om die as te maken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Reeks 23:

zwak punt en suggestie voor oplossing:

Citaat van: OlivierV op 26 december 2020, 13:56:56 PM
Ik ben wel benieuwd naar de definitieve oplossingen.

Voor de 23ers is het heel simpel, ga terug naar dat metalen kardankopje zoals vroeger het geval was, dan ben ik ervan overtuigd dat hier quasi geen uitval meer zal zijn.
Zoals onderstaand vergelijk duid. Graag terug de oplossing zoals ze werd toegepast in 6102 en 60 proto locs, uiterst duurzaam. Ook gebruikt ls models nog steeds dit beproefd concept bij hun nieuwe producent.





Deze suggestie is uiteraard sterk, volgende uitdaging:  wie produceert/de de degelijke cardans die in de 60-reeks zitten en is deze bereid om hiervan enkele honderden los te verkopen van het model dat de 23-reeks nodig heeft.

andere interessante suggestie

Citaat van: OlivierV op 27 december 2020, 23:01:16 PM
Toevallig stootte ik nog op zo'n cardanballetje in messing. Goed om in het achterhoofd te houden. Vervangstuk voor locs van overland models met faulty cardan tips ...

http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Floris

Goed idee, dit draadje. Even een dubbele deur tussen t cafe en de werkplaats zetten.  :P

De barstende zwarte plastic cardanbolletjes werden ook door roco gebruikt rond 2000 volgens mij. Daar is toen een steviger half doorzichtig plastic versie als vervanging voor gekomen, later kregen locs standaard zo'n metalen kogeltje als op oliviers foto, ook zelfde diameter enzo. Roco is aardig betrouwbaar qua onderdelenlevering dus ik zou daar eens gaan kijken.
Op zich kun je zo'n gebarsten kogeltje best blijven gebruiken als je de as opruwt en t kogeltje met wat lijm op de opgeruwde as plakt, dat gaat vaak jarenlang goed, dus of ik zelf de moeite zou nemen nieuwe kogeltjes te gaan regelen... ik weet t niet.

Wat betreft de 55 late versie, dus met tandwielen uit het midden: Wat ik zou gaan proberen is de astandwielen vervangen door de athearn-vervangingstandwielen. Die komen in het midden uit, maar als ik naar de andere tandwielen kijk kun je die gewoon omdraaien, zodat ze ook (min of meer) in het midden zitten. daarvoor moet het hele draaistel uit elkaar en het zou me niet verbazen als er dan hogerop in het draaistel problemen ontstaan, maar wie weet is daar ook wel een oplossing voor te vinden, als iemand zoiets eens wil gaan proberen en daar een verslagje van wil maken denk ik graag mee. Wie er zin heeft zo'n loc es mee te nemen naar utrecht is uiteraard welkom, maar dat zal voor de meesten hier wellicht wat ver zijn.


eve

Zowat een week geleden heb ik een oplossing uitgewerkt voor de VBV55 gebroken tandwielen, zowel voor de "witte tandwielen"-versie, als voor de "zwarte tandwielen"-versie.
Een onderdeel dat niet standaard op de markt verkrijgbaar is, heb ik moeten laten fabriceren. Dat kost enkele dagen tijd.
Als jullie nog wat geduld hebben zal ik mijn oplossing hier aanbieden.

Mvg, Erik.

Dirky

Mijn eerste oplossing bestaat hieruit de twee stukjes as te vervangen door een doorlopende geïsoleerde as. Zo wordt het tandwiel niet meer verkeerd belast. Probleem "nu" is gewoon de prijs. Voor een andere toepassing heb ik ooit dergelijke asjes laten produceren en de prijs was amper een halve euro mits bestelling per 1000...

Mijn tweede oplossing is het aanbrengen van een dunwandige "bus" over de uiteinden van de tandwielbus. Probleem is weer de prijs, tenzij er 1000 gemaakt worden.

Ik heb nog een derde idee maar 'k heb geen slechte loc dus kan ik dat niet uitproberen...

...

ronny-vdv

Citaat van: oebr op 04 december 2021, 13:23:16 PM

andere interessante suggestie voor de reeksen 22, 23 en 25

Citaat van: OlivierV op 27 december 2020, 23:01:16 PM
Toevallig stootte ik nog op zo'n cardanballetje in messing. Goed om in het achterhoofd te houden. Vervangstuk voor locs van overland models met faulty cardan tips ...

http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html
Zouden de cardanbolletjes van dccdecoderservice dezelfde afmetingen hebben als het plastieken exemplaren van VBV?
Mvg,

ronny-vdv

Metpetergaathetbeter

de gaatjes bleken niet met de assen te passen heeft Olivier me een tijdje terug verteld

oebr

Dankjewel voor deze zinvolle reacties.

Het is coronagewijs niet het moment om bij elkaar te komen, maar we kunnen in het prille voorjaar dat toch eens bekijken (ik heb waarschijnlijk alle modellen / jaargangen beschikbaar en wil ze gerust mee brengen - ben me niet bewust van mankementen, het zijn op dit moment vitrinemodellen, maar eens op de testbank... ?), tenzij Erik er binnenkort al is geraakt met z'n onderzoek. Dan kunnen we beter investeren in zijn al uitgewerkte oplossing. Tenminste voor de tandwielen van de twee 55-reeksen.

Wat de cardan-balletjes voor de 23ers betreft wel sneu nieuws dat ze niet passend zijn.
Nu, het probleem is niet dat er geen degelijke uitvoeringen bestaan, ik lees dat deze in de reeks die samen met de vrienden uit Sourbrodt uitgebracht werden wel werden toegepast. Indien de complete cardannekes uit die reeks ook passen in recentere producties komt het er op aan van die (of de producent er van) dan te vinden en een batch aan te kopen. Of ?

Nu we toch bezig zijn zou ik en passant ook suggereren dat we de motoren van beide modellenreeksen eens bekijken en toekomstgewijs kijken of daar passende vervangmodellen voor bestaan. Niet dat er actueel een probleem mee is, maar het is uiteraard wel zo dat indien we deze fraaie modellen voorbereiden op intensief gebruik ook deze motoren allicht niet zo taai zouden kunnen blijken als bvb. de Maerklin-motoren. Evan gebruikt om deze reden op de baan in TW uitsluitend modellen van Maerklin, en dat is toch een teken aan de wand.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

ik denk dat de motoren niet in problemen gaan komen maar veeleer de aandrijving van de motor naar de baan, maar ja waarom ook niet ?

Havoc

Kan er voor dat plastieken bolletje iemand eens de maten geven?
diameter bol =
diameter as waar de worm opzit =
diameter kleine asjes =
lengte over de kleine asjes =
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Is al eerder voorbij gekomen:
diameter 4mm, asdiameter 2mm, Roco 108614 (plastic, maar stevig) of een metalen bolletje (weet ik zo geen nummer van) zou moeten passen, maar t gebarsten kogeltje op de opgeruwde as lijmen gaat ook lang goed. De tandwielen voor de tweede serie 55 zijn t meest serieuze probleem.

Floris

Citaat van: oebr op 05 december 2021, 13:26:56 PM
Nu we toch bezig zijn zou ik en passant ook suggereren dat we de motoren van beide modellenreeksen eens bekijken en toekomstgewijs kijken of daar passende vervangmodellen voor bestaan. Niet dat er actueel een probleem mee is, maar het is uiteraard wel zo dat indien we deze fraaie modellen voorbereiden op intensief gebruik ook deze motoren allicht niet zo taai zouden kunnen blijken als bvb. de Maerklin-motoren. Evan gebruikt om deze reden op de baan in TW uitsluitend modellen van Maerklin, en dat is toch een teken aan de wand.
Mijn ervaring bij miniworld is dat de motor van een loc vaak langer meegaat dan de rest van t mechaniek, tegen de tijd dat de motor het begeeft is vaak de worm al eens vervangen en zijn de wielen compleet versleten. Nou is de slijtage bij miniworld niet alleen veel groter dan normaal modelbaangebruik maar ook anders van aard (meestal slijt een loc bij een hobbyist thuis vooral door het in de doos liggen, met langzaam uithardend vet dat kruipt waar t niet gaan moet etc).... de enige motoren die t wel snel begaven waren marklinmotoren, de lagers hielden t steeds een paar maanden en dan was t ellende. Bij rocomotoren gebeurde er ook wel rare dingen, koolborstels die harder bleken dan de collector (en dus dwars door de collector heen sleten) bijvoorbeeld,. al hielden die t vaak wel een paar jaar uit, t meest onvernietigbaar bleken eigenlijk merkloze chinamotortjes. Klinkt onverwacht misschien maar ergens ook wel begrijpelijk, als een modelspoorfabrikant motoren maakt gaat t om kleine aantallen en krijg je een minder geoptimaliseerd ontwerp dan bij een fabriek die alleen maar miljoenen motortjes maakt.

Havoc

Citaat van: Floris op 05 december 2021, 18:37:48 PM
Is al eerder voorbij gekomen:
diameter 4mm, asdiameter 2mm, Roco 108614 (plastic, maar stevig) of een metalen bolletje (weet ik zo geen nummer van) zou moeten passen, maar t gebarsten kogeltje op de opgeruwde as lijmen gaat ook lang goed. De tandwielen voor de tweede serie 55 zijn t meest serieuze probleem.

En wat is de diameter van de kleine asjes en de lengte gemeten over die asjes? Het is nog niet voorbijgekomen, er heeft nog niemand die dingen eens echt opgemeten. Hoe kan je dan weten of iets kan passen? Dus:

diameter bol = 4mm
diameter as waar de worm opzit = 2mm
diameter kleine asjes = ????
lengte over de kleine asjes = ???
Met vakantie voor onbepaalde duur.