Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MTB wisselmotoren

Gestart door Havoc, 02 december 2021, 15:01:57 PM

Havoc

Heeft er iemand ervaring met die wisselmotoren? Mijn Tjechs is niet zo schitterend... En de vertaling van Google helpt maar een beetje.

Welk type heb ik nodig zodat ik kan sturen met een logisch niveau (liefst 5V of 3.3V) dat constant is (dus geen impuls)? Ik dacht een MP6 maar ben helemaal niet zeker. Maakt me niet uit of het signaal positief of massa is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Je bedoelt MTB?  ;)
Ze hebben ook een Engelstalige website, misschien helpt dat.
https://www.mtb-model.com/pages/mp5.php?lang=en

Havoc

Inderdaad MTB, heb het aangepast.

Jouw link geeft de MP5 in het engels, maar als ik dan opzij MPx klik dan krijg ik enkel Tjechs... https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=en Nochtans, in de link staat "lang=en" maar dat lijkt niet echt te werken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Hé, dat is raar, heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Als je op MPx klikt, en dan een bepaald nummer kiest, b.v. MP1, dan krijg je zowel Tsjechische als Engelse tekst. En daar kun je doorklikken naar de Engelse handleiding.

Klaas Zondervan

Krap, ik zie nu dat het alleen bij MP1 zo werkt. Heb geprobeerd om in de url de letters CZ te vervangen door EN, maar dat werkt niet.
Rare zaak, ik heb daar vroeger wel eens gekeken en toen kreeg ik alles in het Engels.

gekendevent

als je duits kan dan is die te downloaden.Heb ze hier liggen en daar zit ook de duitse handleiding bij.Ze werken allemaal met 8-16 volt AC of DC
oud gekende telefoon

Havoc

Citaat van: gekendevent op 02 december 2021, 15:25:39 PM
als je duits kan dan is die te downloaden.Heb ze hier liggen en daar zit ook de duitse handleiding bij.Ze werken allemaal met 8-16 volt AC of DC
Ben niet zo sterk in het Duits maar het is véél beter dan mijn Tjsechs!

De MP6 is dus impuls gestuurd naar massa. Zal wel lukken dan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 02 december 2021, 15:53:40 PM
Ben niet zo sterk in het Duits

https://www.deepl.com/nl/translator

Veel beter dan die van Google...  8)
Maar je hebt die link ooit van mij al eens gekregen dacht ik! ::)

;)

C.B.

Ik heb de MP5 (geel) en MP6 (groen) in het bezit.
De MP5 :kun je aansturen als elektro-magnetisch of als wisselmotoren.
Alleen zorgen dat de voedingsspanning en schakeltijd zeker voldoende is , want ander is de kans groot dat de omschakelcontacten niet worden bereikt , en de wissel niks meer doet. (bij mij rond de 15V=)
De MP6 zijn dan weer puls gestuurd , voor de rest is de werking hetzelfde.
Ook polarisatie van het puntstuk niet vergeten en standaard staat de verstelweg op 6mm.

Oja , ook een goede tip : vervang de steldraad die erbij zit , door een smallere variant (want deze zijn te dik en stroef) ,  ik heb deze besteld bij conrad : Verenstaaldraad 1000 mm lang en 0.8 mm dik merk Reely.
Ik heb al mijn (onbetrouwbare) Tillig wisselmotoren eruit gezwierd , en vervangen door deze krachtige exemplaren van MTB.



Van links naar rechts bij mij:
- blauw : rijspanning rijdraad voor wisseltong
- bruin : rijspanning rijdraad voor wisseltong
- wit : juiste spanning naar het puntstuk wissel
- oranje : stuurspanning wisselsturing
- rood : + spanning van wisselsturing
- geel : stuurspanning wisselsturing.
-
Groetjes.
Claudio.

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 02 december 2021, 17:17:35 PMMaar je hebt die link ooit van mij al eens gekregen dacht ik! ::)

Klopt, maar ik denk er niet echt aan. Had ook gewoon geprobeerd om de site in het engels te zetten, niet direct gezien dat er een duitse versie was. Duits is in Tjechië wel gekend alhoewel ze het liever niet praten. Nu moet ik zeggen dat de duitse versie van de website wel goed werkt (toch wat ik geprobeerd heb) en goed verstaanbaar was. Mijn duits is "schoolduits".

Citaat van: C.B. op 02 december 2021, 18:03:16 PM
Ik heb de MP5 (geel) en MP6 (groen) in het bezit.
De MP5 :kun je aansturen als elektro-magnetisch of als wisselmotoren.
......
Oja , ook een goede tip : vervang de steldraad die erbij zit , door een smallere variant (want deze zijn te dik en stroef) ,  ik heb deze besteld bij conrad : Verenstaaldraad 1000 mm lang en 0.8 mm dik merk Reely.
Ik heb al mijn (onbetrouwbare) Tillig wisselmotoren eruit gezwierd , en vervangen door deze krachtige exemplaren van MTB.
Bedankt om je ervaring te delen en de tip.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 02 december 2021, 21:29:31 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 02 december 2021, 17:17:35 PMMaar je hebt die link ooit van mij al eens gekregen dacht ik! ::)

Klopt, maar ik denk er niet echt aan. Had ook gewoon geprobeerd om de site in het engels te zetten, niet direct gezien dat er een duitse versie was. Duits is in Tjechië wel gekend alhoewel ze het liever niet praten. Nu moet ik zeggen dat de duitse versie van de website wel goed werkt (toch wat ik geprobeerd heb) en goed verstaanbaar was. Mijn duits is "schoolduits".

denk je dat mijn Duits beter is misschien ;D

;)

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 02 december 2021, 21:34:37 PMdenk je dat mijn Duits beter is misschien ;D
Ik zou het niet weten. Maar het zou me niet verbazen! Ik heb de 2 laatste jaren van het middelbaar duits onderwezen gekregen, 1 uur per week. Eerste jaar was nog ok. Het 2-de jaar heeft de leerkracht een hartaanval gekregen in de les (niet de groep waar ik in zat). De vervanger die na enkele maanden kwam heeft ons eerder geleerd hoe je kon herkennen dat de staatsveiligheid achter je aanreed dan kennis van de duitse taal.  :-X
Met vakantie voor onbepaalde duur.

filosoofke

Citaat van: C.B. op 02 december 2021, 18:03:16 PM

Ik heb al mijn (onbetrouwbare) Tillig wisselmotoren eruit gezwierd , en vervangen door deze krachtige exemplaren van MTB.

Van links naar rechts bij mij:
- blauw : rijspanning rijdraad voor wisseltong
- bruin : rijspanning rijdraad voor wisseltong
- wit : juiste spanning naar het puntstuk wissel
- oranje : stuurspanning wisselsturing
- rood : + spanning van wisselsturing
- geel : stuurspanning wisselsturing.
-
Interessant. Ik heb drie wissels uitgerust met ondervloerse Tillig wisselmotoren maar die maken zo een kabaal dat ik de volgende wissels met MTB motoren wil bedienen. Ondertussen 10 MP5 motoren aangekocht maar aan het schema kan ik niet aan uit  ???
Zitten al die kabels geconnecteerd op dezelfde (onderste) rij?

Peter

De beste wisselmotoren die ik op mijn oud baantje heb gehad waren die van Weinert. Redelijk van prijs, stevig en vlot onder je wissels te bouwen.

https://weinert-modellbau.de/shop/mein-gleis-h0/weichenantrieb-mit-esu-servo-motor-detail
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Staat de functie van de pin niet op de connector waar de draden in moeten?

Anders:
- boven op de motor staan de aansluitingen gedrukt
- houd de motor met de schuiver naar je toe zodat de tekst leesbaar is
- de rij links is de uitleg van de bovenste rij pinnen (zoals je nu de motor vasthoud) en de rij rechts is de onderste rij pinnen

Je kan de connector met de draden maar op 1 manier insteken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.