Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

marklin mobile station

Gestart door dancer, 10 november 2006, 13:18:39 PM

dancer

Help,..
ik heb net gekeken betr. het mobile station op de marklin site.. dit ga ik me binnenkort ook aanschaffen om dan de locs digitaal te beheren, gecombineerd met analoge besturing van seinen en wissels..

De uitleg is wel niet zo ruim.. wie heeft positieve en/of negatieve ervaringen met het mobile station..
de handleiding zegt dat men 3 locs max kan laten rijden..maar als je een 2de transfo aansluit kun je dus tot 10 locs laten rijden?als je een 2de mobile station aansluit, hoeveel locs kun je dan max in een keer laten rijden??

Ik neem aan dat je (zoals marklin site vertelt) op de baan 10 locs kunt beheren, maar enkel 3 kan laten rijden (anderen staan stil..)

Met dank bij voorbaat voor meer duidelijkheid...

Klaas Zondervan

Hoeveel treinen je tegelijk kunt laten rijden hangt er van af hoeveel stroom ze trekken. Het aantal varieert van 2 tot 5.
Aansluiten van een extra trafo of een extra mobile station zal niet helpen. De rijstroom wordt nl. alleen maar geleverd door het eerste mobile station, dat is degene die als master is aangesloten. De tweede werkt als slave, en dient alleen maar als bedieningsstation, maar levert geen stroom aan de baan.

dancer

dank voor het snelle antwoord..dat was zo snel als de ICE!!!
Maar je mag dan wel nog een andere transfo aansluiten op de rails? voor meer kracht..??  
in de marklin site staat "dat men tot 10 treinen kan laten rijden..."dus is dit gewoon nonsens dan??of bedoelt men ermee dat 10 treinen op de baan gelijktijdig kunnen staan (niet rijden) en zo worden beheerd op de baan..??

Anarchy

Maximum 10 loc's in het geheugen van het MS. Dus 10 loc's op de baan direct aan te sturen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dancer

Maar je mag dan wel nog een andere transfo aansluiten op de rails? voor meer kracht..??  

Nee, je mag nooit een andere transformator op de rails aansluiten. Alle stroom voor de treinen moet via het mobile station lopen. De spanning op de rails is bij digitaal nl. een speciale gecodeerde spanning, die heel anders is dan de spanning die uit een transfo komt.
Die twee spanningen mag je niet koppelen.

Greg

citaat:
Geplaatst door dancer

dank voor het snelle antwoord..dat was zo snel als de ICE!!!
in de marklin site staat "dat men tot 10 treinen kan laten rijden..."dus is dit gewoon nonsens dan??of bedoelt men ermee dat 10 treinen op de baan gelijktijdig kunnen staan (niet rijden) en zo worden beheerd op de baan..??

10 treinen op de baan zoals Anarchy al zei en afhankelijk van de gebruikte functies e.d. 2-5 locs met het Mobil uit de startsetten of 6-9 ook afhankelijk van de functies met het appart verkrijgbare mobil.
Maar dit is theorie, want dan komt de stroomvoorziening tekort bij 8-9 locs. Dus eigenlijk is 7 locs een maximum als je het vlot wil laten verlopen.
Maar let hierbij wel op want vaak worden de mobils uit de setten genomen en dan appart doorverkocht.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Frans HOOYBERGHS

Citaat uit de handleiding van de "Mobile Station"

Gebruiksmogelijkheden van het Mobile Station
Los apparaat 60652, apparaat uit Spoor 1 - startsets:
 Geschikt voor M?rklin H0 en 1.
 Maximale uitgangstroom: 1,9 A (met Transformer 60052).
 Aansluiten alleen via de speciale aansluitbox.
 Nummer in de bodem van het apparaat: ?60651? (!)
Apparaat uit de M?rklin H0 - startsets:
 Geschikt voor M?rklin H0.
 Maximale uitgangsstroom: 1,2 A (met Transformer 60052).
 Aansluiten alleen via de speciale aansluitbox.
 Nummer in de bodem van het apparaat: ?60652?.
De uitgangsstroom is voldoende voor 2-3 rijdende locomotieven.
Door rijtuigen met binnenverlichting, ingeschakelde rookgeneratoren,
ingeschakelde geluidsmodules e.d. kan dit aantal verminderen.
Voor modelbanen met meerdere verbruikers is het
Central Station beter geschikt. Het Mobile Station kan dan weer
als rijregelaar worden gebruikt.

Duidelijker kan volgens mij niet.

In de Modeltrein Academie staan 10 treinen op de baan, die met twee Mobile Stations (uit startsets) worden gestuurd, en daar kunnen dan 4 treinen rijden. In Mechelen hadden we 17 treinen op de baan, en reden er minstens 4, maar meestal zelfs meer treinen. We gebruikten nog wel een booster. Sturen deden we met ??n Central station en daaraan gekoppeld 4 Mobile Stations.

10 treinen laten rijden, op het zelfde moment? Je moet een mooie en grote baan hebben, en 10 ogen om ze in het oog te houden, of niet?

Greg

10 treinen rijden is niet haalbaar uiteindelijk toch niet voor iemand die zonder pc rijd en via mobil, want grote banen met mobil bestaan gewoon niet.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

dancer

dus het mobile station apart verkrijgbaar is beter dan het mobile station in de startsets als ik de reactie lees???  Daarvan wist ik niets..   ze zouden het bij marklin moeten mogelijk maken dat 2 mobile stations samen ervoor zorgen dat er een verdubbeling is van de rijcapaciteit van 1 mobiel station...

Anarchy

citaat:
Geplaatst door dancer

dus het mobile station apart verkrijgbaar is beter dan het mobile station in de startsets als ik de reactie lees???  Daarvan wist ik niets..   ze zouden het bij marklin moeten mogelijk maken dat 2 mobile stations samen ervoor zorgen dat er een verdubbeling is van de rijcapaciteit van 1 mobiel station...

Dan gaan er meer kiezen voor de goedkope 2x Mobile Station oplossing dan voor een Central Station, daarmee doen ze zoiets niet denk ik.

dancer

ik heb net gekeken op www.marklin.de (produkten)..
er is een startpakket met ice trein met 18 volt transfo en mobile station...
ik heb nergens gezien dat de mobile stations van de startpakketten slechter /anders zijn dan de mobile stations die je apart kan kopen..
maar wel is die transfo van het startpakket ice train nogal zwak..dus zou het hierdoor komen dat men maar enkel treinen kan besturen, en dus als men een andere transfo gebruikt van 60 v dan zal men meerdere treinen kunnen laten rijden??

groeten

INFO

citaat:
maar wel is die transfo van het startpakket ice train nogal zwak..dus zou het hierdoor komen dat men maar enkel treinen kan besturen, en dus als men een andere transfo gebruikt van 60 v dan zal men meerdere treinen kunnen laten rijden??

HELP!!!

Hou mij vast, voordat ik met dingen ga gooien.

IGNORE
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Dancer,

er zijn tussen die twee soorten mobile stations twee verschillen

Verschil 1: die uit de startset kan 1,2 ampere leveren, de los verkrijgbare kan iets meer, nl. 1,9 ampere.

verschil 2: het artikelnummer. [:D]

dancer

ah maar ik heb gecheckt voor de verschillen in artikelnr op de marklinsite, maar niet gevonden...
dus als ik de mobile station apart koop dan kan ik ook een ouwe marklintransfo van 60 of 32 v ermee combineren voor de toevoer van stroom??

wel fars dat dat niet duidelijk is op de marklinsite...

en dan denk ik ook dat vele mensen de mobile station van de startset verkopen voor de prijs van de mobile station die apart te koop is...

volgende aankoop wordt dan mobile station apart dan...misschien

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dancer

....dan kan ik ook een ouwe marklintransfo van 60 of 32 v ermee combineren voor de toevoer van stroom??

Je bedoelt waarschijnlijk 60 of 32VA.

Wel, de zwaarste versie van het mobile station kan 1,9A leveren bij 18V.
Dat is dus 18V x 1,9A = 34VA.

Een trafo van 32VA is dus een goede keus. 60VA heeft geen zin, want dat vermogen kan het mobile station toch niet verwerken.

Ik begrijp dat je op zoek bent naar een mogelijkheid om met je mobile station meer treinen tegelijk te laten rijden. Maar dat is vergeefse moeite, er zit gewoon niet meer in. Je moet gewoon accepteren dat de mogelijkheden beperkt zijn.