Zijn analog locomotieven stofgevoelig of minder dan bij de digitale versies.

Gestart door dibbetje, 23 november 2021, 18:40:12 PM

dibbetje

Ik had ongeveer 10 jaar geleden voor een tweetal maanden een N-baan met 2 nieuwe digitale locomotieven,  na ongeveer 3 weken hield er ene het al voor bekeken en de andere reed met horten en stoten. De spoorstaven waren proper gehouden met wasbenzine, zelfs na de rails nogmaals te reinigen was het resultaat hetzelfde als voorheen. Met de twee locomotieven naar de handelaar om ze daar te laten nakijken, enkele stofjes op de lipjes die contact met de wielen maakten waren de oorzaak.
Dit was voldoende voor mij om de hele handel te verkopen en terug in schaal H0 te beginnen.  Nu waren de digitale H0 locomotieven ook wel iets gevoeliger aan stof dan tegen de analoge die ik vroeger had, maar niet zo erg als met de N locomotieven.
Wegens plaatsgebrek is H0 zo goed als geen optie en overweeg ik om in schaal N terug te beginnen maar dan wel analoog. Zijn deze ook zo stofgevoelig als de digitale versie of valt dit geweldig mee mits de railstaven proper gehouden worden?
tot op de trein

Rangeerduivel

Ik snap niet waar je het woord "stofgevoelig,, hier vandaan haalt...
(sleep)kontakten moeten proper en stof en pluisvrij zijn, of het nu analoog, digitaal, schaal N of schaal HO is, maakt allemaal niks uit.  ::)

;)

Alberke

De contacten zijn bij N natuurlijk veel kleiner, dus gevoeliger voor vuil
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Schaal N locomotiefjes zijn inderdaad iets gevoeliger voor stof en vuil dan H0 locomotieven. Het geringe gewicht drukt de wielen minder stevig tegen de rails. De contacten zijn fijner, dunner en drukken met minder kracht tegen de wielen. Ze slijten sneller door en verbuigen makkelijker. Maar mits goed onderhoud is het bij te houden. Het verzwaren ven de locjes helpt goed, en ervoor zorgen dat alle mogelijke wielen sleepcontacten hebben, helpt ook.

En of je nu analoog rijdt, of digitaal, het maakt op zich niet uit. We hebben wel de neiging om digitaal trager te willen rijden, en te verwachten dat een loc steeds en overal kan kruipen. En in N is kruipen niet zo evident. Alles moet echt wel in orde zijn.

Het grootste verschil tussen analoog en digitaal zit 'm uiteindelijk nog in de kortsluitbeveiliging. In analoog strekt de loc soms eens een vonkje op een wissel of kruising, maar rijdt lustig verder. Een digitale centrale vliegt er dan meteen uit en legt alles spanningsloos. In digitale operatie moet je echt alle microkortsluitingen wegwerken. En dat is misschien wel het grootse verschil tussen digitaal en analoog rijden.

Dus, (her)begin je in N, hou er rekening mee dat het wat minder elektrisch contact steeds aandacht zal vragen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik kan voorgaande reacties enkel maar bijtreden en de problemen die je vernoemt heb ik ook meegemaakt, maar uit praktische ervaring kan ik wel wat toevoegen.

- Oudere loks zijn beter dan nieuwe...  simpelweg omdat deze meestal een hoger gewicht, grotere motor en meer aangedreven wielen hebben.
- Koop een goede poetstrein (bestaande uit stofzuiger, wagentje met railgum en eventueel eentje dat met wasbenzine poetst getrokken door een oude zes-asser) die je enkele rondjes laat rijden na een tijdje inactiviteit.
- Railmateriaal is ook een belangrijke. Ik heb vooral slechte ervaring met fleischmann rails maar ik ben dan weer lovend over Peco.
- Voorzie een ringleiding onder de baan en voedt elk stukje rail. Zeker niet vertrouwen op de railschoentjes.

Dus echt niet twijfelen om naar N over te stappen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dibbetje

Bedankt voor de snelle reacties, ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden.
tot op de trein

BC911

Mijn persoonlijke ervaring is eigenlijk dat al het hedendaagse N-materiaal allemaal heel betrouwbaar is wat stroomafname betreft. Zowel de recent uitgebrachte 77-reeks van Hobbytrain, als de Traxxen van Arnold of de Vectrons van Fleischmann doen het hier allemaal voortreffelijk op Kato sporen.
Af en toe de sporen en de wielen + contacten van de loc eens reinigen, en vervolgens uren rijplezier  ;).
Ik zou daar zeker niet de keuze analoog of digitaal van laten afhangen. Digitaal heeft zoveel voordelen op langere termijn.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

eve

Wat ik hier niet gelezen heb :
- de spanning op de rails is bij digitaal (beperkt instelbaar) 16 V (blokspanning).
- bij analoog variƫrend van 0 V tot circa 12 V.

Een hogere spanning heeft normalerwijze minder last van een "hindernis".

Maar alles zuiver houden is de eerste regel.

Mvg, Erik.

Ronald

Citaat van: eve op 26 november 2021, 08:16:26 AM

Een hogere spanning heeft normalerwijze minder last van een "hindernis".

Die is nieuw voor mij.... heeft m.i. niks met hoogtes van spanningen of stromen te maken. De geleiding tussen wiel en staaf is cruciaal als ook de geleiding tussen stroomafnemers en wielen. Als die beide goed op orde zijn maakt het denk ik zelf  vrij weinig uit of het Z, N of 0 is. Enige nadeel in de kleinere schalen is de eigen massa die natuurlijk gering is. Bij de grotere schalen werken die weer in het voordeel in het verhaal railstaaf-wiel.

Klaas Zondervan

Bij de spanningen die op de modelspoorbaan gebruikelijk zijn maakt het niks uit of het 12 of 16 of 24 volt is. Als er een stofje tussen zit ben je het contact kwijt. Zo'n plek slaat pas door bij spanningen boven 100 volt.

Floris

Wat betreft goed contact is het ontvetten van de rails (met wasbenzine oid) juist niet zo'n goed idee naar mijn ervaring. google maar eens naar gebruik van ATF (automatische transmissieolie voor auto's) op de rails, heb ik erg goede ervaringen mee.