Draadloze ledlampjes

Gestart door Alan On Track, 23 november 2021, 18:30:48 PM

Alan On Track

Er bestaan dus tegenwoordig volledig draadloze leds, die hun stroom halen van een spoel!

Ze zien er vrij lomp uit, maar het lijkt me wel iets cool om in te bouwen in auto's of dergelijke voertuigen op de baan, zodat de koplampen kunnen branden door een spoel onder de straat, zonder dat je ze permanent met een draad moet vastzetten. Het lijkt in elk geval veel creativiteit toe te laten. Ik ga eens zoeken of dat hier ook ergens te koop is.

https://www.youtube.com/watch?v=xJc-Dkvh4Q8
Modelbouw is een kunst

efl045

Ik heb al meer dan 20 jaar een draadloze tandenborstel die op dezelfde manier wordt opgeladen, niet echt revolutionair toch?

Alan On Track

Ze worden niet opgeladen, want ze hebben geen batterij, ze krijgen hun stroom rechtstreeks van de spoel.
Modelbouw is een kunst

efl045

Natuurlijk worden de leds niet opgeladen, maar in de tandenborstel zit een batterij ipv een led, de stroom komt hoe dan ook uit een spoel. Ook draadloos. Techniek is 125 jaar oud, voor het eerst voorgesteld door Nikola Tesla, draadloze energie overdracht. Ken je klassiekers  ;)

raf

er zijn reeds jaren proeven aan de gang om ook zo auto's op te laden contactloos zeg maar
enig nadeel is de spoel en het verlies
eigen lijk is het een transformator die in twee delen is gesneden
de secundaire in de auto en de primaire in de stop plaats

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

het probleem is dat je ofwel heel veel van die spoelen moet inbouwen ofwel dat je lampjes maar heel beperkt gaan branden hier en daar wat het bereik van de meeste van die spoelen (en dan voorla die kleintjes op de LEDs zelf) is heel beperkt bij kleine vermogens.

En ook mag je plank/ondergrond niet te dik zijn of je beperkt weer deels het bereik. 

De technologie op zich is wel leuk, maar de praktische kant van de zaak is gelijk een Tesla...  staat nog niet echt op punt en zal nooit optimaal zijn.
Wel tof om bvb een auto even met de lichten te laten rijden ergen onder een tunneltje of brug ..  dat zeker !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

DE oplossing om een LED draadloos evenveel energie te doen verbruiken als een gloeilamp aangesloten met een draad  ;)

dani

Citaat van: efl045 op 24 november 2021, 09:48:32 AM
DE oplossing om een LED draadloos evenveel energie te doen verbruiken als een gloeilamp aangesloten met een draad  ;)

next challenge :   draadloos aangesloten gloeilamp....  (en houde wattmeter bij de hand )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Misschien moeten we terug naar de TL lampen, daarmee lukt het zelfs zonder spoel  ;)



En als Electrabel personeelslid van de kerncentrale in Doel kan ik dat alleen maar aanbevelen, hoe meer het verbruikt hoe beter voor ons  :D

raf

ja lang geleden toen ik nog jong was kwam er een reportage over een piratenzender op de noord zee op tv
die hadden gewoon de TL buizen zo hangen en als ze het donker wilde hebben dan schoven ze daar een pvc buis overheen .zo sterk zond die mast uit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Luc

Citaat van: Alan On Track op 23 november 2021, 18:30:48 PM
Er bestaan dus tegenwoordig volledig draadloze leds, die hun stroom halen van een spoel!

Ze zien er vrij lomp uit, maar het lijkt me wel iets cool om in te bouwen in auto's of dergelijke voertuigen op de baan, zodat de koplampen kunnen branden door een spoel onder de straat, zonder dat je ze permanent met een draad moet vastzetten. Het lijkt in elk geval veel creativiteit toe te laten. Ik ga eens zoeken of dat hier ook ergens te koop is.

https://www.youtube.com/watch?v=xJc-Dkvh4Q8

Ik volg dat graag!
Oufti!

Havoc

Citaat van: raf op 24 november 2021, 05:23:59 AM
er zijn reeds jaren proeven aan de gang om ook zo auto's op te laden contactloos zeg maar
enig nadeel is de spoel en het verlies

Inderdaad. Weet er zelfs zo 3 "in het echt"... En je moet die dingen zo goed positioneren of het verlies is verschrikkelijk.

Alle RFID systemen werken zo. Een grote spoel zend een magnetisch veld uit en in de RFID tag zit een kleine spoel die daar wat van oppikt. Net genoeg om het antwoord te zenden. Die grote spoel pikt dat dan weer op. Texas Instruments was daar in de jaren '90 enorm mee bezig. Grootste gebruik was in de varkensteelt. Die beesten kregen zo'n tag in hun oor "geschoten" (grote rijstkorrel) en ze waren traceerbaar. Trouwens hetzelfde doen ze nu nog altijd met vee en huisdieren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.