Switchen tussen boostersecties ?

Gestart door dani, 23 november 2021, 16:21:57 PM

dani

Nu de baan stilaan weer vorm neemt, benik aan het plannen om alles in booster secties op te delen.

Heeft er iemand ooit al gebruik maakt van één of andere schakeling om de overgang tussen booster secties  te beveiligen ?
Ik bedoel dan door niet alleen de rails te onderbreken en bvb (ik rij 3rail) een  sleperwipper te gebruiken, maar echt  "scheiden".

Zelf zit ik te denken aan een simpel schakelingetje dat een soort  "gedeelde" sectie heeft tussen de 2 booster kringen.
Wanneer een trein dan in die sectie aan komt,  gaat de schakeling op een bepaald (veilig) moment  omschakelen van de ene booster naar de andere, waarna de trein gewoon kan verder rijden op die  laatste sectie.    Zonder risiso op  "sluiting" tussen de verschillende boosters.

Ik herinner me een aantal jaren geleden een verhaal over een brand in een grote treinbaan (was het MiWuLa ?  ik weet het ni meer) 
door een trein die bleef haperen net op het spoor aan  een booster overgang.

Mijn initieel idee had   4  detectiepunten  en een omschakelrelais.
Dan ging ik mety wat creatief denken naar 3 detectiepunten en een relais.
Momenteel zit ik op 2 detecties en een relais  per  omschakelspoor.

Even kort toelichten.

1.  Van booster A naar booster B
- de "schakelsectie" staat per default op booster A gekoppeld
- trein komt van op boostersectie A  en rijdt dus de schakelzone binnen
- midden in de schakelzone is een aanwezigheidsdetectie X1 die zorgt dat de schakelsectie omswitcht naar Booster B  (via het relais)
- eens de trein dan ver genoeg in de zone B rijdt is daar een tweede detectiepunt X2 dat de schakelzone weer naar booster A switcht


2.  Van booster B naar booster A
- de "schakelsectie" staat per default op booster A gekoppeld
- trein komt van op boostersectie B  en passeert de detectie  X2
- daardoro schakelt de schakelzone om naar booster B  om de zone en de trein rijdt dan de schakelzone binnen
- midden in de schakelzone is de aanwezigheidsdetectie X1 die zorgt dat de schakelsectie weer omswitcht naar Booster A  (via het relais)
- van dat moment kan de trein zijn weg gewoon vervolgen in sectie A


In mijn hoofd heb ik het al helemaal uitgedokterd en werkend.   
Via software en een extra relais zou ik zelfs kunnen zorgen dat de omschakelsectie vanzelf stroomloos valt als er een conflictsituatie zou optreden.




Dus .. heeft iemand iets dergelijks al overwogen of gebouwd, of bestaat het misschien al ?
OF ben ik gewoon paranoïa en is het overkill ???




=====BOOSTER A=========== //    ========[X1]  wisselsectie =====        //=====[X2]======= BOOSTER B ============




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan


SuSke

Op Vaerwegh Dok rijden we al jaren over 3 boosterkringen zonder probleem. Enige scheiding is een isolatie van beide stroomvoerende geleiders. Soms zelfs met meerdere locs over de verschillende scheidingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

patrick smout

#3
Op mijn 2 rail baan zijn de boosterkringen gescheiden door aangepaste keerlusschakelingen op basis van bezetmelding.  De aanpassing bestaat erin om de railspanning voor in en uitrijden van de lus afzonderlijk aan te bieden aan de keerlusschakeling. In feite is het omgekeerd, een keerlusschakeling is een specifieke toepassing van de boosterscheiding waarbij railspanning doorgelust is. Heb de mijne zelf gebouwd maar ze zijn ook kant en klaar te koop.

Edit - zie net dat je 3 rail rijdt. Keerlustoepassing is hier dus niet relevant maar boosterscheiding uiteraard wel.

Mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

dani

bedankt al voor de reakties.

Het is misschien inderdaad overkill,  maar toch overweeg ik het zo te doen, vooral omdat ik met verschillende types boosters werk  (voorlopig toch nog, in de toekomst hoop ik heel de rimram te vervangen door een 3-tal  7A EcosBoost  blokken, als het budget er is ) .

... en ook   "because we can..."      Uit koppigheid misschien, maar vooral om safe te zijn.    En dan enkel op de "cruciale" boosterovergangen   zoals bvb aan de treinlift en invoegstation   en aan het schaduwstation "Noord"   waar ik echt volledig gescheiden wil zitten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: patrick smout op 23 november 2021, 23:25:40 PM
Edit - zie net dat je 3 rail rijdt. Keerlustoepassing is hier dus niet relevant maar boosterscheiding uiteraard wel.
Ik snap je insteek, en dat is inderdaad zo een beetje  de bedoeling
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gekendevent

idem hier met 7 amps boosters van esu en geen enkel probleem.Wel zien dat je spanningen in de secties gelijk zijn.
oud gekende telefoon

dani

Citaat van: gekendevent op 24 november 2021, 10:48:42 AM
idem hier met 7 amps boosters van esu en geen enkel probleem.Wel zien dat je spanningen in de secties gelijk zijn.
Reden te meer om sneller te sparen voor die boosters...     Dan ben ik van mijn huidig "allegaartje" vanaf.  :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.