Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

seinen van FBM

Gestart door BD1701, 09 november 2006, 22:15:32 PM

BD1701

Beste forumgenoten, ik ben in het bezit van een aantal Belgische seinen van FBM (Frank Boelens Modelbouw), hopelijk voor sommigen nog wel bekent. Dat is de persoon die vroeger zelf Belgische seinen produceerde, maar die daar helaas mee gestopt is.
Nu wil ik deze seinen natuurlijk in de toekomst op mijn baan plaatsen, maar ik zou graag weten hoe je deze seinen precies moet aansluiten; Op welke spanning werken die, ... ? Kortom als iemand mij een aansluitschema of dergelijke kan bezorgen, zou ik heel tevreden zijn, ik rij trouwens anoloog gelijkspanning.

Alvast bedankt
 

Koen

Beste BD1701,

De seinen van FBM zijn bij mij voorzien van een printje met 4 LED's. Dit printje is uitgerust met een weerstand van 1k. De gebruikte leds worden normaal aangestuurd met een stroom van 15 ? 20mA. Je kan deze leds dus perfect op 12V aansturen (en dan heb je nog wel wat reserve). Ik zal trachten je deze avond of ten laatste morgen een schemaatje te bezorgen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

BD1701

Koen alvast bedankt voor U reactie, en het zou heel vriendelijk zijn, mocht je mij zo'n schemaatje kunnen bezorgen, alvast bedankt
 

Koen

Hallo BD1701,

Heb jij mijn mail goed ontvangen? Ik heb tot nu toe nog geen reactie gekregen over dee ontvangst.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

BD1701

Sorry, koen, ik was je vergeten een mailtje terug te sturen, alvast hartelijke dank voor uw schemaatje. Ik had enkel nog een vraagje, stuur je dit dan aan met gelijk of wisselspanning? ik denk gelijkspanning, want dat is het beste zeker voor de ledjes of niet?
Trouwens hoe schakel je dan eigenlijk de stroom uit in een bepaalde sectie, als het sein op rood staat?

Alvast bedankt Koen voor de info
 

Koen

BD1701,

De sturing gebeurt aan de hand van gelijkspanning. Als je analoog rijdt met een PWM sturing, kan je een koppeling maken tussen de regelaar en de standenschakelaar (standenschakelaar gebruiken met twee gescheiden contactplaten). Gebruik je andere systemen, is dit afhankelijk van het gebruikte systeem. Je kan natuurlijk eenvoudig weg een serieweerstand inschakelen wanneer je het sein op oranje plaatst en de voeding onderbreken bij een rood sein. Alleen zal het bereikte resultaat niet zo mooi zijn. Persoonlijk raad ik je aan om te controleren of er een mogelijkheid bestaat om de snelheidsregeling te be?nvloeden.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren