Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

flexrails in vorm zetten en houden?

Gestart door Havoc, 21 november 2021, 13:47:49 PM

Havoc

Ik was daarnet even aan het proberen om mijn flexrails op hun plaats te zetten om eens te kijken hoe het nu uitkwam. Maar de kracht dat je op die dingen moet zetten is een stuk groter dan ik dacht. Nochtans hele flauwe bochten. Het is uit de losse hand dus ik kan niet direct een radius geven. Rails zijn Peco SL-404 H0e 9mm. Is er een of andere manier dat je die want minder stijf kan maken? Gloeien waarschijnlijk maar daar gaan die bielzen niet blij mee zijn. Echt wel wat schrik dat als ik dit vast lijm met een  soepele lijm die later eventuel terug los kan dat dit niet gaat houden.

Een contactlijm zal daar waarschijnlijk geen probleem mee hebben maar dat is echt wel definitief en met van de eerste keer juist zijn.

Hier en daar een strip pcb en vast solderen? Of toch minstens aan de einden en onderbrekingen.

Enkele koploze spijkers achter de bielzen hier en daar om toch wat steun te geven bij een soepele lijm?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stedahult

Ik gebruik gewoon eenvoudig spelden. Deze druk ik
in de toplaag van het multiplex. Als lijm gebruik ik hier
en daar een dot houtlijm (watervast) het ballast houd
later de rest op zijn plek. Op maat maken doe ik
zodra de lijm droog is, daarna de volgende eraan.

Dit is niet geprobeerd in een railspiraal, maar op
de baan bakken. Ook daar 'had' ik boogstralen r10.
Mvh. Steef

doomslu

Een beproefde techniek is de spoorstaven voor te buigen. Dat kan - voorzichtig - met de hand.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

R10 daar kom ik niet. Zal ergens naa de R500mm gaan schat ik. Maar het is toch serieus wringen.

Voorbuigen? Haal je dan de spoorstaven uit de biels? Ik heb dat gedaan voor die ringrail van de draaischijf en dat viel meer dan egen om de biels er terug onder te krijgen. En de twee tegelijk buigen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

ER bestaan van verschillende merken toestelletjes, van slechts een paar euro, om spoorstaven te buigen. Daarmee heb je altijd een zeer mooi gebogen rail, zowel voor H0, TT en spoor N. Zijn trouwens instelbaar volgen je gewenste bochtstraal
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Dubbelzijdige tape? Kan blijven liggen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Peter op 21 november 2021, 14:47:10 PM
ER bestaan van verschillende merken toestelletjes, van slechts een paar euro, om spoorstaven te buigen. Daarmee heb je altijd een zeer mooi gebogen rail, zowel voor H0, TT en spoor N. Zijn trouwens instelbaar volgen je gewenste bochtstraal
Heb je daar een link voor soms?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

RobVille

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

vyncky

Ik gebruik vijscuvetten om ze vast te leggen. met daarin een kort vijsje bvb 2,5x 13mm die laat ik zitten tot ik geballast heb.  Deze zitten niet in de weg om met je materieel te testrijden.


https://tpannenhuis.be/product/vijscuvetten-16-17-2-9mm-kn-100st/



een gewone rondelletje zou ook nog kunnen...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Havoc

Bendankt voor de links. Zoiets lijkt inderdaad nuttig en handig.

Vijzen gaat niet lukken want de ondergrond is 40mm XPS en daar houdt niets in vast. Kan natuurlijk eerst enkele deuvels in de XPS lijmen.... Geeft stof tot nadenken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Havoc op 21 november 2021, 14:30:27 PM
Voorbuigen? Haal je dan de spoorstaven uit de biels? Ik heb dat gedaan voor die ringrail van de draaischijf en dat viel meer dan egen om de biels er terug onder te krijgen. En de twee tegelijk buigen?
Ja, met sommige flexrails is dat geen probleem om de staven terug in de biels te krijgen.
Buigen terwijl ze in de bielsmat blijven zitten lukt ook wel, als de boog niet te krap is.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Ik haal de staven nooit uit de bielzenmat. Ik buig het stuk spoor eerst veel sterker dan de boog uiteindelijk moet worden. Dan vlak neerleggen en wachten hoever het terugbuigt. Als het te "recht" wordt, nog een keer doen, net zo lang tot het vanzelf in de gewenste boog blijft liggen. Dan het spoorbed insmeren met lijm, bij voorkeur boekbindlijm maar houtlijm kan ook. Stuk spoor op zijn plaats leggen en net zolang corrigeren tot het over de hele lengte op de goede plek ligt. Geen gedoe met vijzen, direct op de gewenste plaats vastlijmen.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: RobVille op 21 november 2021, 15:19:02 PM
https://www.massoth.de/en/product/8103203

Dit zijn nou dingetjes om met een 3D printer te maken.
Ik ga volgende week maar eens iets tekenen en kijken of het wat wordt.

grt Piet.

ramdani

#14
met boekbinderslijm en spelden;

c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0