Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Huis portretjes

Gestart door Duizendpoot, 19 november 2021, 13:27:02 PM

Duizendpoot

Na een paar modelbanen en diorama's op een rondje ben ik begonnen met...
het maken van een model in een lijstje.
Hierbij moeten jullie voorstellen een voorzijde van een pand(je) in
schaal H0 of b.v. 1:50 en de diepte verschalen tot 25 mm.
Als het gereed is maak ik een doosje van 3 of 6 mm berkentriplex
met een hoogte van 40 mm en wat optische ruimte tussen de wanden en het model.
Daarna een lijstje met een glasplaat erop en je huisportret is gereed.


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Duizendpoot

We zijn weer een poosje verder met het maken van de Huisportretjes.
Een aantal van bijzondere huizen in Wageningen,
en een paar zijn er in opdracht gemaakt en...
de negende wordt het station van Wageningen rond 1922.




Jurgen

Hmm, ik heb je vorige bijdrage uit november precies gemist.

Dit lijkt me wel heel mooi. Lekker simplistisch, zonder te veel afleiding, maar puur de essentie van een huis of gebouw.

Het zou zeker niet misstaan aan de muur op een modelspoorzolder of gewoon ergens in huis als je met modeltreinen bezig bent.

Misschien kan je eens een probeersel maken met een achtergrond en wat scenery rondom het gebouw, maar ook niet te veel. Ik denk maar luidop hé.

Maar het zijn en het blijven pareltjes.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Duizendpoot

Jurgen,

Ik ben content met je reactie en blij dat je hardop denkt.
Mijn eerste creatie was met een achtergrond wat
Welberg groen en een oude fiets aan de voorzijde.
Bij nader inzien is dat toch maar weg gelaten en
wordt het minimaal aangekleed en een neutrale achtergrond.
Het gaat mij primair om het pand(je) en er hangen een paar lijstjes in onze gang.
Omdat... (ik moet jullie teleur stellen) ik geen treinen laat staan treinbaan bezit.  ;)

Groet, Hans

erwin9

Hallo Hans,

Je huisjes zien er erg realistisch uit. Erg mooi, maar ze zouden nog mooier staan op een modelbaan :).

Kan je even toelichten met welke materialen je de huisjes bouwt?
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Duizendpoot

Erwin,

Voornamelijk kunststoffen zoals styreen, dak en steen plaatjes, forex 2mm voor de basis, rieten daken zijn gemaakt  van ouderwetse "grasmatten", geëtst messing, doorzichtig styreen, evergreen profielen en de doosjes zijn gemaakt van 3 mm berken plex met een houten lijst en een glasplaatje.

Groet, Hans

Rangeerduivel

Citaat van: erwin9 op 11 mei 2022, 14:37:55 PM
Je huisjes zien er erg realistisch uit. Erg mooi, maar ze zouden nog mooier staan op een modelbaan :).

Vind ik ook, mooi werk, maar door het feit dat het hier een treingerelateerd forum is, vind ik dat de trein en het spoor, hier ontbreekt....

;)

Duizendpoot

Rudie,

Ik begrijp je reactie,
echter rond 2010 was een kadaster kaart van 1900 de basis voor het kopstation in Wageningen.
Dat is netjes gebouwd en alle bebouwing rond dat station is inclusief de tuinen, fabrieken en rijdend materieel.
Daarna heeft het 8 maanden in de bibliotheek gestaan. Mede door ruimte gebrek is deze baan afgebroken en resten alleen nog maar een paar foto's.

Groet, Hans

Michael

Hans, dat dit een treinen forum is, ach met de foto's van jou creaties is dat zo vergeten, blijf dus rustig je bouwwerken tonen, als we hier alles schrappen wat niet met treinen te maken heeft......blijft er tegenwoordig heel weinig over.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erwin9

Hans,
Bedankt voor de info!  Dat is dus het "betere" modelbouwwerk.  Alles zelf bouwen!  TOP !!!

Groetjes,

Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Jurgen

Voor mij hoef jij geen modeltreinen of een modelbaan te bezitten om hier je kunsten te mogen tonen hoor, iedereen is hier welkom.

De manier waarop je de hobby beleeft, bepaalt ieder voor zichzelf. De ene doet dat met een baan, de andere verzamelt modellen en nog anderen bouwen kadertjes rond hun huisjes.  ;)

Ik vind het in ieder geval echte kunstwerkjes, een simpel idee met een prachtige uitwerking. Ik kijk uit naar volgende creaties. Misschien zou het zelfs een leuke reportage in Modelspoormagazine kunnen zijn!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.