Kits wit metaal AMF87 (ex-Jocadis/DJH Model Loco)

Gestart door Jacques D, 17 november 2021, 23:07:22 PM

Jacques D

H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

daylight

Een interessant -en moedig!- initiatief, vooral voor modellen die anders niet (meer) verkrijgbaar zijn -en waarvoor ook een verzamelaarspubliek bestaat, zoals onze machtige Types 5 en 10- opent dit nieuwe perspectieven.

Voor sommige andere modellen vraag ik me wel af in hoeverre dit rendabel kan zijn. De volledige kit van de Type 99, zonder DCC, zonder geluidsdecoder, is online te koop voor 405 euro + verzending, dus de Type 53 zal waarschijnlijk rond hetzelfde bedrag hangen of iets lager, en een gecompliceerder model als de Type 7 wat hoger. Dan wordt het prijsverschil met een rijklaar en fijner uitgevoerd model van Olaerts (7, 15, 16) wel relatief gering: hun Type 15 bijvoorbeeld, met DCC en geluid, kost zo'n 700 euro, de Type 53 minder... Hoeveel mensen daarvoor een metalen kit willen bouwen weet ik niet. Alles onder voorwaarde natuurlijk dat er niets tussenkomt en de modellen effectief uitkomen worden over de komende vier, vijf jaar.

En dan is er de kalender: ik heb al een PB Type 57 en twee Types 40 aangeschaft, en ben daar heel tevreden over, dus heb ik geen AMF kit meer nodig.

Ondanks alles vind ik het een heel fijn initiatief, en wens ik AMF87 veel succes. Zelf kijk ik reikhalzend uit naar de Type 44: ik heb er al een, maar kan er nog wel een stuk of twee van gebruiken.


Jacques D

#2
Citaat van: daylight op 24 november 2021, 12:36:09 PM
Een interessant -en moedig!- initiatief, vooral voor modellen die anders niet (meer) verkrijgbaar zijn -en waarvoor ook een verzamelaarspubliek bestaat, zoals onze machtige Types 5 en 10- opent dit nieuwe perspectieven.

Voor sommige andere modellen vraag ik me wel af in hoeverre dit rendabel kan zijn. De volledige kit van de Type 99, zonder DCC, zonder geluidsdecoder, is online te koop voor 405 euro + verzending, dus de Type 53 zal waarschijnlijk rond hetzelfde bedrag hangen of iets lager, en een gecompliceerder model als de Type 7 wat hoger. Dan wordt het prijsverschil met een rijklaar en fijner uitgevoerd model van Olaerts (7, 15, 16) wel relatief gering: hun Type 15 bijvoorbeeld, met DCC en geluid, kost zo'n 700 euro, de Type 53 minder... Hoeveel mensen daarvoor een metalen kit willen bouwen weet ik niet. Alles onder voorwaarde natuurlijk dat er niets tussenkomt en de modellen effectief uitkomen worden over de komende vier, vijf jaar.

En dan is er de kalender: ik heb al een PB Type 57 en twee Types 40 aangeschaft, en ben daar heel tevreden over, dus heb ik geen AMF kit meer nodig.

Ondanks alles vind ik het een heel fijn initiatief, en wens ik AMF87 veel succes. Zelf kijk ik reikhalzend uit naar de Type 44: ik heb er al een, maar kan er nog wel een stuk of twee van gebruiken.

Ik volg je, dit is een interessant en moedig initiatief, maar naar ik vermoed enkel nuttig voor modellen die elders niet of niet meer verkrijgbaar zijn en enkel voor diegenen die de nodige tijd en geduld hebben om een metalen kit in elkaar te steken én het model in kwestie nog niet hebben. Zelf denk ik bijvoorbeeld aan een Type 10, dat bij Olaerts al lang uitverkocht is, ondanks de prijs van 1.495 € (zonder decoder) (dat was de reden dat ik hem destijds niet gekocht heb, maar die prijs was te verantwoorden want het was een model in messing). Ook dat Type 99 staat nog op mijn verlanglijstje, evenals het type 48. Nu zijn dat van oorsprong Franse locomotieven die via de Nord-Belge bij de NMBS beland zijn, dus zal er ook wel in Frankrijk een, weliswaar kleine, markt voor bestaan.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

Rangeerduivel

#3
Citaat van: Jacques D op 24 november 2021, 20:30:47 PM
Zelf denk ik bijvoorbeeld aan een Type 10, dat bij Olaerts al lang uitverkocht is, ondanks de prijs van 1.495 €

Dat "al lang" moet ik helaas tegen spreken,,
Ik ben begin september 2021, (net voor mijn verhuis) er eens binnen gelopen, gewoon omdat ik er 8 maand op 500m van heb gewoond en er nooit binnen was geweest,
heb toen gevraagd of er nog type10 te verkrijgen was en kreeg als antwoord, JA, nog 1 exemplaar, een digitale voor 1600Euro.
Ik heb het zo gelaten omdat ik 1600Euro net iets te veel van het goeie vond, temeer daar ik een paar jaar geleden op mobexpo in Sint Nikilaas al eens hetzelfde antwoord kreeg, ja de laatste voor 1600Euro!!!
Ik wil maar zeggen dat, moest iemand de moed opbrengen om een kunststof of spuitgietmodel uit te brengen, (kijk maar naar de type 1 van MaTrix) de verkoop drastisch de hoogte, en de prijs de laagte in zou gaan!
Dan hoeven ze niet jaren aan een stuk hun "Laatste" te verkopen voor 1600Euro!!!   (van marketing gesproken!)

;)

krisds

Ik ga dit wel volgen, ik hoop dat ze de diesels niet vergeten. Maar voorlopig heeft mijn bankrekening al moeite genoeg met de pb messing kits.

Jacques D

Citaat van: Rangeerduivel op 24 november 2021, 20:54:52 PM
Citaat van: Jacques D op 24 november 2021, 20:30:47 PM
Zelf denk ik bijvoorbeeld aan een Type 10, dat bij Olaerts al lang uitverkocht is, ondanks de prijs van 1.495 €

Dat "al lang" moet ik helaas tegen spreken,,
Ik ben begin september 2021, (net voor mijn verhuis) er eens binnen gelopen, gewoon omdat ik er 8 maand op 500m van heb gewoond en er nooit binnen was geweest,
heb toen gevraagd of er nog type10 te verkrijgen was en kreeg als antwoord, JA, nog 1 exemplaar, een digitale voor 1600Euro.
Ik heb het zo gelaten omdat ik 1600Euro net iets te veel van het goeie vond, temeer daar ik een paar jaar geleden op mobexpo in Sint Nikilaas al eens hetzelfde antwoord kreeg, ja de laatste voor 1600Euro!!!
Ik wil maar zeggen dat, moest iemand de moed opbrengen om een kunststof of spuitgietmodel uit te brengen, (kijk maar naar de type 1 van MaTrix) de verkoop drastisch de hoogte, en de prijs de laagte in zou gaan!
Dan hoeven ze niet jaren aan een stuk hun "Laatste" te verkopen voor 1600Euro!!!   (van marketing gesproken!)

;)

Vreemd...Een hele tijd terug, als ik me goed herinner eind 2019, wisten ze me te vertellen dat het type 10 volledig uitverkocht was. Niet dat ik je niet geloof hoor. Als ik er nog eens in de buurt ben, spring ik er wel eens binnen en stel ik de vraag opnieuw. 1600 € is niet niks en niet iedereen kan of wil dat betalen. Langs de andere kant was dat ook al de prijs toen hij uitkwam en ligt die in de lijn wat internationaal gangbaar is voor messingmodellen. Maar ik volg je, moest er een spuitgietmodel op de markt komen, vergelijkbaar qua kwaliteit en prijs met de Märklin/Trix Type 1, dan ben ik alvast ook geïnteresseerd. Als AMF 87 het type 10 als kit in ex-Jocadisversie terug uitbrengt, zal je sowieso ook mogen rekenen op een prijs van ver boven de 500 €. 30 jaar oude tweedehands exemplaren van Jocadis halen trouwens ook al prijzen van 500 en meer...
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams