Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

M7 en M6 dubbeldek rijtuigen NMBS

Gestart door ebs2650, 17 november 2021, 16:40:34 PM

ebs2650

Ik nam deze middag in Oostende de trein. Aan een van de perrons stond de IC naar Eupen met een 3- tal M7-Rijtuigen. Ik vroeg me af wat de verschillen zijn met  de M6-rijtuigen. De raampartijen lijken even groot, de deuren identiek, wel grote letters voor de aanduiding van de klasse,...

Nog andere verschillen ?

Benieuwd naar jullie reacties.

Willy

SuSke

Ik vermoed dat de grotere verschillen zich in het interieur van de rijtuigen bevinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Bundesbahnfreak

Hoi,
Voor de reiziger zal het interieur wel het grootste verschil zijn tov de M6.  Doch er zijn wel meer verschillen zo zijn de deuren ondanks dezelfde fabrikant niet dezelfde, zo zit er bv ook buiten op het deurpaneel een zoemer, de opstaptreden zijn ook anders. Verder zit er binnen meer communicatiemogelijkheden in.  We mogen de techniek ook niet vergeten, het concept van de M6 is ook al een 20 jaar oud en de techniek heeft sinds dan niet stilgestaan.
Mvg
Rudy

chef garde

Heel veel verschillen in, kunnen we hier redelijk wat over typen, daarvoor pas ik echter. 😁

Wie een homogene samenstelling wil zien of ontdekken , met tractie vanuit stuurrijtuig, zonder loc als motorstel dus, kan meerijden op trein E8014, vertrek 16u39 in Schaarbeek bestemming Gent-Sint-Pieters (aankomst 18u13).

2012

er rijden 2 treinstellen rond vanuit werkplaats Melle:
1ste stel : Melle==>Gent, dan 7012==> schaarbeek, terug als 8014 en dan nog naar Tongeren als 2219 en overnachten in Hasselt
2de stel = Hasselt Brussel als 7306, terug naar hasselt als 8305 en dan nog naar Gent als 2242 en dan naar atelier in melle waar die overnacht en dag nadien weer de 1ste stel rit doet.

Oorspronkelijk zouden er op 12 dec nog extra omlopen bij komen, maar de ingebruikname verloopt trager dan voorzien.