Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Carolo Metal

Gestart door Val-Rikard, 14 november 2021, 08:48:22 AM

Sicco


SuSke

Mooi portaalkraantje Rik, met messingproofieltjes in elkaar geprutst?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Citaat van: SuSke op 06 december 2021, 12:49:52 PM
Mooi portaalkraantje Rik, met messingproofieltjes in elkaar geprutst?

Ja, met restjes die ik nog had liggen.
Zijn er opmerkingen over de constructie of andere dingen die ik over het hoofd zie?   ;)

Metpetergaathetbeter

aangezien Suske het nog niet vastgesteld heeft moet alles gegardeerd kloppen !  ;D ;)

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 december 2021, 17:15:42 PM
aangezien Suske het nog niet vastgesteld heeft moet alles gegardeerd kloppen !  ;D ;)

Niet echt commentaar, ik zou het gewoon op een andere manier gebouwd hebben, maar zoals het er staat kan het perfect.

Ik kan niet goed uitmaken hoe de kolommen tegen de muur van het gebouw staan.
Bij  mij zouden ze met de flenzen parallel aan de muur staan zodat ik een stijve knoop kan maken boven naar de dwarsbalken, en die zit er bij Rik ook.
En om de stabiliteit in de langsrichting van het portaaltje te garanderen, had ik daar een kruisverband in gezet dat lekker in de weg zou staan voor de gevel. Rik heeft dat opgelost door het portaal boven met stevige platen te verbinden.

Het portaal aan de kant van de hofmuur is zelfs helemaal goed. Met een stevige knoop bovenaan en onderaan een beetje flexibiliteit om het uitzetten van de andere balken op te vangen.
En vermits je tussen de kraanbalken geen verband kan steken zitten die met van die gigantische platen vast op de portalen en maken zo een vierendeelligger. Helemaal goed.

Rik heeft zijn observaties heel goed gedaan en het mooi nagemaakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Citaat van: SuSke op 06 december 2021, 20:49:03 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 december 2021, 17:15:42 PM
aangezien Suske het nog niet vastgesteld heeft moet alles gegardeerd kloppen !  ;D ;)

Niet echt commentaar, ik zou het gewoon op een andere manier gebouwd hebben, maar zoals het er staat kan het perfect.

Ik kan niet goed uitmaken hoe de kolommen tegen de muur van het gebouw staan.
Bij  mij zouden ze met de flenzen parallel aan de muur staan zodat ik een stijve knoop kan maken boven naar de dwarsbalken, en die zit er bij Rik ook.
En om de stabiliteit in de langsrichting van het portaaltje te garanderen, had ik daar een kruisverband in gezet dat lekker in de weg zou staan voor de gevel. Rik heeft dat opgelost door het portaal boven met stevige platen te verbinden.

Het portaal aan de kant van de hofmuur is zelfs helemaal goed. Met een stevige knoop bovenaan en onderaan een beetje flexibiliteit om het uitzetten van de andere balken op te vangen.
En vermits je tussen de kraanbalken geen verband kan steken zitten die met van die gigantische platen vast op de portalen en maken zo een vierendeelligger. Helemaal goed.

Rik heeft zijn observaties heel goed gedaan en het mooi nagemaakt.

Oef niet gebuisd !   ;D

OlivierV

Rik, dat ziet er echt een vet baantje uit.
Wat is het spoorverloop precies? Of eventueel een plannetje?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Val-Rikard

Citaat van: OlivierV op 06 december 2021, 23:53:43 PM
Rik, dat ziet er echt een vet baantje uit.
Wat is het spoorverloop precies? Of eventueel een plannetje?

Het spoorverloop is simpel, één spoor die van rechts naar links loopt met een aftakking naar de fabriek.
De rest is schaduwstation. Deze avond post ik een plannetje.  :)

Andress24

Zoveel prachtige details, zo vele vragen die ik zou kunnen stellen dus beperk ik me tot eentje: dat kabelkanaal naast het spoor is vet - is dat zelfbouw, met architectenkarton, plasticard of zo?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Pierre

Ziet er weer geweldig uit ... petje af. ;)
Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter


Val-Rikard

Hier zie je het beloofde plannetje. De rechthoek midden onderaan is het mini baantje.


Val-Rikard

Citaat van: Andress24 op 07 december 2021, 13:48:15 PM
Zoveel prachtige details, zo vele vragen die ik zou kunnen stellen dus beperk ik me tot eentje: dat kabelkanaal naast het spoor is vet - is dat zelfbouw, met architectenkarton, plasticard of zo?

Dat zijn rechthoekige blokjes karton met daarop kartonnen plaatjes als deksel, deze werden met de laser uit gesneden.






Val-Rikard

De laatste details, de straatverlichting naar Belgisch voorbeeld, werden aangebracht.
De volgende stap is het voorzien van achtergrond en verlichting.  :)


C.B.

Wow , knap baantje dit. 8)
bv. die buis en de brug , dat ziet er gewoon echt uit. (en de rest ook , trouwens)   :D
Groetjes.
Claudio.