Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Arduino+L298

Gestart door Carl Hansen, 13 november 2021, 14:22:25 PM

Havoc

Citaat van: patrick smout op 14 november 2021, 13:53:50 PM
met de L298 kan dit niet omdat dit een zogenaamde full-bridge is. Beide uitgangen van 1 kanaal van de L298 hebben een tegengesteld potentiaal tov van elkaar en dit heeft tot gevolg dat er niet zoiets is als een gemeenschappelijke 0V die als referentie kan dienen voor heel de opstelling.

Je kan dit wel doen met een L298, enkel niet zoals het nu getekend is. Je kan elke uitgang van de L298 onafhankelijk + of - maken. De 2 uitgangen van dezelfde helft + of - maken kan je gebruiken om de motor te remmen.

Als je nu in1 en in4 met elkaar doorverbindt dan hebben out1 en out4 steeds dezelfde polariteit. En je verbindt in2 en in3 met elkaar, dan hebben out2 en out3 ook altijd dezelfde polariteit.

Nu heb je 2 opties:

1: je verbindt ook enA met enB. Dan stuur je het baanvak links en rechts identiek maar je verdeelt de stroom wel over 2 verschillende helften van het IC.

2: je stuurt stuurt enA en enB verschillend aan. Dan heb je eigenlijk wat je met 2 transfo's zou doen, je kan links en rechts een verschillende snelheid geven door de pwm op enA en enB apart te sturen. Beste is wel als je wanneer een loc de scheiding overgaat de 2 kanten hetzelfde sturen en pas van snelheid veranderen als de loc slechts op 1 helft is. En enA en enB best ook synchroon sturen (op hetzelfde moment hoog maken).

Wat je niet kan is links en recht een andere rijrichting hebben. Dat kan alleen als je de 2 rails onderbreekt en alle ingangen van de L298 apart aanstuurt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


Harm


Wat is het hier weer gezellig...........
Er wordt aangegeven waar de schema's staan, maar die zijn voor een PIC..........
DUS kan dat niks zijn zeggen alle forummeubels in koor.
Walgelijk.

Citaat van: Carl Hansen op 14 november 2021, 14:08:00 PM

Of is er misschien een elektronische oplossing?


Kijk nou eens op de pagina van picbiasic.
Daar staat alles inclusief overbelasting beveiliging.
Loop toch niet zomaar blind achter degene met de grootste mond aan.
Het gaat toch om de hardware, niet om de code in welk IC dan ook...........

Havoc

Citaat van: Harm op 14 november 2021, 16:19:26 PM
Kijk nou eens op de pagina van picbiasic.
Daar staat alles inclusief overbelasting beveiliging.
Loop toch niet zomaar blind achter degene met de grootste mond aan.
Het gaat toch om de hardware, niet om de code in welk IC dan ook...........

Wel opletten als je in het voorbeeld van picbasic.nl de L293D die daar gebruikt wordt zomaar door een L298 vervangt. De L298 heeft geen vrijloopdiodes intern zoals de L293D die wel heeft. Dus als je een motor wil sturen met een L298 moet je die voorzoen als je niet wil dat die voortijdig de geest geeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Harm


Carl Hansen

Hallo Harm,

Er zijn mij veel dingen duidelijk geworden. Alleen de kortsluitbeveiliging nog niet helemaal.
Heb ook de Picbasic site bezocht (leuke site trouwens).

Ik heb de beveiliging gezien, ik heb geen PIC maar een arduino controller.
Ik heb nog geen idee hoe ik de arduino kan stoppen bij een overbelasting detectie.

Groet Carl

efl045

Citaat van: Carl Hansen op 19 november 2021, 14:31:19 PM
Ik heb nog geen idee hoe ik de arduino kan stoppen bij een overbelasting detectie.
Dat staat toch duidelijk in de application note waar ik naar verwijs?

Harm

#22
Citaat van: Carl Hansen op 19 november 2021, 14:31:19 PM
nog geen idee
Wat ik zie is dat ze een shunt in de voeding van de motor zetten.
Dat is een weerstand, waarover je een spanning krijgt als er stroom loopt.
Kies je een juiste waarde van de shunt en die serieweerstand dan kan je een led in een opto-coupler laten oplichten.
Met de juiste waarde kan je dan net onder / net boven de drempel spanning van die transistor in die opto coupler komen.
Die geeft dan wel/geen signaal.
Dat signaal kan je eventueel in combinatie met die RX (= pull up weerstand) zetten.
Gaat er teveel stroom door de shunt, licht de led op, gaat de transistor geleiden en trekt de ingang (van de PIC) naar 0 en je hebt melding dat er teveel stroom loopt.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Ik weet niet hoe dat met arduino gaat.
Mogelijk kan je met google wat vinden , want arduino is toch meer het kopieer en plak werk, waar alles van te vinden is op het www.
Ik spreek geen arduino, ik zoek alles nog zelf uit. Want over pic basic is eigenlijk alleen deze site en voor de rest moet je ALLES zelf uitdenken.
Kan uitermate lastig zijn, maar je bent verder nergens aan gebonden zoals bij arduino.

dani

ik geloof dat je  ook  een draadje kan bij solderen op het L298 printje
Op één van de pins van het IC zit namelijk een referentie spanning die evenredig is met de stroom.

Die kan je dan (via via) naar een analoge ingang van je arduino brengen.

https://forum.arduino.cc/t/l298n-current-sensing-pin/428854

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.