Modelspoor, Algemeen en H0 > Denkpistes

Arduino+L298

<< < (2/5) > >>

Gerolf:
Ik zie op je schema dat je out1 en out4 hebt samengekoppeld, maar in1 en in4 niet. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van een niet-werken.
Persoonlijk zou ik er nog wel een kortsluitbeveiliging aan toevoegen. Ik heb goeie ervaringen met een 18w/12v autogloeilampje, in dit schema in serie met out2 en out3 ;)

--- Citaat van: raf op 14 november 2021, 04:30:57 am ---boven op picbasic klikken en dan naar "picprogrammeren 7 "gaan
--- Einde van citaat ---

Arduino is geen pic, maar een atmega  ::)

Geert:
Nog een schakeling met deze IC

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,28701.0.html

Geert

raf:
Gerolf ik ben niet dom omdat ik oud ben

het gaat er om dat aan welk systeem je het wil hangen het schema buiten de pic wel klopt
de software dat is een ander probleem het gaat over het schema
alsook over de detectie van een kortsluiting die daar beschreven word
en sorry je hebt nog maals ongelijk want micro chip verkoopt ook arduino bordjes met een pic processor er op
https://www.electronics-lab.com/project/pic-arduino-motor-control-projects/

groeten raf

dani:
geloof me er zit GEEN kortsluitbeveiliging in het IC en evenmin op d ie printjes.  Je zal dus een zekering moeten opnemen in je bedrading naar je motor(en) of spo(o)r(en).

Het hele verhaal rond e eingangen en uitgangen is inderdaad correct maar de vraag was naar kortsluitbeveilkigning: daarop is het antwoord simpel : "neen".

Je schema zal inderdaad dus NIET werken zoals het er staat.

Je spreekt van een snelheidregelaar dan ga je een PWM pin op de Arduino moeten gebruiken.  Vandaar vermoed ik dat je pin 9 gebruike op de "enable" van pins 1 en 2 .  En dan de andere 2 pins voor  "vooruit" oif "achteruit".   So far, so good dus dat zou voor een "analoge" sturing met PWM moeten volstaan.   Maar om je tweede spoor segment aan te sturen ga je ofwel de pin netjes 1 en 3 /  2 en 4  en ENA  en ENB  moeten met elkaar verbinden zodat beiude spoorsegmenten hetzelfde signaal krijgen, ofwel  een extra setje Arduino pinnen (ook wee 1 voopruit, 1 &achteruit en 1 PWM)  naar je printje leiden.   Dan kan je op Arduino niveau beslissen om beide sets pinnen gelijk aan te sturen of elke set apart.

LET WEL OP :  De  2A  stroom is  voor de BEIDE uitgangen SAMEN .  Dus niet elk 2A.    In theorie heeft elke uitgang 2A  en dat klopt ook wel maar als je de beide gaat aansturen zit je beperkt met de totale thermische belastbaarheid van het IC en dan heb je "samen"  zowat 2 a 3 A  max !    Je kan dus wel even "pieken"  tot 3A of zo voor de 2 samen maar dat is het wel...

Hopelijk heb je hier wat aan .

Havoc:
Dani, de vraag was ook of het zou werken met 2 segmenten zoals getekend. En dat is ook "neen" dus dat verhaal rond die uitgangen was wel nodig. Die 2 bruggen apart gebruiken kan je maar op 1 manier en dat is de ingangen doorverbinden en de enables apart sturen. Anders krijg je zeker ooit een kortsluiting als je de ene vooruit en de andere achteruit zet. En wie denkt dat dat nooit zal gebeuren.....

Zekeringen is een optie. Maar dan zou ik de volledige print afzekeren aan de 12V. Anders 4 zekeringen, eentje in elke uitgang.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie