Modelspoor, Algemeen en H0 > Denkpistes

Arduino+L298

<< < (3/5) > >>

Carl Hansen:
Allemaal vriendelijk bedankt voor het meedenken!

Ik gebruik voor de 'PIC' een Arduino Uno. (als dat tenminste bedoeld wordt met 'PIC' :-) ) De motor controller heeft als type nummer L298N.
Ik kom echt nog uit het analoge tijdperk. En daar was het mogelijk om met één gemeenschappelijke rail te werken en meerdere trafo's.
Uit jullie reacties begrijp ik dat het met deze digitale techniek niet mogelijk is.

Ik had inderdaad voor de duidelijkheid van het schema de sturingen voor het tweede kanaal weggelaten.
Voor de kortsluitbeveiliging zal ik glaszekeringen op gaan nemen in het circuit naar de rails.

Als ik een lampje in serie opneem in dit circuit, ben ik bang dat het spanningsverlies te groot wordt. Ben namelijk al over de controller al wat spanning kwijt.

Groet Carl

dani:

--- Citaat van: Havoc op 14 november 2021, 10:48:20 am ---Dani, de vraag was ook of het zou werken met 2 segmenten zoals getekend. En dat is ook "neen"

--- Einde van citaat ---

Dat tikte ik toch ook ? 
Lezen gaag.....   "Je schema zal inderdaad dus NIET werken zoals het er staat."

patrick smout:
Dag Carl,


--- Citaat van: Carl Hansen op 14 november 2021, 11:06:31 am ---Ik kom echt nog uit het analoge tijdperk. En daar was het mogelijk om met één gemeenschappelijke rail te werken en meerdere trafo's.
Uit jullie reacties begrijp ik dat het met deze digitale techniek niet mogelijk is.

--- Einde van citaat ---
met de L298 kan dit niet omdat dit een zogenaamde full-bridge is. Beide uitgangen van 1 kanaal van de L298 hebben een tegengesteld potentiaal tov van elkaar en dit heeft tot gevolg dat er niet zoiets is als een gemeenschappelijke 0V die als referentie kan dienen voor heel de opstelling.
Er zijn ook railversterkers (boosters) die een gemeenschappelijke 0V hebben zoals bv de Tams B2. In dit concept is er een gemeenschappelijke 0V en 1 signaal dat wisselt tussen +V en -V t.o.v. de 0V. Zie ook https://tams-online.de/WebRoot/Store11/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/MediaGallery/15_Download/Anleitungen_NL/40/B-2_2007_NL.PDF
Voor de decoder maakt het verder niet uit welke booster er gebruikt wordt. -> Irrelevant in dit draadje dus verwijderd  ;)
Voor de bedrading is er een wezenlijk verschil. Bij een full bridge moeten beide railstaven onderbroken worden bij een boosterovergang. Bij een booster met gemeenschappelijke 0V enkel de signaaldraad.

--- Citaat van: Carl Hansen op 14 november 2021, 11:06:31 am ---Voor de kortsluitbeveiliging zal ik glaszekeringen op gaan nemen in het circuit naar de rails.

--- Einde van citaat ---
Ik vrees dat een smeltzekering te traag zal zijn bij een volle kortsluiting.

mvg, Patrick

Carl Hansen:
Hallo Patrick,

Bedankt voor je bericht. Is de glaszekering (type F) ook te langzaam als ik deze in de 12VDC voeding zet?
Of is er misschien een elektronische oplossing?
 Groet Carl

patrick smout:
Dag Carl,

voor de reactiesnelheid maakt het niet uit of de smeltzekering in de 12V voeding zit of in de railspanning. Het enige wat telt is de kortsluitstroom. Een 3A F zekering kan wel tot 1 à 2 minuten een stroom trekken van 6A. Bij 30A daarentegen zal deze springen binnen enkele 10-tallen milliseconden. Als de voeding/trafo onvoldoende kortsluitstroom kan leveren of de weerstand in het kortsluitpad nog te groot is zal de smeltzekering te traag reageren om de elektronica te beschermen. Thermische beveiliging in een IC is goed maar duurt ook even voor die reageert.

De L298 heeft 2 afzonderlijke senseaansluitingen die gebruikt kunnen worden om de stroom te meten in elk van de H-bridges. Beide aansluitingen kunnen rechtstreeks aan de 0V hangen of via een weerstand aan 0V. Hoe dit op je bordje gedaan is zul je even moeten nakijken, eventueel baantje doorkrabben. Door de spanning over de sense weerstand te meten kan je de L298 afschakelen bij een overstroom. Een meetweerstand van bv 0,47 Ohm/1W zal een NPN transistor doen geleiden bij een stroom van iets meer dan 1A. Die transistor kan dan weer een flipflop laten omklappen die middels de enable van de brug ervoor zorgt dat de uitgang spanningsloos wordt. De flipflop resetten kan je doen via de Arduino of via een drukknop. In principe kan je ook werken zonder een flipflop en de Arduino het zaakje laten uitschakelen maar dan moet de software in de Arduino wel zo geschreven zijn dat er geen extra vertraging is bij de verwerking. Ik zou opteren voor de extra flipflop maar het kan zeker ook via software.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie