Modelspoor, Algemeen en H0 > Denkpistes

Arduino+L298

(1/5) > >>

Carl Hansen:

Hallo Modelbouwers,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat het plaatje goed zichtbaar is.
Ik ben onlangs gepensioneerd en heb de oude hobby uit mijn jeugd weer opgepakt.  :)

Mijn vraag is nu het volgende: Ik heb een snelheidsregelaar gemaakt met een Arduino en een L298. Is deze L298 wel kortsluit bestendig. ( een kortsluiting is tijdens de bouw natuurlijk zo gemaakt op de rails)
Ook als ik de baan verdeel in twee compartimenten is dit mogelijk zoals op de tekening is weergegeven?

Al vast bedankt voor de moeite
Groet Carl Hansen

Metpetergaathetbeter:
Welkom hier, mijn kennis is ontoereikend maar geholpen ga je hier worden ! ;)

Havoc:
Je zal toch even moeten opgeven welke pcb je gebruikt voor die L298. Want als ik zoek op L298 dan krijg ik gewoon het IC zelf.

Nu, als de opdruk van de pcb overeenkomt met de in- en uitgangen vanhet IC, dan ga je er zo niet komen.

- ENA is de gemeenschappelijke enable voor out1 en out2. Maar in1 bestuurt out1 en in2 bestuurt out2. Als je ook out3 en out4 wil gebruiken dan ga je ENB, in3 en in4 ook moeten aansluiten en sturen.
- de L298 is een full bridge. Dat wil zeggen dat de polariteit van out1/out2 afhankelijk is van hoe je de ingangen in1 en in2 stuurt. Hetzelfde voor out3 en out4. Dus out1 en out4 aan elkaar koppelen kan je enkel doen als je 100% zeker bent dat je de polariteit van de 2 uitgangen steeds identiek stuurt. Als je van plan bent om de uitgangen steeds identiek te sturen, dan kan je in1 aan in4 verbinden en in2 aan in3 (enkel voor jouw aanluitingen van de tekening). En ENA en ENB ook natuurlijk.
- er is een overtemperatuurbeveiliging en een stroomlimiet. Maar geen echte kortsluitbeveiliging. Bij een kortsluiting gaat deze de volledige stroom leveren tot de overtemperatuurbeveiliging aanslaat.
- er zijn geen vrijloopdiodes in het IC zelf. Kijk dus na of deze op de printplaat voorzien zijn voor er er een motor mee gaat aansturen. Als je er moet bijplaatsen, doe dat dan voor elke uitgang.

PietB:
Volgens de specs heeft het IC een temperatuur protectie.
Dus de kortsluit beveiliging zal inderdaad op het PCB moeten zitten

raf:
kortsluiting is pets en gedaan

http:picbasic.nl en daar gaan kijken hoe ze de zaak aansluiten en sturen

boven op picbasic klikken en dan naar "picprogrammeren 7 "gaan
daar ongeveer in het midden zie je hoe het aangesloten moet worden
en dan nog verder naar onder hoe de kortsluitbeveiliging te doen

succes zou ik zeggen

gr raf

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina