Straatverlichting

Gestart door marimon, 07 november 2021, 16:55:09 PM

marimon

Ik wil meerdere (4 stuks) straatlantaarns (met led-verlichting) bovengronds met elkaar verbinden. Met een 0,14mm² kabeltje valt de dikte visueel echter wat tegen. Welke elektrische draadje raden jullie mij aan voor deze verbinding?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Hoe valt het visueel tegen? Te dun of juist te dik?

Havoc

Moet die draad functioneel zijn? Want ik vermoed indien wel, dat je dan 2 draden nodig hebt. Je zou 2 lakdraden van 0.1 in elkaar kunnen draaien en zwart schilderen (of gewoon met een marker overgaan).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marimon

@Klaas: het valt te dik uit.
@Havoc: het moet inderdaad functioneel zijn, maar ik dacht met één draad genoeg te hebben.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

Een stroomkring op een modelbaan heeft altijd 2 geleiders nodig. Eenvoudig gezegd, je hebt een "plus" en een "min" nodig.

Nu zijn er situaties waar 1 van je geleiders niet "zichtbaar" is. Bvb met metalen masten kan de mast een geleider zijn en dan lijkt het dat je maar 1 draad hebt. Maar je moet de metalen mast (je tweede geleider)  ook aansluiten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Als het dunner moet dan kun je één draadje uit een soepel elektriciteitssnoer halen. Als het maar om één draad gaat hoeft die niet geïsoleerd te zijn.

Michiel

#6
De 4 leds zouden in serie kunnen, met een voorschakelweerstand, en op 16V of zo. Dan heb je maar 1 draad nodig van mast naar mast. Dunne (lak)draad is dan al ruim voldoende en fijn genoeg. Draad van 0.14mm2 is inderdaad erg dik om te overtuigen als luchtlijnen. In 't echt zullen er normaal wel (minstens) 3 draden  van mast naar mast lopen, behalve als het die moderne dikke meeraderige, multifuctionele gewikkelde kabel is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

Citaat van: Michiel op 08 november 2021, 11:15:27 AM
De 4 leds zouden in serie kunnen, met een voorschakelweerstand, en op 16V of zo. Dan heb je maar 1 draad nodig van mast naar mast. Dunne (lak)draad is dan al ruim voldoende en fijn genoeg. Draad van 0.14mm2 is inderdaad erg dik om te overtuigen als luchtlijnen. In 't echt zullen er normaal wel (minstens) 3 draden  van mast naar mast lopen, behalve als het die moderne dikke meeraderige, multifuctionele gewikkelde kabel is.

Inderdaad in die richting zat ik ook te denken.   Serieschakeling van de LEDs
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

perk

men heeft nu ook allerlei soorten geleidende 'naaigaren'

https://opencircuit.nl/product/Roestvrij-dun-geleidend-draad-2-laags-23-meter
https://opencircuit.nl/product/Electro-Fashion-geleidende-draad-45m

ik vraag me af of je hiermee iets bent, misschien nog dunner te krijgen als je de draden onttwist?


Havoc

Die inox draad is niet geïsoleerd, ook nogal lastig om solderen vrees ik zonder aggresieve flux.  En dat garen, daar twijfel ik aan of dat gaat lukken. Meestal is dat bedoeld voor bvb handschoenen waar je touchscreens mee moet bedienen. Niet echt om stroom te voeren. Gewone lakdraad die je een kleurtje geeft lijkt me dan toch wel handiger. En in alle diktes te krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marimon

Bedankt voor de tips allemaal
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 08 november 2021, 12:24:36 PM
Die inox draad is niet geïsoleerd, ook nogal lastig om solderen vrees ik zonder aggresieve flux. 
Inox is heel goed te solderen als je S-39 RVS als flux gebruikt. Dat is niet zo erg agressief, maar je moet het zeer spaarzaam gebruiken.
Anderzijds is dat natuurlijk wat omslachtig als er ook genoeg koperdraad van elke gewenste diameter bestaat.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 november 2021, 16:06:52 PMInox is heel goed te solderen als je S-39 RVS als flux gebruikt. Dat is niet zo erg agressief, maar je moet het zeer spaarzaam gebruiken.
Anderzijds is dat natuurlijk wat omslachtig als er ook genoeg koperdraad van elke gewenste diameter bestaat.

Dit is flux op basis van zinkchloride. Niet gezond en laat het flesje openstaan naar ijzer en je hebt gegarandeerd roest. (ik heb er staan) Heel eigenaardig staat in de US versie van de datasheet "S-39 is an agressive flux..." terwijl dit niet in de EU versie van de datasheet staat. Maar de MSDS is wel dezelfde. Eerlijk gezegd, zinkchloride komt niet in de buurt van mijn soldeerbout.

Zoals je zelf zegt, waarom zou je het gebruiken als je elke mogelijk maat goed en gemakkelijk te solderen koperdraad kan vinden?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

Verdoken/weggestoken draden(onder plank, onder stoep,...) gebruiken en een fictieve draad gebruiken tss de verlichting en je hebt geen problemen meer met te dikke draden  ;)