Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ergens in Belgie lang geleden ...

Gestart door perk, 05 november 2021, 14:19:31 PM

De absolute beginner

Trouwens, zien die perrontrappen er niet wat te hoog en steil uit? Ik bedoel, te veel kleine trapjes?

Cyriel

perk

Citaat van: De absolute beginner op 16 november 2021, 19:36:01 PM
Trouwens, zien die perrontrappen er niet wat te hoog en steil uit? Ik bedoel, te veel kleine trapjes?

Cyriel

ik weet het, op de PC zag het er goed uit maar op de baan vind ik ze nogal steil ook.
Nogthans gebaseerd op 20 cm tredes.     Ik wou niet te ver naar voor komen, anders zag ik letterlijk in de weg.

Metpetergaathetbeter

#17
je zou ook de perrons langzaam kunnen laten aflopen zoals dat wel in meerdere plaatsen het geval was, vergt wel wat ruimte of je kan er ook beplanting kunnen plaatsen dan heb je niet dat plaatsverlies

perk

mijn vrouw wou perse een trap aan deze kant, ipv de langzame helling die ik gepland had.  (en toepas aan de andere kant)

ik ga eens kijken of een plateau halverwege de trap zou kunnen.

Metpetergaathetbeter

je ziet wel naar je vrouw luisteren is niet altijd een goed idee   ;D ;) Je kan nog altijd een trap geven hé.... ;D

Havoc

Citaat van: perk op 16 november 2021, 17:29:23 PMDe goederenloods is gebasseerd op die in Asse, zelf opgemeten.

De kleur van het grind is een discussiepunt geweest.

Je hebt geluk, die loods is afgebroken ondertussen. Dat grind, is dat niet zoals tennisterrein in gemalen dakpannen? Maar de kleur zal wel wat afhangen hoelang het ligt, of het al een paar keer opgebroken is...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Het kan gebroken baksteen zijn, maar evengoed roze graniet split.
Het eerste heeft een onbeduidende kleur tussen donkerroze en rood bruin, het tweede van lichtroze tot donker rozebruin.

Het blijft dus eigenlijk bijna gelijk welke kleur je er op zet.  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: perk op 17 november 2021, 10:16:22 AM
Citaat van: De absolute beginner op 16 november 2021, 19:36:01 PM
Trouwens, zien die perrontrappen er niet wat te hoog en steil uit? Ik bedoel, te veel kleine trapjes?

Cyriel

ik weet het, op de PC zag het er goed uit maar op de baan vind ik ze nogal steil ook.
Nogthans gebaseerd op 20 cm tredes.     Ik wou niet te ver naar voor komen, anders zag ik letterlijk in de weg.

Als ik goed tel zijn dat 10 treden. Als je 20cm voor 1 trede hebt aangehouden dan ligt je perron 2 meter boven het maaiveld. Dat lijkt me toch wel veel. Nu ja, misschien is je maaiveld nog niet op de goeie hoogte.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Het perron tov de rails ziet er ok uit. Tov het maaiveld lijkt je perron nu veel te hoog.
De helft van de hoogte komt door de rails. Die liggen door het kunstof ballastbed sowieso al een pak hoger.
Je gaat je maaiveld moeten verhogen om het goed te krijgen.

De absolute beginner

Bij ons aan het station in Idegem zijn het de moderne perrons, tussen de perrons en de straat zijn er 4 trappen. Denk ik.
Gewoon om een idee te geven.

Cyriel

perk

'k ben terug wat bezig geweest.   Volgend experiment was werken met Action klei.

Het maaiveld is hoger, de straat is gelegd in Depron (overschot van een vorig leven vliegtuigmodelbouw) en ik heb een platteau voor de trap.
De grond komt toch nog hoger, want op de depron komt een laagje Action klei voor de betonbaan na te bootsen (Depron kan ik niet schilderen) .  Naar de perrons toe gaat het een het een mix van grind en kassei worden.



Ik heb een stempel met de 3D printer en daarmee maken we kassei vormen, de klei is zeer bewerkbaar... wat als nadeel heeft dat als je te hard drukt de kassei een lekrandje krijgt ivp een voeg.  Oppassen de volgende keer dus.    Kasseien zijn op schaal 20 cm, dus dit is een heel werkje 1 voor 1.   Stempels met meerdere kasseien heb ik eens getest, maar het gaf een te strak resultaat.
Er is een kleine krimp gekomen, maar ik denk dat ik toch zo stukje voor stukje de straten kan doen.   



De brug is geschilderd en de 'berg' is gemaakt met overschotjes piepschuim (dat komt dicht later).   De brug valt me tegen, het ontwerp was goed maar het printen is deels mislukt.   Om een of andere reden zijn de 'bridging' delen gaan hangen, ongeacht dat ik supports had.    Vooral in de fijne opbouw is het mislukt, maar vanop een meter is het niet zichtbaar :-(
Ik monteer de bovenkant los, dan kan ik die ooit nog eens opnieuw doen indien ik wil.  Beter ware geweest in meer delen te printen, die I beams hebben altijd wel ergens een overhang.



Het bruggehoofd is ook met klei bekleed en stempel (grotere) bewerkt.   Iets te ambachtelijk resultaat, dat had strakker gemogen. 

Het wegdek op de brug zou asfalt moeten worden, ik denk hiervoor schuurpapier te gaan gebruiken en schilderen.   Klei gaat denk ik teveel lijken op de betonbaan er rond.

Nu niet gaan vergelijken met die Luikse en andere kunstwerkjes hier op het forum he... daar ga ik nooit aan kunnen tippen.

perk

#26
het station heeft nu een naam gekregen.



het andere station is 'Labas'.

Verweren ga ik later doen.

Alan On Track

Modelbouw is een kunst

perk

ik heb de URL nagekeken, het lijkt te kloppen.   Maar ik snap soms niet goed hoe Google Foto's URL's aanmaakt. 
misschien moet ik toch eens Flick proberen

De absolute beginner

Ik zie de foto wel.

Ziet er goed uit. Cristal Clear lijkt hiervoor goed te werken.

Cyriel