Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ronald bouwt een Kerstbaantje!

Gestart door Ronald, 04 november 2021, 18:34:04 PM

Ronald

Moi luitjes,

Al jaren wil ik net voor de kerstdagen een rondje maken voor onder ons (mini)kerstboompje. En al die jaren komt het er niet van. Maar..... nu wel ;D Surfend over Marktplaats vond ik een leuk oud en goed Fleischmann setje met het befaamde industrielocje en 2 kiepwagentjes. Inclusief trafo en industrieovaaltje voor € 37,50.... aach, dat is te doen. Natuurlijk heb ik rotzooi zat maar meer ruimte dan die krappe ovaal heb ik niet. Vandaar mijn weloverwogen aanschaf waarin ook het ovaal aanwezig was(y):

image-04-11-2021_12-52-21-80 by Ronald Halma, on Flickr

Dusch; een plaatje 9 mm gehaald bij de plaatselijke bouwmarkt:

20211104_163106 by Ronald Halma, on Flickr

Daar het ovaaltje op uit gelegd. Het ovaal is 25cm radius dus 50 diameter. De plaat op 62,5 uitgezaagd, wil er nog wat naast hebben. Trafo'tje komt links onder:

20211104_163423 by Ronald Halma, on Flickr

Hoekjes afronden natuurlijk, we willen geen scherpe randjes en hoeken:

20211104_164421 by Ronald Halma, on Flickr

Uitgezaagd:

20211104_165204 by Ronald Halma, on Flickr

En geschuurd:

20211104_171257 by Ronald Halma, on Flickr

Wordt vervolgd, het begin is er  :)

Peter

Met ongeveer zo'n beginset (geen kipwagens maar twee blikken goederenwagens) ben ik ooit begonnen.
waar is de tijd (eind jaren '50) en wat hadden we er plezier mee. en wat zou ik nu ook nog graag zo'n setje hebben (heimwee ??)
Blijf dit draadje met plezier volgen  :) :) :) :) :)
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Haha, dank je  :) We gaan er iets leuks van maken hoop ik.

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Ronald

Dank :)

Vandaag maar even de railtjes gelegd, alle 6. Wat een klus  ;D Zee materials!:

20211114_132910 by Ronald Halma, on Flickr

Effe legge en spijkeren met een deuske spiekers die ik nog in de stash had:

20211114_134011 by Ronald Halma, on Flickr

Het afgetekende gat is niet correct maar dat was denk ik wel duidelijk  :) Voor de betrouwbaarheid alles even doorgesoldeerd:

20211114_135322 by Ronald Halma, on Flickr

En het rijdt! (klik op het plaatje voor het filmpje):

20211114_135827 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover, later weer meer!

SuSke

Geef dat ding vleugels en het komt los van de rails ...   ;D ;D ;D

Goed bezig Ronald, je zondagmiddag is weer goed besteed.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Als ik het zo bezie was mijn eerste baantje nog iets ouder. Ik had bliken rails op een bielsen ondergrond van zwart (karton?) de rest zal ongeveer hetzelfde geweest zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Dank Frans :)

@ Peter, dat waren die oude Fleischmann H0 rails. Kartonnen bedding met holle profiel rail er op  ;)

Klaas Zondervan


Ronald

Ja, daar heb ik echt even op zitten broeden  ;D ;)

Lijn50

Met deze set is het ook voor mij begonnen eind jaren '60 😱. Geschenk van mijn meter voor mijn 9de verjaardag.  De transfo moet nog ergens liggen thuis...

Ronald

Schande, schande..... uitstel, nog eens uitstel.... uiteindelijk had ik 2 dagen nog zover vrij dat ik daar het kerstbaantje af wilde maken. Dat was 15 en 16 december. Helaas kreeg mijn moeder van 81 de 14e naar bleek een lichte beroerte en er moest van alles geregeld worden omtrent vervoer naar onderzoeken e.d. Daardoor is dit projectje blijven liggen.
Afgelopen vrijdag is ze geholpen aan het "defect" en vandaag komt ze thuis. Dus moest ik vanmorgen nog het baantje opzetten :)

Nog wel even een gat moeten maken voor de draad van de kerstboomverlichting, die had een vrij dikke wartel dus moest ook het gat wat groter. Voordeel nu is wel dat ik kan kijken wat de beste compositie is :)

De setup!:

20211226_114724 by Ronald Halma, on Flickr

En een rijdend treintje, klik op het plaatje voor het filmpje:

20211226_114421 by Ronald Halma, on Flickr

Na de kerst ga ik er wel een landschapje op fabriceren en de huisjes erop zetten. Dan kan het in de opslag en heb ik volgend jaar een kant en klaar kerstbaantje!

Sorry voor het oponthoud, deze had ik niet in de hand  ::) Fijne kerstdagen!! (y)