november nummer van Le Train

Gestart door erik de noorman, 03 november 2021, 17:46:49 PM

erik de noorman

Vandaag een (aangename) verrassing in mijn brievenbus. Een bruine omslag uit Frankrijk met vermelding brochure. Ik dacht de een of andere reclamebrochure. Bij het openen vond ik het novembernummer van het Franse modeltreinmagazine Le Train uitgegeven in Frankrijk, België en Zwitserland. Grote verbazing bij het doorbladeren van het magazine vind ik het artikel Des fûts en feuille d'aluminium par Erik De Boeck. Een artikel ooit verschenen in MSM. Nu ben ik best wel trots dat zoiets verschijnt in een buitenlands magazine maar er is nooit een vraag of contact geweest om dit te laten verschijnen in Le Train. IK veronderstel dat ze het artikel hebben overgenomen van MSM (Franstalig). Op zich geen probleem maar even een seintje vooraf?

Erik.

DIORAMABOUWER

Ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn baan "statie Ghistel anno 1942".
Het was hetzelfde artikel als in msm en ook nooit vooraf verwittigd.
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

eddy


Metpetergaathetbeter

#3
ik dacht dat als je artikel verschijnt in de MSM je het (auteurs)recht uit handen geeft en MSM de toelating geeft om het verder te gebruiken om .......(zodoende werd er ook geen toestemming gevraagd)....zij gebruiken ook wellicht als eens een artikel uit het buitenland die dan op de ene of de andere manier moet gecompenseerd worden

Anderzijds vind ik het toch fraai dat je ook een exemplaar van dat buitl.magazine krijgt zonder daar om gevraagd te hebben wellicht op vraag van MSM!

Val-Rikard

Ze moeten toestemming vragen, je blijft auteur, ook al verscheen het in MSM.
In Nederland geen probleem, in Duistland geen probleem, in de U.K. geen probleem, en allen betalen ze een vergoeding ook al vraag je daar niet om.
In Frankrijk doen ze zich de moeite niet om het je te vragen en betalen ze niets... 
Blij zijn met een gratis tijdschrift ?  Dat krijg van de andere ook, soms met een geschreven dankbriefje er bij.

Guy Van Meroye

MSM heeft een ruilabonnement met zowat alle Europese vakbladen, zo maken ze kennis met wat er in MSM verschijnt en andersom. Soms komt er van uit het buitenland de vraag naar overname van een artikel, vaak in ruil met een artikel uit hun tijdschrift. Inzonderheid werken we hier samen met LocoRevue en LeTrain.

Het artikel van Erik met foto's door Guy Holbrecht uit 2016  (MSM 165)  werd reeds lang geleden ter beschikking gesteld van Le Train, wij hebben van hen een artikel van Gilbert Gibri (Ferry Aigle) overgenomen. Er is nooit op voorhand geweten wanneer precies iets gepubliceerd zal worden, dat wordt bepaald door de hoofdredacteur in functie van de samenstelling van het blad. Er wordt evenwel gevraagd een presentexemplaartje toe te zenden aan de bouwer. Het is niet gebruikelijk dat op voorhand de collega wordt ingelicht, ik zie ook pas iets als het verschijnt.

Toch even hier iets rechtzetten : noch de reportages van 'Statie Ghistel 1942' noch 'Westerlo' waarvan sprake in eerdere posts van dit draadje werden gemaakt door de bouwers van de banen. Het auteursrecht voor de afbeeldingen behoort toe aan Gerard Tombroek, die als internationaal vermaarde fotograaf zijn foto's ook ter beschikking stelt van buitenlandse bladen, zoals Miba, Continental Modeller, Le Train, Eisenbahn Journal of Loki. Voor de teksten zorgen de bladen zelf, hetzij door overname uit MSM/TMM, hetzij door ze zelf te (her)schrijven. Buitenlandse bladen hoeven hiervoor dus geen toestemming te vragen aan de bouwers van de baan.

Guy Van Meroye
Hoofdredacteur MSM/TMM
 

Metpetergaathetbeter

dus een logische uitleg voor iets complex :)

Klaas Zondervan

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 november 2021, 20:20:03 PM
ik dacht dat als je artikel verschijnt in de MSM je het (auteurs)recht uit handen geeft en MSM de toelating geeft om het verder te gebruiken om .......
Geen idee hoe dat bij MSM werkt. Ik heb ooit een artikel geschreven voor Model Railroader en daar kreeg ik een vorstelijke vergoeding voor. Maar wel met de bepaling dat ze niet alleen het artikel kochten maar ook het auteursrecht.

janieburton

#8
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2021, 12:19:54 PM
Maar wel met de bepaling dat ze niet alleen het artikel kochten maar ook het auteursrecht.

Als ik me niet vergis noemen ze dat een "release".

Citaat van: Guy Van Meroye op 04 november 2021, 10:20:26 AM

Toch even hier iets rechtzetten : noch de reportages van 'Statie Ghistel 1942' noch 'Westerlo' waarvan sprake in eerdere posts van dit draadje werden gemaakt door de bouwers van de banen. Het auteursrecht voor de afbeeldingen behoort toe aan Gerard Tombroek, die als internationaal vermaarde fotograaf zijn foto's ook ter beschikking stelt van buitenlandse bladen, zoals Miba, Continental Modeller, Le Train, Eisenbahn Journal of Loki. Voor de teksten zorgen de bladen zelf, hetzij door overname uit MSM/TMM, hetzij door ze zelf te (her)schrijven. Buitenlandse bladen hoeven hiervoor dus geen toestemming te vragen aan de bouwers van de baan.

Guy Van Meroye
Hoofdredacteur MSM/TMM


Dat het auteursrecht van de foto's bij Gerard Tombroek ligt is logisch.

Dat de auteurswet een complexe materie zal denkelijk niemand ontkennen

Maar bestaat er ook niets zoals het auteursrecht voor de creatie van het onderwerp?

Men kan ook zeggen dat een modelbaan een "creatie" is van een modelbouwer zoals een beeld/schilderij een creatie is van een beeldhouwer/schilder.

 

 

doomslu

Citaat van: janieburton op 04 november 2021, 19:15:57 PM
....

Maar bestaat er ook niets zoals het auteursrecht voor de creatie van het onderwerp?

Men kan ook zeggen dat een modelbaan een "creatie" is van een modelbouwer zoals een beeld/schilderij een creatie is van een beeldhouwer/schilder.


Dat klopt. Je mag die creatie niet namaken, maar een journalist mag er wel een reportage over schrijven.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Het is anders wel de bedoeling om de creatie na te maken.  ;)

Erik.

janieburton

Citaat van: doomslu op 04 november 2021, 20:15:47 PM
Citaat van: janieburton op 04 november 2021, 19:15:57 PM
....

Maar bestaat er ook niets zoals het auteursrecht voor de creatie van het onderwerp?

Men kan ook zeggen dat een modelbaan een "creatie" is van een modelbouwer zoals een beeld/schilderij een creatie is van een beeldhouwer/schilder.


Dat klopt. Je mag die creatie niet namaken, maar een journalist mag er wel een reportage over schrijven;)

Luc,

Je schrijft: "een reportage over schrijven" ; maar mag men zonder toestemming een foto of foto's publiceren van "een creatie"?
 

doomslu

Haha, van een modelbaan kan je niet stiekem foto's maken voor een reportage hoor.  ;D
Wees gerust, de makers zijn allemaal, terecht, fier over hun creaties en laten het fotograferen toe.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janieburton

Citaat van: doomslu op 04 november 2021, 21:18:16 PM
Haha, van een modelbaan kan je niet stiekem foto's maken voor een reportage hoor.  ;D
Wees gerust, de makers zijn allemaal, terecht, fier over hun creaties en laten het fotograferen toe.

Dat ze allemaal fier over hun creatie zijn dat kan ik geloven en dat ze die graag laten fotograferen kan ik me inbeelden; maar het gaat niet over stiekem foto's maken, maar over het publiceren van die foto's.
 

Dirky

Citaat van: janieburton op 04 november 2021, 22:36:37 PM
Citaat van: doomslu op 04 november 2021, 21:18:16 PM
Haha, van een modelbaan kan je niet stiekem foto's maken voor een reportage hoor.  ;D
Wees gerust, de makers zijn allemaal, terecht, fier over hun creaties en laten het fotograferen toe.

Dat ze allemaal fier over hun creatie zijn dat kan ik geloven en dat ze die graag laten fotograferen kan ik me inbeelden; maar het gaat niet over stiekem foto's maken, maar over het publiceren van die foto's.

Gij kunt nogal een tapke zagen! Als een reporter foto's komt maken is dat zeker niet om in zijn toilet te hangen !