Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Metzgerstrasse

Gestart door Tothebeach, 01 november 2021, 09:02:35 AM

Tothebeach

Nu Rien ne se passe verkocht is en verveling toch ook maar saai is, ben ik wat gaan rondstruinen in mijn spullen. In de laatste jaren had ik heel wat spullen verzameld, oude afgeragde bouwpakketten met veel lijmresten, huisjes die in elkaar storten en een verzameling Fleischmann modelrails dat ik ooit eens gekocht heb voor een heel ander project.


Waarom dit niet gebruiken voor een nieuw project? Weer eens lekker ouderwetsch een rangeerbaan bouwen, waarmee van hartenlust gespeeld kan worden. Met een maximale oppervlakte van 300x50 (in een IKEA stellingkast) kan dit best wel leuk worden.

Gezien de rails en het eerste ontwerp was de naam al snel gevonden. Het basisplan (linkerdeel) is geïnspireerd op een frans draadje bij het LR Presse Forum, Rue de suede. In principe is de basis een passeerplaats waaraan twee tot drie industrieaansluitingen liggen in tegengestelde richting.

Plaatje van een ander draadje: Rue de Suede revisitée en Marklin digital

Maar dit wordt een Duits baantje, waarbij huisjes geslacht worden en opnieuw geconstrueerd. Dit samen met het railplan en de Fleischmann rails bracht bij tot de naam Metzgerstrasse.



Ondertussen is het eerst huisje al bewerkt en opgebouwd. Het slopen is het lastigste, modelbouwers plakken sommige dingen wel erg goed aan elkaar. Daarbij sneuvelt wel eens wat. Maar dat mag de pret niet drukken. Het resultaat mag er zijn, alleen die regenpijpen liggen nog ergens in een jampotdekseltje te verstoffen...













Groet,
michel

Gerolf

Dit wordt weer leuk om te volgen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

ow dat wordt wel weer leuk denkelijk, ben benieuwd! of fleischmann modelrails nou een goed idee is voor een rangeerbaan is nog even een puntje, dat messing spul oxideert als een malle dus je blijft elke 10 minuten poetsen.

sdz1976

De sfeer zit er al onmiddelijk ingebakken  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald


De absolute beginner

Dit moet ik in 't oog houden.

Lijkt wel een verlaten stuk Belgische dorpsschool, of een stuk station. Alleen het dak klop in beide gevallen niet echt.
Maar 't is Duits en dan kan het wellicht wél

Cyriel

Tothebeach

@ allen: dank voor de reacties en complimenten.

Ondertussen ben ik maar begonnen aan iets anders, een oude Vollmerloods, met uitbreiding. De zijkant van de loods heb ik opengeklapt, waardoor er ineens meer ruimte is voor een werkplaats.



@De absolute beginner; het is niet anders dan de zijvleugel van het stationsgebouw Brunnenthal, van Auhagen. Deze heb ik een aantal weken geleden op de beurs in Rijswijk gekocht, voor ongeveer niks. Het gebouw was voor de helft al gesloopt, er zat 1 dakdeel bij en het glas ontbrak, dus een prima project als opknapper.

@Floris; dat van die rails ben ik mij bewust. Maar tot nu toe met mijn tafelbaantjes*) heb ik er nog geen last van gehad. Het spul rijdt er verrassend goed overheen. Ach en als het gehannes blijft, dan moet ik de baan, als ie af is, maar verkopen en weer opnieuw beginnen :D.

groet,
Michel

*) Spelen met de trein op de eettafel, zie ook hier

De absolute beginner

Ja, ik wist wel dat het Duits was -ik dacht eerst aan Pola 1000- maar de stijl, zeker de bogen rond de ramen komen daar volledig mee overeen.

Cyriel

Ronald

Citaat van: Tothebeach op 02 november 2021, 13:37:36 PM

@Floris; dat van die rails ben ik mij bewust. Maar tot nu toe met mijn tafelbaantjes*) heb ik er nog geen last van gehad. Het spul rijdt er verrassend goed overheen. Ach en als het gehannes blijft, dan moet ik de baan, als ie af is, maar verkopen en weer opnieuw beginnen :D.


Ik begrijp zijn punt zeker. Maar ter geruststelling; mijn eerste tentoonstellingsbaan Metusa Junction bouwde ik in 1999 (module 1) en 2000 (module 2 + staging) met........ messing Roco rails :) Hij heeft het toch tot 2007 volgehouden met die rails en met regelmatig poetsen ging dat echt wel prima. Toch zou ik nu zeker niet meer kiezen voor messing daar het echt wel sneller de neiging tot oxidatie heeft en gewoon sneller vatbaar is voor wat slechter rijden.

Verras ons :)

864c36394c757341ae5700c2dcff43bd by Ronald Halma, on Flickr

Tothebeach

Citaat van: Ronald op 02 november 2021, 15:33:37 PM
Verras ons :)

Dat zullen we nog wel zien, al is het prettig om te horen dat jij er toch wel een positieve ervaring mee hebt. Je mag je deskundigheid met het poetsen altijd wel bij houden tegen de tijd dat dit baantje operationeel is ;)

ik heb vandaag even zitten rekenen. Het baanplan laat zich wel omzetten naar Peco rails, maar het prijskaartje is niet leuk. M.a.w. ik kan het niet betalen. Mocht ik tijdens de bouw een financiële meevaller hebben, dan valt het nog wel te overwegen. Maar tot die tijd gaan we eens kijken wat het doet met deze oude rails.

Van Metusa Junction is zeker geen draadje meer? Op jouw blog zie ik het ook niet zo snel.

Groet,
Michel


Tothebeach

Ondertussen ben ik lekker aan het knutselen aan wat ander afval. Het is best wel prettig om eens zo'n doos met meuk leeg te maken en daar leuke gebouwtjes van te maken.





En zoals het er nu naar uitziet, zal ik de Fleischmann rails verlaten. Ik kwam nog wat Rocoline (oid) tegen. Dan wordt minder poetsen. Nog even het banenplan aanpassen. En misschien de naam, al blijf ik nog wel gebouwen slachten.

Groet,
michel

Floris

Hou er rekening mee dat de "positieve ervaringen" (zo positief dat ie nooit meert voor zulke rails zou kiezen) van ronald zijn met amerikaanse locs, dus relatief zware draaistellocs zonder bandjes. Europese locs met star frame en/of bandjes, das al gauw moeizamer.

Tothebeach

Zo had ik het ook nog niet gezien, ik heb enkel wat duitse rocolokjes gescoord om mee te spelen.

Maar de rails waarvan ik een klein aantal wissels in bezit heb (4x links, 1x half engels), is de modernere Rocorails, code 83, nieuwzilver, of hoe het ook mag heten. Volgens mij gebruikte Wim dit ook op St Tourbiere, en dat werkte best wel aardig, was mijn ervaring.
En met 1x een rechts wissel erbij kom ik tot een aardig concept:


Nog steeds leuk speelplezier en wat gerommel met huisjes :)

Groet,
michel

Floris

ow ja, roco nieuwzilver is in principe prima spul, veel beter dan oud fleischmann messing. Zoals Huisbaas Bob zei: U ken doorgaan. :P
(dat "oude industrie, staat leeg" wekt uiteraard ruimschoots interesse.)

Ronald

Indien 83 is het nieuwer Rocoline, als het de oude nieuwzilver is hoort het tot de voormalige code 100 lijn. Prima spul overigens om een baantje mee te bouwen ;)