Blijvende oplossing 55

Gestart door Metpetergaathetbeter, 30 oktober 2021, 11:17:33 AM

Metpetergaathetbeter

#45
ook wij dachten dat een goedkope, simpele oplossing moest kunnen en voor AC was die zelfs nog veel eenvoudiger want daar hoef je zelfs geen geisoleerde wielen te gebruiken

Floris

Citaat van: krispy op 02 november 2021, 19:57:20 PM
Ik denk dat de beste oplossing hiervoor volgend is , een doorlopende as met aan beide kanten de wielen geisoleerd en een tandwiel op de as geperst , eingenlijk zoals Roco en consoorten al decenia doen

Echt moeilijk kan dit toch ni zijn om te ontwikkelen , ok mischien een eurokevduurder dan wat men nu gebruikt , maar dat toch niet overdreven veel zijn in de totale kost
sterker nog, denk dat t goedkoper is, maar dat de fabrikant gewoon zn gebruikelijke amerikaanse stijl onderdelen gebruikte, daar had ie immers de mallen al voor van een vorig locproject voor een amerikaanse fabrikant (vermoed ik).
Maar goed, als de tandwieltjes van evan zn link goed zijn, prima toch... Voor dat geld ga je niet lopen tobben lijkt me. Maar goed, hou me nog steeds aanbevolen voor maten en foto's van tandwielen, assen, cardanbolletjes etc etc.
Evan, je hebt t over "eerste reeks 55's", is er een tweede reeks met wezenlijk andere assen/tandwielen? (wederom... wat zou t toch leuk zijn om wat foto's en maten te hebben...)

evan

Klopt Floris,

Maar ik meen dat er reeds in vorige draadjes al foto's zijn gepasseerd, maar dat verdwijnt vaak tussen al de ...  de toogpraat.

Ik heb even Google geraadpleegd.  Hier is de link die kan je vlak voor t slapengaan nalezen.  Zo val je vanzelf in slaap  ;D

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=30173.105
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Dat gaat hier weer een draadje worden van hier tot in Tokio met gissingen, veronderstellingen,...

Als er nu iemand de moeite zou willen doen om te beginnen met het plaatsen van foto's, dan kunnen de mensen die naar ideeën willen zoeken gerichte vragen stellen. Ik wil, zoals trouwens in het oude draadje aangehaald, gerust meedenken naar een verbetering. Zoeken naar dergelijke oplossingen is zowat 30 jaar mijn job geweest. Al was het niet voor treintjes...

Wat mij interesseert:
> hoe is de as gelagerd en welke diameter heeft ze?
> de gegevens van het tandwiel?

Floris

#49
dank, evan. Kan van olivier zn foto t cardanbolletje wel opmeten denk ik.  :P
Heb hier ook wel een athearn-bluebox-loc liggen, dus als straks de gegevens van de reeks 55 binnenkomen kan ik iig controleren of dat zo'n beetje klopt met een bluebox en dus je gelinkte tandwielen. (niet dak verwacht dat je maar wat loopt te roepen enzo... Maar ja, die mensen van de tv he, doe je eigen onderzoek, want ja, die MSM, ok, we zitten hier ook op t MSM-forum dus wat hier allemaal langskomt deugt sowieso niet, etc etc etc... :P)

Op basis van de foto van t cardanbolletje in een foto van Olivier (zie hier: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.msg462192.html#msg462192) kom ik voor t bolletje op een diameter van 4 a 4,2 mm, ervanuitgaande dat de wormas 2mm dik is. (zijn ze immers vrijwel altijd)
Hier een verhaaltje over t vervangen van kapotte cardanbolletjes bij roco, inclusief artikelnummer (2x Roco 108614 Kardankugel), en even op mn scherm metend kom ik daar ook op zo'n 4mm.
https://www.stummiforum.de/t136646f166-Tausch-Kardan-Kugeln-Roco-SBB-Re.html
De metalen kogeltjes van roco die ik eigenlijk op t oog had zie ik zo nergens als los artikel, worden geloof ik alleen met wormas en al geleverd.
Voor de eerste die t durft te proberen om die kogeltjes te bestellen en in te bouwen in zn vbv-loc zou ik zeggen: meld je hier, als t niet werkt betaal ik je de kogeltjes terug.

eve

Ik heb de vraag gesteld aan een collega en zie : hij bracht 1 uur later 6 assen VBV 55 waarvan 1 stuk.
Opmeting : as diameter 2,34 mm.
Diameter tandwiel : 7, 34 mm.
Morgen tel ik het aantal tanden.
Ik denk, zoals Evan al aangaf, idd inch-maten.

Mvg, Erik

krispy

@floris

Stuur me je adress via pm of krisdeschoenmaekersapestaartgmaildotcom , dan stuur ik je een defect tandwiel op
als je dit wil  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

evan

#52
Bon hier gaan we...


Eerste generatie B-Models 55:  (As 2.35mm)

IMG_1201 by Evan Daes, on Flickr

Amerikaans systeem tandwielen met reeds een vervangen tandwiel.  En dat is een heel ander materiaal dan het origineel en ik heb er in m'n Canadese locs goede ervaringen bij.
IMG_1204 by Evan Daes, on Flickr

Origineel gebarsten tandwiel:
IMG_1207 by Evan Daes, on Flickr


Recente Generatie 55 en 1800 CFL:  (As 2mm)

IMG_1202 by Evan Daes, on Flickr

IMG_1205 by Evan Daes, on Flickr

Hier geen problemen mee qua tandwielen, maar wel problemen op K-wissels want dit is zogezegd een 3 rail model dat uitvoerig getest is... NOT!



Leuk he als je treinen door een Chinees laat maken en er zelf geen jota van kent.  Dan hebben de Chinezen je goed liggen en ook je klanten  >:(
Maar goed voor de rest stopt hier m'n bijdrage en over het her-motoriseren van de AM motorstelletjes deel ik later nog wel wat. 

Groeten,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eve


Metpetergaathetbeter

bij die laatste zijn er  ook gebroken tandwielen......

evan

Bij nazicht inderdaad en het is zelfs op de foto te zien.  Links boven...

Deze loc heb ik amper een jaar geleden gekocht bij hen met melding dat dit de nieuwste generatie was.   ;D ;D ;D 

Leuk dat ik dat allemaal aan m'n klant mag uitleggen.   ::) 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter


OlivierV

#57
Hoi, ik heb mijn 5540 van de actie even open gehaald.

- Diameter wiel 11,8 cm
- diameter as 2mm
- lengte as 1,95cm
- 13 tanden
- diameter tandwiel 7,5mm

Ik vraag me af of het ook al niet zou helpen met geïsoleerd draaistel (bij de nieuwe 1 as geïsoleerd, de oude 2 assen wegens de messing blokjes) in combinatie met het bestaande tandwiel, op voorwaarde dat we dat heelhuids op de volle as kunnen stoppen.

Voor de 23's kan ik zo 123 zien dat er voor de cc72000 er ook vervangstukken bestaan met hard metalen bolletje
https://www.latelierdutrain.com/cardan-et-noix-de-cardan/104651-vis-sans-fin-avec-cardan-pour-locomotive-cc72009-ho-187-roco-132738.html
Hier alvast een alternatief van dccdecoderservice.
http://www.dccdecoderservice.nl/cardan_ball_tip.html






- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Met de info die ik nu ontvangen heb kan ik me een idee vormen voor een mogelijke gemakkelijk uit te voeren duurzame oplossing. Ik spreek af met Evan om enkele assen om te bouwen en zo de duurzaamheid te testen.

... en neen, mijn voorstel zal hier morgen nog niet staan. Zoiets vraagt de nodige tijd.

Metpetergaathetbeter

Dirky, dat vind ik tof dat je meegaat in het verhaal, misschien even met eve af spreken dat er niet naast elkaar gewerkt wordt.

Je hoeft je niet te haasten zolang het probleem maar opgelost raakt en sorry voor dat "weeral zagen"