Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarvoor dienden de bollen?

Gestart door Cozzy, 27 oktober 2021, 11:55:49 AM

raf

Inderdaad Dirk heeft gelijk die tram sporen liggen inderdaad iets hoger
eens kijken of het in model ook zo kan want dan moet ik alleen de stukjes spoor tussen de gewone rails van polariteit wisselen

proberen of het gaat lukken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

denk dat dat niet eens hoeft vermits je voor en na die stukjes rails een hellinkje maakt in de puntcontacten zoals je ook bij een wissel ziet.

vanmiegroet

Bij een NMVB-NMBS (vroeger EB)-kruising was het relatief simpel: de tram kruistte de trein, maar de trein had voorrang. Bij een gelijkgrondse kruising waren de spoorwegen ononderbroken terwijl de buurtspoorwegen letterlijk over de spoorwegen moesten hoppen.

Dit was natuurlijk bijzonder gezond voor de flenzen van de tramrijtuigen  ::)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

raf

beter een nieuw topic hiervoor aan maken of bestaat er reeds zo eentje ??
moderatoren aub
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat een kruising van tram en spoor hier veel eerder al eens op de tong lag, maar ik kan mij vergissen ::)

vanmiegroet

Citaat van: raf op 29 oktober 2021, 05:06:08 AM
beter een nieuw topic hiervoor aan maken of bestaat er reeds zo eentje ??
moderatoren aub
gr raf

Een nieuw topic voor iets dat net behandeld en afgesloten is?
Ok dan  :P
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

raf

nieuw topic over die kruisende tramsporen  is volgens mij nog niet afgesloten want ik moet er nog aan beginnen .vandaag de v5 decoder ophalen dan kan ik beginnen met proberen hoe het op te lossen
want schrijven en op schaal 1/1 lukt het misschien wel maar in HO ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: vanmiegroet op 28 oktober 2021, 23:01:42 PM
Bij een NMVB-NMBS (vroeger EB)-kruising was het relatief simpel: de tram kruistte de trein, maar de trein had voorrang. Bij een gelijkgrondse kruising waren de spoorwegen ononderbroken terwijl de buurtspoorwegen letterlijk over de spoorwegen moesten hoppen.

Dit was natuurlijk bijzonder gezond voor de flenzen van de tramrijtuigen  ::)
Als ik me goed herinner gebeurde dat ook met een redelijk lage snelheid :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: raf op 29 oktober 2021, 17:06:58 PMwant schrijven en op schaal 1/1 lukt het misschien wel maar in HO ????
Denk dat je grootste probleem gaat zijn dat je sporen niet loodrecht kruisen. En dat de flensen van schaalwielen veel groter zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2021, 17:58:23 PM
Citaat van: raf op 29 oktober 2021, 17:06:58 PMwant schrijven en op schaal 1/1 lukt het misschien wel maar in HO ????
Denk dat je grootste probleem gaat zijn dat je sporen niet loodrecht kruisen. En dat de flensen van schaalwielen veel groter zijn.
Inderdaad, gegarandeerd uitwippen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

ik heb nu zo een schuine kruising en ga daar mee aan het testen hoe en wat ik allemaal moet gaan omschakelen om geen kortsluiting te hebben .
nu zijn alle rails door verbonden (3 rail)maar misschien is het alsnog beter om 2 rail kruisingen te kopen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2021, 17:58:23 PM
Citaat van: raf op 29 oktober 2021, 17:06:58 PMwant schrijven en op schaal 1/1 lukt het misschien wel maar in HO ????
Denk dat je grootste probleem gaat zijn dat je sporen niet loodrecht kruisen. En dat de flensen van schaalwielen veel groter zijn.
en de echte verhoudingsgewijs veel zwaarder zijn. Trouwens dat is ook het geval bij normale HO spoorwegmateriaal of je moet met fine-scale flenzen hebben

raf

de tram heeft lage flenzen en ik heb niet een marklin 2158 liggen om mee te testen
deze rails zijn bagger maar als proef jan het wel gaan dienen
het probleem is in het midden zitten 4 kunststof rails en die wil ik zowie zo vervangen door gepolariseerde
de trein heeft inderdaad geen last van deze rails omdat de sleper omhoog gaat door verhoogde pukkels

en de tram kan mooi kruisen zonder problemen als ik twee heel dunne sneetjes kan maken in de sporen van de tram
dan hoef ik geen polaristie of zo toe te passen en is er alleen een rem sectie nodig voor de tram als de slagbomen omlaag zijn
hoe dit met de pendel functie gaat werken moet ik nog bekijken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.